۱۳۸۹/۱۲/۲۱

جنگل‌های ارسباران یکی از 15 منطقه غنی جانوری جهان

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: جنگل‌های ارسباران یکی از 15 منطقه غنی جهان از نظر تنوع ژن‌های گیاهی و جانوری است. 
به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آزربایجان شرقی، ارسلان فتحی‌پور همزمان با هفته منابع طبیعی در جمع مسئولان در ارسباران شناسنامه‌دار کردن گونه‌های گیاهی و جانوری موجود در جنگل‌های ارسباران و برنامه‌ریزی برای حفاظت از آنها را به عنوان راهکاری مناسب در راستای صیانت از تنوع ژنی جنگل‌های ارسباران یاد کرد.
فتحی‌پور، با تشریح جاذبه‌های طبیعی جنگل‌های ارسباران، خواستار برنامه‌ریزی برای ترویج فرهنگ گردشگری طبیعت (اکوتوریسم) در این منطقه زیبا و دیدنی شد. و یادآور شد مبادا این تنوع ژنتیکی در اثر کم‌توجهی یا بی‌توجهی مسئولین از بین برود. 
او اضافه کرد: تحقق این مهم در کنار ایجاد بسترهای آشنایی مردم با فرهنگ حفاظت از محیط زیست می‌تواند به مشارکت آنان در ارتقای سطح کیفی جنگل‌های ارسباران و تکثیر راحت گونه‌های گیاهی و جانوری آن منجر شود. 
نماینده کلیبر و هوراند در مجلس شورای اسلامی همچنین خواستار مشارکت دادن جنگل‌نشینان در طرح حفاظت از محیط زیست جنگل‌های ارسباران شد و افزود: این عمل ضمن افزایش درآمد آنان، از وارد آمدن خسارات به این ثروت طبیعی در اثر قطع درختان برای استفاده به عنوان سوخت، جلوگیری می‌کند.
 او با بیان اینکه جنگل‌های ارسباران با 164هزار هکتار وسعت در محدوده کوه‌های قره‌داغ و رودخانه ارس قرار گرفته است، گفت: ارسباران منطقه وسیعی است که دارای 900 هزار هکتار وسعت بوده و از دو بخش ارسباران شمالی و جنوبی تشکیل می‌شود. 
وی افزود: کارشناسان در بخش جنگل‌شناسی ایران در سال‌های اخیر جنگل‌های ارسباران را به دلیل داشتن 785 گونه گیاهی و 170 گونه درختی، شامل 42 تیپ مرتعی و 143 واحد جنگلی در زمره یکی از مناطق با ارزش ژنتیکی جهان شناخته‌اند و به دلیل برخی ویژگی‌های خاص، یک منطقه رویشی مستقل با نام منطقه جنگلی ارسباران معرفی کرده‌اند که یکی از مناطق پنجگانه رویشی ایران محسوب می‌شود. 
وی گیاهان دارویی موجود در منطقه ارسباران را بعنوان یکی از محورهای توسعه منطقه دانست و افزود: منطقه ارسباران با طبیعت زیبا توان بالقوه بالایی برای جذب گردشگر دارد.
منبع خبر: http://tinyurl.com/6js2zs7

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر