۱۳۹۲/۱۰/۲۶

کاهش 32 سانتی‌متری تراز آب دریاچه اورمیه

اومود اورمولو
بر اساس گفته های مدیر کل محیط زیست آزربایجان غربی سطح آب دریاچه اورمیه در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته 32 سانتی متر کاهش یافته است.
آقای حسن عباس نژاد چهارشنبه در گفتگوئی که با خبرگزاری دولتی ایرنا داشته به سیر نزولی روند تغییرات سطح تراز آب دریاچه اورمیه از سطح آب های آزاد در سال جاری نیز نسبت به سال گذشته اشاره کرده اند که با توجه به گفته های ایشان دریاچه اورمیه همچنان به کاهش سطح تراز آب مواجه بوده و این پروسه به سرعت تداوم دارد.
بر اساس گزارش رسمی دبیرخانه دائمی شورای منطقه‌ای مدیریت حوضه آبخیز دریاچه اورمیه سطح تراز دریاچه اورمیه از 1270.87 متر از سطح آب های آزاد در سال 1391 به 1270.55 متر در سال جاری رسیده است و کاهش قابل تاملی را نشان می دهد. در سال 1374 که از سالهای پرآبی دریاچه اورمیه بوده سطح تراز آب دریاچه اورمیه از سطح آب های آزاد 1277.72 متر بود. 
بر اساس گفته های آقای عباس نژاد کاهش سطح تراز آب دریاچه اورمیه موجب تبعات منفی در زندگی مردم آزربایجان خواهد شد که از تبعات منفی خشک شدن دریاچه اورمیه می توان به شیوع بیماریهای سرطانی متعدد همچون سرطانهای تنفسی و پوستی، بروز پدیده سونامی نمک در منطقه، نابودی کامل کشاورزی، تخریب کامل پوشش گیاهی منطقه، افزایش حرارت منطقه، افزایش تغییرات سریع اقلیمی و سرانجام کوچ اجباری قرن می باشد. 
بر اساس گفته های کارشناسان بی طرف منطقه‌ای و جهانی مهمترین علت خشک شدن دریاچه اورمیه سیاست سدسازی دولت ایران در آزربایجان جنوبی،افزایش سطح زیر کشت در منطقه و توسعه کشاورزی(همان بلائی که دولت شوروی بر سر رود آرال آورد)، مدیریت غلط منابع آب و... بیان می گردد.

۱۳۹۲/۱۰/۲۵

نماینده سازمان ملل وضعیت دریاچه اورمیه را فاجعه بار خواند

اومود اورمولو
گئری لوئیس دیروز در نشستی با اصحاب رسانه وضعیت دریاچه اورمیه را "فاجعه بار" خواند.
بر اساس گفته های نماینده مقیم سازمان ملل مهمترین مسئله زیست محیطی ایران مبحث امنیت آب می باشد و اصلیترین مسئله در حل مشکلات تالاب های خشک شده ایران همچون دریاچه اورمیه عدم اجرای درست راه حل هاست. یادآور شویم که آزربایجان جنوبی نیز با مسئله عمیق آب مواجه می باشد.  
وی در اضهاراتی بیان داشت که بخش اصلی مشکل خشک شدن تالاب هامون نیز در داخل ایران هست گرچه که بخشی از آبی که به هامون می ریخته اکنون در افغانستان به مصرف کشاورزی می رسد. وضعیت دریاچه اورمیه نیز بنا به گفته های لوئیس فاجعه بار می باشد و می باید برای بهبود شرایط دریاچه اورمیه سریعا اقدامات اساسی صورت گیرد.
متاسفانه نماینده سازمان ملل به علل اصلی خشکانده شدن دریاچه اورمیه اشاره‌ای نکرده، گرچه کارشناسان بی طرف آب و محیط زیست علت اصلی خشک شدن دریاچه اورمیه را سدسازی های دولت ایران در آزربایجان جنوبی برای توسعه کشاورزی در این منطقه معرفی می نمایند. اکنون حدود 73 سد بر روی حوضه آبی دریاچه اورمیه ساخته شده است.   
همانطور که نماینده سازمان ملل نیز به موضوع عدم تمایل دولت ایران برای احیاء دریاچه اورمیه اشاره کرده تاکنون شاهد هیچ اقدام عملی به جزء تولید پروپاگاندای دولتی و ترویج پوپولیسم از سوی دولتمردان ایران نبوده‌ایم این مسئله در حالی می باشد که ناصر آق عضو هئیت علمی دانشگاه شهر اورمیه و بنیانگذار پژوهشکده آرتمیا چند روز پیش در مصاحبه‌ای که با روزنامه دولتی تهران امروز داشت به صراحت از خشک شدن بیش از 80% دریاچه اورمیه خبر داد. بنا به گفته های ناصر آق دریاچه اورمیه حداکثر 2 الی 3 سال پیش رو تماما خشک شده و به تاریخ خواهد پیوست. ناصر آق وضعیت اکنون دریاچه اورمیه را در مصاحبه یاد شده چنین بیان می کند:
دیگر فرصتی وجود ندارد که آب برای دریاچه اورمیه آورده شود. در حقیقت آن‌ چیزی که الان از دریاچه اورمیه باقی مانده دیگر نمی‌شود بهش گفت دریاچه؛ باید بگوییم دریاچه سابق اورمیه. چون تنها 15 تا 20 درصد آب دریاچه اورمیه باقی مانده است.

۱۳۹۲/۱۰/۲۳

بیش از 85% دریاچه اورمیه خشک گردیده است

اومود اورمولو
بر اساس گفته‌های عضو فراکسیون نجات دریاچه اورمیه بیش از 85% دریاچه اورمیه خشک گردیده و کار گروهی که از سوی وزیر نیرو برای نجات دریاچه اورمیه تشکیل شده نیز تاکنون کوچکترین اقدام علمی برای نجات دریاچه اورمیه انجام نداده است.
بر اساس گفته های نادر قاضی پور نمانیده شهر اورمیه علارغم بارش های خوب امسال سطح آب دریاچه اورمیه نسبت به سال گذشته کاهش 33 سانتی متری و نسبت به سال 1374 کاهش هفت متر و 15 سانتی متری را تجربه کرده است. بیان این آمار از سوی نماینده شهر اورمیه در حالی صورت می پذیرد که دولت ایران و مئدیای مرکزگرا طی ماههای گذشته بارها سخن از افزایش سطح آب دریاچه اورمیه را منتشر نموده اند. 
در حالیکه بنا به آمار رسمی دولت ایران اکنون بیش از 80-85% دریاچه اورمیه خشک گردیده تنها اقدام و راهبرد عملی که ارائه گردیده پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه زاب می باشد که پروژه مذکور نیز به کندی پیش می رود که حتی در صورت تحقق کامل پروژه طی چند سال آتی میزان آب ورودی به دریاچه اورمیه نیز مشخص نیست و هیچ تحقیق کارشناسی در چند و چون این پروژه صورت نگرفته است. یادآور شویم که پروژه انتقال آب به دریاچه اورمیه از رودخانه زاب از سال 1386 آغاز گردیده و اکنون که در سال 1392 به سر می بریم پروژه اتمام نگردیده و به گمان راقم این سطور حداقل طی چندین سال پیش رو نیز این پروژه بدین صورت تداوم خواهد داشت. 
مسئله خشکاندن دریاچه اورمیه داد نماینده‌گان تبریز آزربایجان را نیز درآورده به طوریکه طی چند روز گذشته محمد اسماعیل سعیدی با انتقاد از حسن روحانی از بی توجهی وی به مسئله دریاچه اورمیه در گزارش 100 روزه‌اش به مرگ تالاب بین المللی اورمیه اشاره کرد و از عدم تحقق اقدام عملی لازم انتقاد کرده است. 
در صورتیکه دریاچه اورمیه با 36 میلیارد مترمکعب آب به صحرای نمکی مبدل میگردد بی تردید این زنگ خطری برای دیگر تالاب های آزربایجان جنوبی می باشد و در عین حال با خشک شدن دریاچه اورمیه شاهد بیابان زائی وسیعی در آزربایجان جنوبی خواهیم بود که تاکنون نظیرش نبوده است.     
بر اساس نظر کارشناسان بی طرف منطقه ای و جهانی مهمترین علت خشکاندن دریاچه اورمیه سدسازی های بی حساب و کتاب دولت ایران در آزربایجان جنوبی و سپس به ترتیب عدم مدیریت صحیح منابع آب، افزایش سطح زیر کشت طی 34 سال گذشته به 2 برابر، سیستم آبیاری قدیمی، تغییرات اقلیمی و ... می باشد. اکنون بر روی دریاچه اورمیه 73 سد ساخته شده است.