۱۳۹۰/۰۴/۱۶

ادامه بحران در درياچه اورميه - پس روی 10 کيلومتری درياچه اورميه

ادامه بحران در درياچه اورميه - پس روی 10 کيلومتری درياچه اورميه
مدير کل محيط زيست آزربايجان غربی با بيان اينکه تنها راهکار نجات درياچه اورميه از اين وضعيت تامين 1.3 ميليارد متر مکعب آب به عنوان حقابه درياچه اورمیه است گفت: درياچه در قسمتهای جنوبی تا 10 کيلومتر پسروي کرده است.
غلامعباس عباس نژاد در نشست درياچه اروميه که پيش از ظهر سه شنبه در سازمان محيط زيست برگزار شد گفت: درياچه اورميه (Lake Urmia) بيستمين درياچه جهان و دومين درياچه شور جهان است که در طي 15 سال گذشته هم شاهد کاهش نزولات جوي در اين منطقه و هم شاهد استفاده بي رويه از آبهاي سطحي و زير زميني اطراف آن بوده ايم.
وي افزود: در حال حاضر ميزان نمک در درياچه اورميه به 380 تا 400 گرم در ليتر رسيده و اين نمک کريستاليزه شده که اين وضعيت بسيار خطرناکي است.
عباس نژاد با بيان اينکه تنها راهکار نجات درياچه اروميه از اين وضعيت تامين 1.3 ميليارد متر مکعب آب به عنوان حقابه براي اين درياچه است گفت: در حال حاضر از 5 هزار و 700 کيلومتر مربع مساحت درياچه اورميه 2 هزار و 700 کيلومتر مربع آن تبديل به شوره زار شده و ظاهر شدن گنبدهاي نمکي در درياچه اورمیه مديريت آن را با معضلات جدي مواجه کرده است.
مدير کل محيط زيست آزربايجان غربي افزود: در شمال درياچه اورميه پسروي کمتري نسبت به جنوب اين درياچه وجود دارد ولي قسمت هاي جنوبي در برخي جاها درياچه تا 10 کيلومتر پسروي کرده است.
وي با بيان اينکه در حال حاضر درجه حرارت منطقه حدود 2 درجه افزايش پيدا کرده است تصريح کرد: به اين ترتيب ميزان تبخير از درياچه اورميه (Urmiye Gölü) با شدت بيشتري انجام مي شود. لذا بايستي در حفظ آبهای حوزه درياچه اروميه اقدامات جدي انجام شود.
عباس نژاد با بيان اينکه انتقال آب بين حوزه اي را مي توان به عنوان يکي از گزينه هاي مديريت آب در درياچه اورميه در نظر گرفت گفت: اما نبايد اين موضوع باعث ايجاد وابستگي در درياچه اورميه به آب حوزه هاي اطراف شود بلکه بايد با مديريت جامع آب خود حوزه اروميه را حفظ کنيم.
وي در خصوص پرندگان مهاجر درياچه اورميه گفت: با توجه به افزايش ميزان نمک در درياچه اروميه بسياري از پرندگان از جمله فلامينگوها که به اين درياچه مهاجرت مي کنند با نشستن نمک بر پر و بال آنها دچار مشکل مي شوند و امکان پرواز از آنها گرفته شده است.
به گفته مدير کل محيط زيست آزربايجان غربي، اين استان با احياء و آبرساني به مراکز و تالاب هايي که پرندگان مهاجر بيشتر به آنها مراجعه مي کنند سعي در بهبود وضعيت اين زيست گاهها کرده است. همچنين بسياري از دوستداران محيط زيست با ديدن پرندگان نمک نشسته با شستشوي پر و بال آنها به رها سازي اين پرندگان کمک مي کنند.
وي افزود: البته جزيره هاي اشک و کبودان که در داخل درياچه اروميه قرار دارند و از نظر حيات وحش داراي اهميت زيادي هستند تا کنون شاهد مرگ و مير پرندگان و ديگر حيات وحش نبوده است.
وي افزود: محيط زيست آزربايجان غربی اخيرا موفق شده پروژه اي را براي انتقال آب به جزاير درياچه اروميه با استفاده از لوله در کميسيون زيربنايي دولت مصوب کند و به زودي با 18 کيلومتر لوله کشي به جزيره اشک که يکي از سايت هاي مهم نگهداري گوزن زرد است آب انتقال داده مي شود.
به گفته عباس نژاد براي اين پروژه که در سال 90 اجرايي مي شود 500 ميليون تومان اعتبار از محل اعتبارات استاني در نظر گرفته شده است.
مدير کل محيط زيست آزربايجان غربی تصريح کرد: با استفاده از هلي کوپتر و هواپيماهاي پاور کرافت وضعيت درياچه اورميه (Urmiye Gölü) بررسي مي شود.
منبع خبر:
http://tinyurl.com/6jx2s2o

۱۳۹۰/۰۴/۱۵

تنها چاره نجات دریاچه اورمیه تامین حق آبه زیست محیطی آن است

مدیرکل حفاظت محیط زیست آزربایجان غربی گفت: مشکلات دریاچه اورمیه که از ده سال پیش حیات دومین دریاچه آب شور جهان را به خطر انداخته، در سالهای اخیر پس از ساخت جاده از میان آن به طرز حادی با استفاده بی رویه از آبهای سطحی و زیرزمینی و کاهش نزولات جوی و افزایش دما تا دو درجه سانتی گراد تشدید شده است
حسن عباس نژاد امروز در جمع خبرنگاران گفت: نمک آب دریاچه اورمیه  در حال کریستال شدن است ضمن اینکه ورودی آب دریاچه اورمیه (Lake Urmia) نیز بسیار کم شده است.
به گفته معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست تنها چاره برای برگرداندن دریاچه ارومیه به حداقل شرایط بیولوژیکی تامین یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب آب است که این مقدار آب به عنوان حق آبه زیست محیطی اورمیه در این طرح جامع مدیریت زیست بومی مشخص شده است.
در حال حاضر مساحت دو هزار و 700 کیلومتر مربع در دریاچه اورمیه (Lake Orumiyeh) به شوره زار تبدیل شده و با به وجود آمدن پدیده جدید گنبدهای نمکی در بستر، تردد در این دریاچه برای حفاظت فیزیکی و یا رسیدن به جزایر با مشکل مواجه شده است.
مدیر کل محیط زیست آزربایجان غربی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به کم آبی و خشکسالی بخش هایی از اورمیه به طور خاص به عنوان پناهگاه حیات وحش در نظر گرفته شده است گفت: با توجه به مهاجرت پرندگان به دریاچه اورمیه با مشکلات زیادی روبه رو هستیم، فلامینگو هایی که به تازگی به دریاچه ارومیه (Urmiye Gölü) آمده بودند پس از نشستن پرو بالشان نمک گرفته بود و دیگر قادر به پرواز نبودند.
عباس نژاد در ادامه گفت: در سال گذشته چند تالاب اقماری را احیا و آبرسانی کردیم که به عنوان مراکزی برای گذران موقت پرندگان مهاجر استفاده می شوند،فلامینگوها پس از اینکه بالهایشان شسته شد در این تالاب ها رها سازی شدند.
وی در مورد وضعیت جزایر اشک، کبودان و اسپیر و گوزن های زرد گفت: در حال حاضر گوزن ها از لحاظ تامین آب و علفه در شرایط خوبی هستند.
وی همچنین از راه اندازی پروژه آبرسانی و انتقال آب برای شرب حیات وحش به این جزایر خبر داد، در این پروژه قرار است در سال 90 آب توسط لوله در مسیری به طول 18 کیلومتر به جزیره اشک کشیده شود که 500 میلیون ریال اعتبار هم برای آن در نظر گرفته شده است.
عباس نژاد در پاسخ به این سوال که آیا به دلیل سختی رفت و آمد هلی کوپتر در اختیار سازما قرار داده شده گفت: تنها یک هاور کرافت در اختیار سازمان است و سازمان تنها می تواند هلی کوپتر اجاره کند و اجازه خرید آن را ندارد.
منبع خبر:
http://tinyurl.com/65xctys

۱۳۹۰/۰۴/۱۴

اگر آب دریاچه اورمیه تامین نشود مرگ دریاچه اورمیه حتمی است

اگر آب تامین دریاچه اورمیه نشود مرگ اورمیه حتمی است
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: بیست وچهار طرح در برنامه جامع مدیریت زیست بومی دریاچه اورمیه با رویکرد فرابخشی و الگوی زیست بومی در سطح حوضه آبریز دریاچه اورمیه به عنوان اولین اکوسیستم حساس کشور تدوین شد
به گزارش سبزپرس، «علی نظری دوست» مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران صبح امروز در جمع خبرنگاران تصریح کرد: با وجود وسعت زیادی که دریاچه ارومیه دارد، در صورتی که اجرای طرح های برنامه جامع مدیریت آن با تاخیر همراه باشد دریاچه اورمیه  نیز مانند «آرال» که وسعتی 15 برابر آن را داشت در کمتر از 5 سال آینده خشک می شود.
به گفته نظری دوست، 24 طرح اجرایی فرابخشی در برنامه جامع به تصویب رسید که این طرح ها توسط وزارت نیرو جهاد کشاورزی و استانداری ها به اجرا در می آید و سازمان محیط زیست نقش نظارت بر اجرای آنها را بر عهده دارد.
رئیس دبیر خانه ستاد اجرایی مدیریت حوزه آبخیز دریاچه اورمیه (Urmiye Gölü) ادامه داد: بر اساس یکی از این طرح ها سازمان محیط زیست موظف است با ایجاد آزمایشگاه مرجع و نصب ایستگاه پایش ورودی آب رودخانه ها به دریاچه  اورمیه و ایجاد ایستگاه اندازه گیری نوسان های آب دریاچه، میزان آن را ثبت و به ستاد اعلام کند. این طرح که در خرداد ابلاغ شده هنوز به مرحله اجرا در نیامده است.
وی در ادامه گفت: همچینن بودجه ای که برای یک دوره پنج ساله به تصویب رسیده 13 هزار و 200 میلیارد ریال است، ضمن اینکه با اجرای این طرح یک و نیم میلیارد متر مکعب در مصارف کنونی حوضه آبریز ارومیه (Lake Urmia) صرفه جویی می شود و استان ها می توانند بر اساس این طرح بخشی از بهره برداری و توسعه خود را برنامه ریزی کنند.
نظری دوست درباره سهم آب هر استان گفت: با توجه به طرح جامع سهم آبی که به عنوان حق آبه دریاچه اورمیه  باید از طرف استان ها تامین شود مشخص شده که به ترتیب یک میلیارد و 870 میلیون متر مکعب برای استان آزربایجان غربی، 270 میلیون مکعب آزربایجان شرقی و 959 میلیون متر مکعب کردستان است.
وی ادامه داد: همچنین سقف بهره برداری از آب برای هر یک از این سه استان 235 میلیون متر مکعب آزربایجان غربی 179 میلیون متر مکعب آزربایجان شرقی و 585 میلیون متر مکعب کردستا ن است.
بر اساس ارزیابی های علمی این طرح، بیشترین راندمان برای تهیه آب دریاچه ارومیه (Urumiye Gölü) زمانی اتفاق می افتد که از آب مصرف کشاورزی کاسته شود و روش های سنتی و غرغابی جای خود را به روش های پیشرفته بدهند .
انتقال آب بین حوضه ای طرح دیگری است که به گفته نظری دوست هزینه بالا و راندمان کمتری نسبت به کاهش آب مصرفی در کشاورزی دارد. یکی از مهمترین علل عدم موفقیت در جلوگیری از خشک شدن دریاچه « آرال» تکیه بر همین روش به عنوان تنها راه حل بود. در حالی که آب دریاچه به مصرف می رسیده بوده است.
مسوولان طرح های سازمان را جدی بگیرند
در ادامه این جلسه، محمد باقر صدوق معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست نیز گفت: تاکید ما بر حفاظت از ذخیره آب کنونی دریاچه اورمیه است، وضعیت ارومیه طوری است که نباید حق آبه جدید ایجاد نشود و حق آبه های موجود مدیریت شوند و در بهره وری و مدیریت آب باید دقت شود. زیرا در روش های سنتی بخشی از آب به زمین فرو می رود و از دسترس خارج می شود و بخش دیگر آن تبخیر می شود.
صدوق تاکید کرد: از مسوولان درخواست می کنیم طرح های سازمان را جدی بگیرند و برای اجرای آن هر چه سریع تر عمل کنند زیرا بقای ارومیه شدیداً وابسته به اجرایی شدن این طرح هاست.
وی در ادامه گفت: متاسفانه اغلب شاهدیم که این طرح ها دست کم گرفته می شوند و پی گیری جدی از طرف سازمان های مسوول اجرا نمی شود.
وی هشدار داد: طبیعت شوخی ندارد و هر تاخیری در جلوگیری از خشک شدن ارومیه زندگی شش میلیون نفر تحت تاثیر قرار میدهد، اگر در اورمیه ریزگرد به وجود بیاید برخواسته از شش میلیون تن نمکی است که در این دریاچه ذخیره شده است که این یک هشدار جدی است.
نظری دوست درپایان گفت: اورمیه هنوز زنده است اما شاهرگ حیاتی آن در دست وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو و وابسته به اجرای طرح ها است و محیط زیست تنها نقش نظارت بر اجرا را عهده دار است.
برنامه جامع مدیریت زیست بومی دریاچه اورمیه با رویکرد مشارکتی ذینفعان و تشکل های مردمی در فروردین 89 به تصویب هیات دولت رسید و پس از آن یک ستاد در سطح ملی در اردیبهشت 89 تشکیل شد، مهمترین فعالیت این ستاد تصویب مصوبه ای بود که با توجه به محدودیت منابع آبی و نیاز دریاچه  اورمیه (Orumiyeh Lake) هرگونه ایجاد حق آبه جدید در آزربایجان غربی و آزربایجان شرقی را ممنوع کرد.
منبع خبر:
http://tinyurl.com/635fxh3

۱۳۹۰/۰۴/۱۲

گرد و غبار نمک درياچه اورميه سراسر ايران را درگير خواهد كرد

اقدامات عملي برای نجات درياچه اورميه بايستي هرچه سريعتر انجام شود زيرا گرد و غبار نمک ناشي از درياچه اورمیه سراسر ايران را درگير خواهد کرد
نايب رييس انجمن نجات درياچه اورميه گفت: در روستاهای اطراف درياچه اروميه (Urumiye Gölü) کشت و کار متوقف شده است.
بشير جعفري، نايب رييس انجمن نجات درياچه اورميه در گفتگو با موج با اعلام اين مطلب اظهار داشت: روستاهاي حاشيه درياچه اروميه هنوز خالي از سکنه نشده است.
وي افزود: اما نبود آب به شدت بر اشتغال اين منطقه تاثير منفي داشته است.
جعفري گفت: در حال حاضر آبي براي کشت وجود نداشته و آب زير سطحي پايين رفته است بنابراين از متوسط توليد در آزربايجان شرقی به شدت کاسته شده و ادامه اين روند تاثير منفي بيشتري بر منطقه خواهد داشت.
وي با ابراز تاسف از اجرايي نشدن برنامه هاي پيش بيني شده براي نجات درياچه اورميه (Lake Urmia)، تصريح کرد: اگر روند اهتزار درياچه اورميه کنترل نشود، درياچه اورمیه طی سال هاي آينده به بحران جدي براي کشور تبديل مي شود.
نايب رييس انجمن نجات درياچه اروميه خاطر نشان ساخت: مسئولان بايستي با تشکيل جلسات فني مشکل درياچه اورميه (Urmiye Gölü) را حل کنند.
وي تاکيد کرد: اقدامات عملي براي نجات درياچه اورميه بايستي هرچه سريعتر انجام شود زيرا گرد و غبار نمک ناشي از درياچه اورمیه سراسر ايران را درگير خواهد
منبع خبر:
http://tinyurl.com/6gsc667