۱۳۹۰/۰۲/۰۹

دعوت به برگزاری نمايشگاه عكس برای فاجعه خشک شدن درياچه اورميه

اورمو گولوایله ایلگیلی سئرگی چاغریشی -  دعوت به برگزاری نمايشگاه عكس برای فاجعه خشک شدن درياچه اورميه
اورمیه شهری آزاد بیلی یوردو اویرنجی له ری اورمیه گولو قورموماغینی ایران دا اولان چئوره یونه تیجیله ری خاطیرلاداراق بیر گورونتو سئرگی سی گئچیر مه یی پلانلاییب و بیر چاغریش یایابیلار.
سئرگی ایکی بولوم ده اولاجاقدیر: گورونتوله ر و پوسترله ر. بو یاریشمایا قاتیلانلار 90/02/18 تاریخنه ده ک اوز گورونتوله رینی آشاغیدا یازدیغییمز ایمیل پوستاسینا گونده ره بیله رله ر.
Lakeofurmia@gmail.com
یوخسا اورمیه ده اولان اویره نجی و گه نه ل اولوس (خالق) بو یاریشمایا قاتیلماق اوچون اورمو آزاد بیلی یوردونا گئدیب و اوز گورنتوله رینی  دوقتور نوید مرادی به ی له رینه وئره بیله ر له ر.
یاریشمانین قایدالاری:
1-    گورونتو اوزه ل اولمالی دیر
2-    چوزونورلوک (شفافیت) 300 دی پی آی اولمالی
3-    آد، سوی آد، ایمیل، تئله فون نومره سی، و گورونتو یه سئچیله ن آد
4-    سانال (مجازی) دونیاسیندا یایلان گورنتو له ر یاریشمایا قاتیلا بیلمه زله ر
5-    او آرخاداشلار کی گورونتو له رینی اوز اه له ریله آپاریب دوقتور نوید مرادی به ی له رینه وئرمه ک ایسته ییر له ر گره ک گورونتونو بیر سی دی ده یئر له شدیره ره ک آد ، سوی آد و تئله فون نومراسیلا اوستونده یازامالاری گره کیر.  
----------------------
 
دانشجويان دانشگاه آزاد اورميه با انتشار اعلاميه خبر از برگزاری نمايشگاه عكس و پوستر در حمايت از درياچه روبه مرگ اورميه دادند:
بسمه تعالی
دوستان عزیز نیک مستحضرید که نگین سرخ آزربایجان دریاچه زیبای اورمیه هم اکنون در حال نابودی و خشک شدن است.
ما دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اورمیه با درک این مهم بر آن شدیم تا با برگزاری نمایشگاه عکس دریاچه اورمیه در این واحد دانشگاهی عواقب و تبعات این فاجعه را بار دیگر به مسئولین گوشزد کنیم و از ادامه این بحران جلوگیری کینم.
لذا از شما دوستان گرامی خواهانیم ما در برگزاری هر چه باشکوه تر این نمایشگاه  یاری فرمایید.
نمایشگاه در دو بخش مسابقه ای عکس و پوستر برگزار می شود . دوستانی که تمایل دارند در این نمایشگاه شرکت کنند لطفا آثار خود را تا تاریخ 90/02/18 به آدرس ایمیل Lakeofurmia@gmail.com ارسال کرده و یا به طوری حضوری با مراجعه به کلینیک دام کوچک دانشگاه آزاد اسلامی به آدرس اورمیه خیابان دانشکده جنب دانشگاه آزاد اسلامی آثار خود را  تحویل دکتر نوید مرادی دهند.
شرایط شرکت در مسابقه :
1 –  اثر مربوط به خود شخص باشد.
2 – عکس ارسالی باید با شفافیت (Resolution 300 Dpi) و قابل چاپ باشد.
3 – پوستر های ارسالی باید شرایط بند دو را داشته باشند.
4 – نام و نام خانوادگی صاحب اثر، شماره تماس یا ایمیل و نیز در صورت امکان انتخاب نام برای اثر.
5 – دوستانی که حضورا آثار خود را تحویل می دهند، باید اثر خود را بر روی CD رایت نموده و با ذکر نام و شماره تماس یا ایمیل بر روی CD آن را تحویل دکتر مرادی دهند.
تذکر : به  آثاری که قبلا در فضای مجازی و وبسایتهای مرتبط نشر شده اند ترتیب اثر داده نمی شود.

۱۳۹۰/۰۲/۰۶

خشکسالی در آزربایجان و مسئله بارورکردن ابرها برای نجات دریاچه اورمیه

خشکسالی در آزربایجان و مسئله بارورکردن ابرها برای نجات دریاچه اورمیه
سال 2010 میلادی دومین سال میلادی خشک تبریز طی 60 سال گذشته بوده است. طی سال 2010 میلادی ، بارش ایستگاه هواشناسی فرودگاه تبریز، 160.6 میلی متر گزارش شده است، که حاکی از خشکسالی شدید در این سال می باشد.
 خشکترین سال میلادی تبریز ، مربوط به سال 1990 بود که در آن سال 148 میلی متر بارندگی در ایستگاه فرودگاه تبریز گزارش شده بود.
بنابراین در سال 2010 میلادی ، دومین رکورد خشکترین سال میلادی تبریز به ثبت رسید و رکورد 184 میلی متری قبلی را شکست. در سال شمسی 1389 هم جمع بارش در همین ایستگاه به 181.4 میلی متر رسید که پنجمین سال خشک شمسی تبریز از سال 1345 بوده است.
بنا بر وضعیت بارندگی اشاره شده در بالا و با توجه به وضعیت دریاچه ارومیه ، اجرای طرح بارورسازی ابرها بر فراز آزربایجان، امری از پیش شکست خورده است ؛ چرا که در بهترین حالت فقط می تواند به میزان 20 درصد بارندگی ها را افزایش دهد! و این یعنی به سخره گرفتن شعور مردم آزربایجان.
تنها راه بی قید و شرط کمک به جلوگیری از خشکیدن دریاچه اورمیه (Lake Urmia)، اعطای حقآبه قانونی دریاچه اورمیه و گشودن سدهای ایجاد شده بر روی رودخانه های ریزنده به دریاچه اورمیه است.
منبع خبر:
http://tinyurl.com/6j66jvj

انتقال آب و بارور کردن ابرها؛ دریاچه اورمیه نجات می یابد؟

انتقال آب و بارور کردن ابرها؛ دریاچه اورمیه نجات می یابد؟
فهیمه خضر حیدری
درياچه اورميه در حال خشک شدن است. در طول سال‌های گذشته ۲۰ ميليارد متر مکعب از‌ آب درياچه اورمیه از بين رفته و کارشناسان محيط زيست می‌گويند يکی از همين سال‌هاست که اين درياچه به‌کلی خشک شود. با اين حال و در شرايطی که فعالان محيط زيست از «سونامی نمک» در درياچه‌ی اورميه می‌گويند، سازمان محيط زيست راه‌کارهای تازه‌ای برای حل بحران طرح کرده است: باروری ابرها، اصلاح روش‌های آبياری و انتقال۷۰۰ ميليون مترمکعب آب به حوزه آب درياچه‌ اورميه.
رادیو فردا در گفت و گو با سام خسروی ‌فرد، کارشناس ارشد محیط زیست در هلند درباره این راهکار‌ها و میزان عملی بودن آنها پرسیده است.
سام خسروی فرد: همه راهکارهایی از این دست عملی است، یعنی اینکه شما می توانید حتی سطح کره ماه را هم آسفالت کنید.
نکته مهم این است که چه میزان هزینه دارد ویا انجام این کار چقدر منفعت و چقدر ضرر به همراه دارد.
اینکه آب را از یک حوزه دیگر به حوزه آبریز دیگر منتقل کنند، کار نشدنی نیست. ولی سوال اینجاست که چنین کاری الزامی است؟ یعنی راه حل دیگری وجود ندارد؟
آیا نمی شود ما راه های ساده تری را برای ادامه حیات دریاچه ارومیه در نظر بگیریم، بدون اینکه در چرخه طبیعت دخالت کنیم؟
آقای خسروی فرد، یکی دیگر از راه هایی که مطرح می کنند، بارور کردن ابرهاست. آیا ما در حال حاضر تکنولوژی بارور کردن ابرها را در ایران داریم و اگر این تکنولوژی در ایران وجود دارد، اصولا بارور کردن ابرها می تواند به حال دریاچه اورمیه مفید باشد؟
موضوع بارور کردن ابرها، یک موضوع جدید است و شاید حدود ۷۰ سال بیشتر از عمرش نمی گذرد و این کار اکنون انجام می شود. شاید روسیه در این کار پیشقدم بود. ولی اکنون در آمریکا، استرالیا و کانادا دارد این روش با جدیت انجام می شود.
 در طول چند سال آینده، ۸۸ سد بر روی رودخانه های منتهی به دریاچه اورمیه ساخته خواهد شد و طبیعتا آبی که باید بعد از سد به سمت دریاچه جریان داشته باشد، جریان نخواهد داشت. اگر هم میزان آبی به سمت دریاچه جریان داشته باشد، به دریاچه نخواهد رسید برای اینکه سرراهش کشاورزان و باغداران آن را مصرف می کنند و طبیعتا دیگر چیزی به دریاچه نمی رسد.
سام خسروی فرد، کارشناس محیط زیست در هلند
این کار به لحاظ تکنیکی یک کار عملیاتی است. ولی به اعتقاد من باز هم راه های ساده تر دیگری برای نجات دریاچه اورمیه وجود دارد. فراموش نکنیم که دریاچه اورمیه طی قرن های متوالی با تغییرات طبیعی دست و پنجه نرم کرده تا به امروز رسیده است. و اکنون ما حدود ۲۰ سال است با همه توانمان تلاش کردیم تا خشکش کنیم. و طبیعی است که این دریاچه دارد خشک می شود.
اکنون جا به جایی حوزه به حوزه آب یا بارور کردن ابرها فقط شاید بتواند گوشه ای از آن تلاش بیست ساله برای مرگ دریاچه اورمیه را جبران کند.
به اعتقاد شما خشکسالی چقدر در این میان مقصر است و نقش دارد؟ برای اینکه بسیاری از مسئولان محیط زیست، به مسئله خشکسالی و تغییرات اقلیمی اشاره می کنند و معتقدند که خشکسالی به روی وضعیت دریاچه اورمیه اثر دارد و کاری هم از این بابت از دست آنها بر نمی آید و خشک شدن این دریاچه را نتیجه کم کاری خودشان نمی دانند؟
از وقتی که حکومت منسجمی در ایران شکل گرفت ما همواره با مسئله خشکسالی مواجه بوده ایم و این مشکل تازه و جدیدی نیست.
اما اینکه ما نمی توانیم با پدیده خشکسالی تعامل و برخورد کنیم، آن را پیش بینی کنیم و اثراتش را کاهش دهیم، فکر می کنم این ضعف از کم دانشی ما و عدم آشنایی ما با چرخه ها و روندهای طبیعی است.
آقای خسروی فرد، آخرین پرسش من به مسئله «سدسازی» مربوط می شود.
وزیر سابق راه و ترابری نیز در این رابطه به مسئله «سدسازی» بی رویه بر روی رودخانه هایی که آب آنها به دریاچه ارومیه منتقل می شده، اشاره کرده و آن را یکی از دلایل خشکسالی اورمیه یا به اصطلاح گسترش«سونامی نمک» دراین دریاچه عنوان کرده است. در مورد معضل سدسازی بی رویه در منطقه برایمان توضیح می دهید؟
فکر می کنم علت اصلی اظهارنظر وزیر سابق راه و ترابری این بوده که از میزان حمله های دوستداران محیط زیست به جاده شهید کلانتری که از روی دریاچه اورمیه می گذرد، بکاهد.
تصور می کنم وی خواسته است نگاه فعالان محیط زیست را که معطوف به آن جاده ویرانگر اکوسیستم دریاچه اورمیه است، به سمت مسئله سدسازی منتقل کند.
طبیعتا حرف ایشان، حرف غلطی نیست. حدود ۳۶ سد بر روی رودخانه های اصلی و فرعی منتهی به این دریاچه ساخته شده است. ۱۲ سد در حال ساخت و ۴۰ سد دیگر نیز در دست برنامه است.
خلاصه اینکه در طول چند سال آینده، ۸۸ سد بر روی رودخانه های منتهی به دریاچه اورمیه ساخته خواهد شد و طبیعتا آبی که باید بعد از سد به سمت دریاچه جریان داشته باشد، جریان نخواهد داشت.
اگر هم میزان آبی به سمت دریاچه جریان داشته باشد، به دریاچه نخواهد رسید برای اینکه سرراهش کشاورزان و باغداران آن را مصرف می کنند و طبیعتا دیگر چیزی به دریاچه نمی رسد
منبع :
http://tinyurl.com/63yt6p4
به نظر بنده کارشناس فوق به همگی سوالات جواب سربالا داده و انگار این طور به نظر می آید که به زور می خواهیم از یک شخصی اطلاعاتی به دست بیاوریم. در متن مصاحبه فوق یک راه حل پیشنهاد نشده است، مگر بنده نوعی که تحصیلات آکادمیکم مرتبط با محیط زیست نیست این مسالئ را نمی دانم که تعدد سدها، روشهای اشتباه آبیاری، افزایش سطح زیر کشت، تغییرات اقلیمی، پل میانگذر اورمیه – تبریز،کاهش بارندگی و ... جز عوامل اصلی خشک شدن دریاچه اورمیه (Lake Urmia) می باشند. همگی مردم آزربایجان از خشک شدن و نفس های آخر دریاچه اورمیه باخبر اند ولی دولتها یک وظیفه ملی دارند که باید به جا بیاورند، همانطور ک هبرای خلیج عربی با هزینه های ملی کتاب، فبیم، عکس، برشور، و ... چاپ و نشر می شود باید از عواقب خشک شدن دریاچه اورمیه (Lake Urmia) نیز مردم را مطلع کنیم که چه بلایی بر سرشان خواهد آمد. بی شک دریاچه اورمیه این نگین آزربایجان خشکانیده شده و می شود... 

۱۳۹۰/۰۲/۰۵

خشک شدن درياچه اورميه فاجعه زيست محيطی است

نماينده اورميه در مجلس با اشاره به وجود 8 تا 10 ميليارد تن نمک در درياچه اورميه بر اثر خشکسالی گفت: در صورت خشک شدن درياچه اورمیه (Lake Urmia) اين ميزان نمک به همراه بادهايی که در منطقه می‌وزند در سطح منطقه پخش می‌شود و اين امر فاجعه زيست محيطی است.
جواد جهانگيرزاده در گفت‌وگو با فارس در شهر اورميه اظهار داشت: تغيير اقليم و آب‌ و هوای منطقه يکی از عوامل دخيل در خشک شدن درياچه اورميه است؟ و بايد اقدامات لازم در زمينه جلوگيری از خشک شدن درياچه اورميه انجام شود.
وی با بيان اينکه پس از خشک شدن درياچه اورميه مشکلات زيادی پيش خواهد آمد، تصريح کرد: برای جلوگيری از وقوع چنين مشکلاتی بايد کار ويژه و فوق‌العاده‌ای در اين زمينه انجام شود.
اين مسئول با اشاره به اهميت وجود درياچه اورميه، افزود: بايد جلو‌ی خشک شدن کامل درياچه اورميه گرفته شود.
جهانگيرزاده با اشاره به آثار مخرب ناشي از خشک شدن درياچه اورميه و تاثير آن بر زمين‌های کشاورزی منطقه، خاطرنشان کرد: برای جلوگيری از عواقب ناشی از خشک شدن درياچه اورميه بايد اقدامات لازم در اين زمينه انجام شود.
وی با بيان اينکه سمومی وارد درياچه اورميه شده است، تصريح کرد: بايد محاسبه شود که مجموع سمومی که اکنون در درياچه وجود دارد پس از خشک شدن درياچه اورمیه چه خواهد شد.
اين مسئول اضافه کرد: در سال‌های متمادی سموم و کودهای شيميايی از طريق زمين‌های کشاورزی وارد درياچه اورميه (Lake Urmia) شده است و بدون شک اين سموم همچنان در آب درياچه اورميه وجود دارند.
جهانگيرزاده با اشاره به وجود 8 تا 10 ميليارد تن نمک در درياچه اورمیه بر اثر خشکسالی گفت: در صورت خشک شدن درياچه اورميه اين ميزان نمک به همراه بادهايی که در منطقه می‌وزند در سطح منطقه پخش مي‌شود و اين امر فاجعه زيست محيطی است.
وي با بيان اينکه بنا بود بيش از 4 ميليارد تومان اعتبار براي احيای درياچه اورميه در نظر گرفته شود، اظهار داشت: هنوز شاهد تخصيص اين ميزان اعتبار برای احيای درياچه اورميه نيستيم.
اين مسئول با بيان اينکه احياي درياچه اورميه يکی از مطالبات مردم آزربايجان غربی است، افزود: بايد مديريت اصولی و درستی بر آب‌های زيرزمينی و سطحی انجام شود تا بتوانيم درياچه اورميه را احيا کنيم.
منبع خبر:
http://tinyurl.com/3cvghz9

۱۳۹۰/۰۲/۰۴

پارک ملی دریاچه اورمیه تا 3سال آینده کاملا خشک می‌شود

دبیر خانه کشاورز آزربایجان‌شرقی در نشست مشترک مدیران جهادکشاورزی استان با اعضای خانه کشاورز آزربایجان شرقی با بیان این مطلب افزود: انجمن نجات دریاچه اورمیه (Lake Urmia) سه راه حل اساسی و مشترک برای نجات دریاچه اورمیه پیشنهاد کرده است.
وی در مورد این پیشنهادها تصریح کرد: افزایش بهره وری آب در حوضه آبریز دریاچه اورمیه در بخش های کشاورزی، شرب، بهداشت و صنعت و بازچرخانی آب مصرفی آن ها، کنترل اتمسفر و ممکن بودن انتقال آب مازاد از حوضه آبریز خزر تنها راه احیای دریاچه ارومیه است.
قنبری انتقال آب مازاد از حوضه آبریز خزر را ممکن دانست و گفت: حوضه های شمالی (ارس)، غربی (زاب) و جنوب (قزل اوزن) هرچند می توانند با انتقال محدودی از آب (در خوشبینانه ترین حالات کمتر از یک میلیارد متر مکعب برآورد می شود) به عنوان مسکن عمل کنند، ولی نگاه مطمئن به شرق حوضه یعنی خزر است که با توجه به آب مازاد در حوضه آبریز و خود آبریز پیشنهاد انتقال در فصول پاییز و زمستان (فصول غیر کشاورزی حوضه) از حوضه آبریز غرب دریاچه خزر و در فصول بهار و تابستان (فصول کشاورزی حوضه) از دریاچه خزر است.
وی در ادامه با اشاره به سوابق دریاچه اورمیه به عنوان یکی از اکوسیستم های آبی منحصر به‌فرد کشور و جهان با وسعت متوسط بیش از نیم میلیون هکتار و حجم آبی 32 میلیارد مترمکعب گفت: دخالت های انسانی و خشکسالی های متعدد شرایطی را پیش آورده که مرگ این دریاچه قطعی بوده و تصور آن دورنمای وحشتناکی را ترسیم می کند.
دبیر انجمن نجات پارک ملی دریاچه اورمیه با اشاره به اینکه فعالیت های تخریبی و استفاده بیش از حد از منابع آبی و تخریب رودخانه ها هرچه زودتر باید متوقف شود گفت: باید روش های مدیریتی برای احیا و بهبود وضعیت تالاب ها صورت گیرد.
قنبری با بیان اینکه نابودی تالاب ها اثرات فرهنگی اجتماعی زیانباری دارد به سخنان اخیر معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور اشاره کرد و افزود: اگر روند فعلی دریاچه اورمیه (Lake Urmia) ادامه یابد طی 2 - 3 سال آینده دریاچه به کلی خشک خواهد شد.
منبع خبر:
http://tinyurl.com/43vmdcl
سطح دریای خزر کمتر از سطح دریاچه اورمیه می باشد و اگر این پروژه پیگیری شود سیستمی می خواهد که آب را پمپاژ کند، در حالیکه زاب، گدار و ... در سطح مساوی و بالاتری نسبت به سطح دریاچه اورمیه قرار دارند و از نظر مصافت نیز بسیار نزدیک اند. در حالیکه سیستم کانال کشی از دریای خزر حداقل 3-4 سال زما نمی برد و دریاچه اورمیه نمی تواند تا آن زمان صبر کند.

