۱۳۸۹/۱۲/۲۱

خداحافظی فلامینگوها با اورمیه / دریاچه اورمیه درانتظار مرگ یا حیات؟

پارک ملی  دریاچه اورمیه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی و دائمی کشور است که با داشتن ۱۰۲ جزیره بزرگ و کوچک یکی از بدیل‌ترین زیستگاه‌های حیات وحش آزربایجان و ایران به شمار می‌رود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ‌ پنج جزیره معروف اسلامی، کبودان، اشک، اسپیرو و آرزو زیستگاه و پناهگاه هزاران گونه جانوری و گیاهی است.
دریاچه اورمیه که جزو پارک‌های ملی و بین المللی حفاظت شده به شمار می‌رود از زمان پیدایش تاامروز دستخوش تغییرات مختلفی شده و اکنون توانسته شکل کنونی خود را حفظ کند.
کاهش بارندگی هاو افزایش تبخیر طی ۱۳ سال متداول باعث شده دریاچه ارومیه هم اکنون مرگ را نفس بکشد غلظت نمک در دریاچه اورمیه هم اکنون به ۳۸۰ گرم برلیتر رسیده و جزایر ۹ گانه این دریاچه بهم متصل شدند.
کاهش ۷ متری عمق آب دریاچه افزایش شوری آب، شوره زار شدن ۲۰۰ هزارهکتار از اراضی دریاچه سبب شده زنگ خطر نابودی دریاچه اورمیه بصدا در آید، زنگ خطری که تاکنون هیچ مسئولی را برای نجات دریاچه اورمیه بیدار نکرده است.
فلامینگو که شاخص‌ترین پرنده مهاجر دریاچه است دیگر به تالاب مهاجرت نمی‌کند پرندگانی که سالانه به جزایر دریاچه مهاجرت کرده تادر محیطی امن گذران کنند طی سال‌های اخیر دیگر به دریاچه نیامده و یا تعداد اندکی آمدند.
خشکسالی‌های مداوم و برداشت بی‌رویه آب برای کشت ورزی احداث چاه‌های غیر مجاز سد سازی واحداث میان گذر ارومیه از جمله دلایل خشک شدن و نابودی دریاچه ارومیه است اگر بحران تا چند سال دیگر ادامه یابد چه اتفاقی خواهد افتاد.
آیا در صورت ادامه بحران تا چند سال آینده امکان نجات دریاچه اورمیه وجود دارد بایدمنتظر بود دید دریاچه اورومیه مرگ را نفس می‌کشد یا حیات دوباره می‌یابد.
معاون رییس جمهور: ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب طی ۵ سال به ارومیه منتقل می‌شود
معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه گفت: ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب در یک طرح ۵ ساله به دریاچه اورمیه منتقل می‌شود.
محمد جواد محمدی‌زاده با بیان اینکه حیات دریاچه اورمیه نیازمند سه اقدام جدی است گفت: انتقال حوضه به حوضه آب، کنترل و ساماندهی برداشت آب برای کشاورزی وطرح بارورسازی ابر‌ها اقداماتی است که در دست اقدام است.
وی با بیان اینکه هم اکنون سه گزینه حوضه ارس خزر و کردستان برای طرح انتقال آب به دریاچه اورمیه مطرح است گفت: مطالعات بر روی این سه حوضه در حال انجام است.
محمدی‌زاده بااشاره به طرح بارورسازی ابر‌ها در ارومیه گفت: با اجرای این طرح ۶۰ میلیمتر باران در اورمیه خواهیم داشت.
بدین ترتیب باید منتظر ماند دید دریاچه ارومیه در تصمیمات کاغذی مسئولان مرگ را به انتظار نشسته یا حیات.
منبع خبر: http://tinyurl.com/4rj3y4z

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر