۱۳۹۲/۰۵/۲۴

اسماعیل کهرم: دنیای امروز مخالف سدسازی است

بدون تردید سهم سدسازی های دولت ایران در پروسه خشک شدن دریاچه اورمیه غیرقابل انکار هست، حوضه آبی دریاچه اورمیه امروز دارای بیش از 70 سد می باشد که سدسازی ها ورود آب به دریاچه اورمیه را تماماً مختل نموده اند. سدسازی دولت ایران در آزربایجان جنوبی طی سالهای گذشته رد حالی صورت پذیرفته که در دنیا سالهاست که سدسازی به سبب عوارضی که در محیط زیست ایجاد می کند به عنوان آخرین انتخاب دولتها برای انباشت آب بکار برده شده و حتی بسیاری از دولتها سدهائی که نیز در گذشته ساخته بودند را طی روندی انهدام نمودند. در ایران به مانند روال همیشگی عکس این سیر ثابت شده طی شده و یکی از اصلی ترین گزینه های متصدی وزارت نیرو و دیگر ارگانهای مرتبط با سدسازی ساخت دهها سد بوده و می باشد.
آقای اسماعیل کهرم امروز در نشست تخصصی "چالش ها و مباحث نوین مدیریت شهری" سدسازی را از افتخارات دولت ایران برشمرده و اذعان نموده که بر اساس گفته وزارت نیرو آبی در پشت سدها وجود ندارد ولی مسئولین این وزارت خانه برنامه هایشان را افزایش سدسازی تا 92 مشخص نموده است.     
بر اساس گفته های ایشان دولت آمریکا زمانی اقدام به تخریب سدهای ساخته شده در آمریکا نمود که با خشک شدن تالاب ها مواجه گردید. 
نسل آینده به طور قطع سدهای ساخته شده را تخریب خواهد نمود
به نظر آقای کهرم نسل آینده به این نتیجه خواهد رسید که برای حفظ سلامت مردم و محیط زیست باید بسیاری از سدهای موجود کشور را تخریب کنند. برخی از نمایندگان مجلس و مسئولان معتقدند دریاچه اورمیه و سایر رودخانه و دریاچه‌های خشک شده را که دیگر حیاتی ندارند را باید رها کرد و از گذاشتن وقت و هزینه برای آن خودداری می‌کنند، آنچه امروزه به حیات دریاچه اورمیه ضربه سنگین وارد می‌کند وجود نمک است که به دلیل نبود آب با کریستال‌های بزرگی از نمک مواجه هستیم. کهرم با اشاره به اینکه زمانی می‌توان از عمر و حیات یک دریاچه یا رودخانه آگاه شد که چه تعداد پرنده مهاجر در آن زندگی می‌کنند، اظهار داشت: زمانی تعداد پرندگانی که بر آسمان دریاچه اورمیه پرواز می‌کردند به 720 هزار عدد می‌رسد و امروزه به 30 عدد رسیده که نیمی از این تعداد نیز بر اثر برخورد گلوله  شکارچیان غیر مجاز از بین می روند.

۱۳۹۲/۰۵/۲۲

بحران کم آبی در آزربایجان جنوبی: منابع آبی ۴۹ روستا در اردبیل خشکیده است

چند ماه پیش در مقاله ی علمی که از سوی ناسا در مورد بحران کم آبی در خاورمیانه منتشر شده بود مطلبی با عنوان " بحران آب در آزربایجان جنوبی مشکلی اساسی می باشد" را ترجمه و منتشر کرده بودم و در آنجا نیز دقیقاً بر مشکلات آبی پیش روی آزربایجان جنوبی طی سالهای پیش رو اشاره کرده بودم، امروز خبرگزاری های دولتی خبری مبنی بر خشکشدن منابع آبی 49 روستا در اردبیل را مخابره کرده اند که بدون تردید اولین مورد از این نوع خبرها نبوده و آخرین نیز نخواهد بود. به علت عدم وجو دولت ملی ترک در آزربایجان جنوبی در صورت تداوم خشکسالی که و سیاست های غلط دولت ایران که نمونه اش خشکانیدن دریاچه اورمیه می باشد ما طی سالهای پیش رو با انبوده مشکلات آبی و زیست محیطی مواجه خواهیم بود.
خبر خشکیده شدن منابع آبی اردبیل از سوی مدیر کل آب و فاضلاب روستائی اردبیل منتشر گردیده است، آقای پرویز عباسی دوشنبه در نشست مشترک با ارگانهای خبری علت خشک شدن منابع آبی اردبیل را محدود بودن منابع زیرزمینی و تکرار خشکسالی بیان نموده است.
بنا به گفته وی آب و فاضلاب روستائی از 400 چشمه و 245 حلقه چاه آبرسانی می گردد و در حال حاضر منابع آبی برخی از روستاها به دلیل محدودیت بارش از بین رفته و اکنون آبرسانی به روستاها به صورت سیار و با تانکرهای آب رسانی صورت می گیرد.

انتقال آب رود آراز به اورمیه بی‌فایده است / پولهای بانک جهانی برای نجات دریاچه اورمیه کجا رفت؟

شخصی به نام "بهروز دهزاد" که کارشناس اکولوژی آب های داخلی معرفی گردیده در مصاحبه ای که با خبرگزاری دولتی ایسنا داشته مطالب جالبی را در مورد دریاچه اورمیه بیان نموده است. بنا به نظر ایشان طرح انتقال آب آراز به دریاچه اورمیه بدون کار کارشناسی بوده و سبب تخریب ابعاد وسیع تری از محیط زیست منطقه خواهد گردید و در عین حال وی از عدم پاسخ گوئی دولت ایران از وام های گرفته شده از ارگانهای زیست محیطی بین المللی و عواقب این وام های هنگفت نیز سخن رانده که سرانجام وامها هنوز هم بر هیچ کسی معلوم نیست.
آقای دهزاد برخلاف دیگر کارشناسان علت اصلی خشک شدن دریاچه اورمیه را نه سدسازی های بی رویه دولت ایران در آزربایجان جنوبی بلکه ساخت جاده شهید کلانتری معرفی نموده است، به نظر می رسد آقای دهزاد به این مسئله توجه نداشته اند که ساخت جاده شهید کلانتری سبب قطع جریان آب نگردیده بلکه سدسازی های دولت ایران بر روی شریانی های آبی ورودی به دریاچه اورمیه اند که سبب خشکی دریاچه شده است. ساخت جاده شهید کلانتری بدون تردید در خشک شدن دریاچه اورمیه موثر می باشد ولی بدون تردید عامل اصلی نیست و جز عوامل متفرقه ای می باشد. 
بهروز دهزاد طرح انتقال آب از رود آراز به دریاچه اورمیه را بی فایده دانسته و می گوید که این طرح عجولانه سبب تخریب منطقه خواهد گردید، چون آب آراز از بعد اکولوژیکی تفاوتهائی با دریاچه اورمیه دارد. در عین حال باید افزود که دولت ایران تنها به مقدار محدودی می تواند از آراز آب برداشت کند و حجم دبی آراز نیز حتی تماماً در اختیار دولت ایران قرار گیرد آب آراز نمی تواند دریاچه اورمیه را نجات دهد چون دریاچه اورمیه به بیش از 20 میلیارد مترمکعب آب احتیاج دارد.   
وی در قسمتی از مصاحبه می گوید: در اواخر دولت دهم پروژه‌ای با همکاری بانک جهانی برای نجات دریاچه اورمیه طراحی شد که حتی یک صفحه کاغذ هم از وضعیت اجرای آن ارائه نشده است و در آخر هم اصلا معلوم نشد وام‌های هنگفتی که از بانک جهانی گرفته شده و باید بازگردانده شود کجا رفت؟
مهمترین نکته در سخنان ایشان اذعان به بی تفاوتی کامل دولت ایران نسبت به مقوله دریاچه اورمیه می باشد، ایشان در جای جای مصاحبه از عدم بکارگیری مدیریت صحیح و کارشناسانه در مورد دریاچه اورمیه سخن گفته اند.   
منبع مصاحبه:
http://tinyurl.com/l529dbb

۱۳۹۲/۰۵/۲۰

مدیرکل محیط زیست آزربایجان غربی: آب ارس را به بهانه نجات دریاچه اورمیه برای مصارف کشاورزان انتقال می‌دهند!

بالاخره مدیر کل محیط زیست آزربایجان غربی نیز لب به سخن گشوده و از پشت پرده سخنان مسئولین دولتی در قبال طرح های فانتزی همچون انتقال آب رود آراز به دریاچه اورمیه پرده برداشت. بنا به سخنان حسن عباس نژاد که با خبرنگار میحط زیست خبرگزاری دولتی دانشجویان ایرانی (ایسنا) داشته ابزار نموده هدف دولت ایران از طرح انتقال آب آراز به دریاچه اورمیه نه نجات دریاچه بلکه تامین آب برای مصارف کشاورزی می باشد. عباس نژاد در قسمتی از سخنانش به طور خفافه وار هم که شده مسئله سدسازی های دولت ایران بر روی دریاچه اورمیه و عدم تامین آب از سدها را نیز به پیش کشیده است. البته پیشتر نیز بنا به نظر بسیاری از تحلیلگران ترک هدف دولت ایران از مسئله انتقال آب آراز به دریاچه اورمیه بهره برداری سیاسی از مسئله برای ایجاد اختلاف مابین ترکان این و آن سوی آراز و در کنارش کاشت تخم نفاق و کینه مابین نماینده گان دولتی در شهرهای ترک نشین بیان گردیده، به طوریکه طی روزهای گذشته چندین بار نیز نماینده گان دولت ایران در شهرهای ترک نشین همدیگر را به باد توهین و عدم همراهی برای نجات دریاچه اورمیه معرفی نموده بودند.  
آقای حسن عباس نژاد به موارد جالبی در مصاحبه اشاره نموده که بخش های مهم آن در زیر بیان می شود:
اکنون تنها یک سوم از مساحت این دریاچه باقی مانده است و در صورت خشکی تمام دریاچه، نمکی که از سطح آن بلند می‌شود دیگر آزربایجان، کردستان، مشهد، تهران و ... را نمی‌شناسد و کل کشور را درگیر خواهد کرد. افرادی که به بهانه دریاچه اورمیه آب را برای کشاورزی، صنعت و یا حتی گردشگری انتقال می‌دهند از نتیجه کار خود آگاه نیستند چرا که خشک شدن دریاچه اورمیه دیگر زمین کشاورزی در منطقه باقی نخواهد گذاشت.
از 30 سال پیش، با افزایش زمین‌های کشاورزی، نابودی باغ‌ها و مراتع، استفاده از صنایع آب‌بر در محدوده دریاچه اورمیه و استفاده از کشت آبیاری غرق آبی به جای کشت قطره‌ای، مصرف آب منطقه افزایش پیدا کرده و با کاهش میزان آب، دمای هوای منطقه نیز بیشتر شده که در نتیجه این افزایش دما نیز آب دریاچه هر روز خشک‌تر شده است.
علاوه بر همه این موارد، هر جایی هم که از طریق باریکه‌ای به دریاچه آبرسانی می‌شد، با احداث سد بر روی آن حق بیولوژیکی رودخانه‌ها و حق‌آبه دریاچه نیز پرداخت نشد. برای پرداخت حق‌آبه سه میلیارد مترمکعبی دریاچه باید پیش از هر چیزی الگوی کشت کشاورزی منطقه تصحیح شود چرا که زمانی عده‌ای گمان کردند که چون آزربایجان غربی دومین استان پر آب کشور است می‌توانند تا هر چه قدر که دلشان خواست آب مصرف کنند. مدیرکل محیط زیست آزربایجان غربی با بیان اینکه کشاورزی در کشور ما به هیچ وجه اقتصادی نیست، افزود: به عنوان مثال برای تولید گوجه، هزینه آب آن بسیار بیشتر از گوجه‌ای است که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، در صورتی که می‌توان با تغییر روش‌های آبیاری تا حد زیادی این هزینه را کاهش داد.
منبع خبر: 
http://tinyurl.com/kvfrmto