سه راهکار دولت برای حل مشکل بی آبی دریاچه اورمیه و وعده های دور از منطق و عوام فریبانه

سه راهکار دولت برای حل مشکل بی آبی دریاچه اورمیه و وعده های دور از منطق و عوام فریبانه
در خبرها می خوانیم: دولت برای مهار سونامی نمک حاصل از خشک شدن پارک ملی دریاچه اورمیه طرح هایی را تصویب کرده است. طرح ها شامل:
1-    جابجایی حوضه به حوضه آب دریاچه اورمیه
2-    اصلاح روشهای آبیاری و جایگزینی روشهای نوین آبیاری
3-    بارور سازی ابرها
حال 3 طرح را کمی می شکافیم. این جابجایی از کدام حوضه خواهد بود؟ احتمالاً از رود آراز (ارس) و یا با احتمال کمتر دریای خزر. سوالی که به نظر اینجانب می رسد اولاً آیا شریکان این حوضه های آبی اجازه چنین کاری را میدهند؟ طبیعتاً نه. چون خود رود آراز از ترکیه سرچشمه می گیرد و آزربایجان شمالی و ارمنستان نیز مشاع این رود اند، دوماً تامین آب دریاچه اورمیه(Lake Urmia) از روز رود آراز مربوط می شود به مسائل حقوقی بین کشورها که حداقل چندین سال به طول می انجامد تا مسائل حقوقی این امر حل و فصل شود در ثانی فاصله رود آراز تا دریاچه اورمیه به حدی می باشد که کانال کشی از رود آراز به دریاچه اورمیه حداقل 3 سال وقت می طلبد که دریاچه اورمیه عاجلاً به منابع آبی نیازمند می باشد و این طرح در صورت عملی بودن و نظر موافق مشاعین رود آراز می تواند در زمره پروژه های میان مدت قرار بگیرد.همین طور دریای خزر که مشاعبین چندین کشور می باشد و مسائل رود آراز در مقیاسی وسیعتر را می طلبد. 
اصلاح روشهای آبیاری و جایگزینی روشهای نوین آبیاری: این به اصطلاح پروژه به یقین می توان گفت که جزء موارد میان مدت – بلند مدت می باشد و احتیاج به زیرساختهای فروانی دارد که حداقل 5-10 سال زمان می طلبد. فرهنگ سازی، منابع مالی جهت تامین نیازهای کشاورزان و تغییر روش از آبیاری سنتی به آبیاری مدرن و انواع وامهای بلند مدت و کم بهره، ایجاد انواع اشتغال، ... این طرح چیزی نیست که با بخشنامه حل شود باید با برنامه ریزی دقیق همراه شود تا اگر هدفمان نجات دریاچه اورمیه می باشد به عوض نجات دریاچه اورمیه کشاورزی و اقتصاد آزربایجان و منطقه را نابود نکنیم. دولت و وزارت جهاد کشاورزی می باید با افزایش آگاهی بین کشاورزان منطقه و فرهنگ سازی با بکار گیری بودجه ها و مراحل آموزشی در پروسه ای نوع کشت را نیز تغییر دهند، امروزه در آزربایجان و حوضه آبی دریاچه اورمیه (Lake Urmia) بیشتر گیاهانی کاشت می شود که نیاز به آب فراوان دارند (آفتابگردان، چغندر قند و ...) باید این روش در پروسه ای تغییر کرده و گیاهان کم آب مثل گندم و ... کاشته شده و یا به صورت دیم کاشته شود تا مصرف آب خاک کم شود در عوض دولت با پرداخت وام به کشاورزان ضرر ناشی از کاشت دیم را جبران کند. حتی می شود فرهنگ سازی کرد که 1-2 سال در منطقه سطح زیر کشت خیلی کم نگه داشته شود، برای نجات دریاچه اورمیه باید هزینه بدهیم و این هزینه را باید دولت تامین کند. اگر یک یا دو سال کشاورزان منطقه سطح زیر کشت را کاهش دهند هیچ موردی پیش نمی آید و در عوض می توانیم دریاچه اورمیه را از مرگ حتمی نجات دهیم.      
بارورسازی ابرها: یکی از عوام فریبانه ترین مواردی می باشد که هر از چندگاهی مورد استفاده ابزاری قرار می گیرد. اگر با باروسازی ابرها مشکلات مناطق خشک و کم آب در دنیا حل میشود مگر همگان بیکارند که پروژه های علمی بلند مدت را پیگیری کنند.هر کشورو منطقه ای که دچار کم آبی و خشکی شد فوری ابرها را بارور می سازد و کم آبی و خشکی در چند روز حل می شود. تا حالا در دنیا سابقه نداشته که خشکسالی و کم آبی کشور و منطقه ای با باروز سازی ابرها خاتمه بیابد، بلکه این روش در کنار پروژه های متعدد مورد بهره بردرای قرار می یگرد تا درصدی از خشک سالی و کم آبی را تامین کند.