۱۳۹۲/۰۹/۱۶

عملیات اجرایی نجات دریاچه اورمیه به سال آینده موکول شده

اومود اورمولو
آزربایجان جنوبی، اورمیه: متاسفانه علارغم خشک شدن بیش از 80% دریاچه اورمیه و شروع طوفان‌های نمکی، شروع کوچ اجباری روستاهای اطراف اورمیه، شوری آب چاه های روستائی، افزایش آلودگی هوای شهر اورمیه، افزایش بیماریهای سرطانی در آزربایجان و صدها تاثیر منفی ناشی از خشکاندن دریاچه اورمیه هنوز علارغم گذشت 15 سال از شروع روند خشک شدن سریع دریاچه اورمیه تاکنون دولت ایران به جز سدسازی های پی در پی در حوزه آبی دریاچه اورمیه تنها یک قدم برای جلوگیری از خشک شدن و احیاء مجدد دریاچه اورمیه برنداشته است. 
در این میان وزیر نیرو طی گفتگوی اختصاصی که با خبرنگار انرژی شبکه ایران داشته با این جمله که "اجرای عملیات نجات دریاچه اورمیه به سال آینده موکول شده" آب پاکی را بر دست مردم ترک ریخته و آجری دیگر بر دیوار بی اعتمادی مابین دولت ایران و ملت ترک و نوع نگاه استعماری دولت و ملت حاکم به خلق ترک را بازگو نموده است. رحیم میدانی با موکول کردن عملیات اجرائی نجات دریاچه اورمیه به سال آینده تنها عمل وزارت نیرو و دولت ایران را تامین اعتبارات در دست اقدام معرفی نموده است. حتی رحیم میدانی به صراحت به قول اعتبار بودجه‌ای که از دولت بدین منظور در نظر گرفته و احتمال تحقق آن خبر داده است و مسئله مرگ و زندگی میلیونها انسان موجود در آزربایجان به اما و اگرهائی آشنا وابسته شده است.
به جزء نشستهای بی ثمری که طی سالهای گذشته و اکنون به نام دریاچه اورمیه برگزار گردیده کوچکترین عملیات اجرائی را از سوی دولت ایران شاهد نبوده‌ایم، حتی عملیات سدسازی در آزربایجان جنوبی که بنا به گفته کارشناسان داخلی / خارجی مهمترین علت خشکاندن دریاچه اورمیه می باشد هنوز هم در منطقه تداوم دارد.

۱۳۹۲/۰۹/۱۵

Urmiye Gölü qurumasıla Azerbaycan’da kanser yayqınlaşacaqdır

Umud Urmulu
Güney Azərbaycan, Urmiye: İran devlətinin tuğralı(rəsmi) verilərinə görə bugün Urmiye Gölünün 80% qurumuşdur ancaq bu qurudulmağa rağmən son 15 il içində gölün qurumasını önləyəcək yoxsa yenidən canlandırması yönündə hər hansı bir addım İran devləti tərəfindən atılmamışdır.
Hər gün keçdikcə çeşidli uzamanların dediklərinə dayanaraq Urmiye Gölünün quruması sonucu büyük olumsuz etgilər Güney Azərbaycanı gözləməkdədir və bu olumsuz etgilərın ən önəmlisi Güney Azərbaycan’da canser xəstəliyinin yayqınlaşmasıdır. Son olaraq Batı Azərbaycan çevrə hörgütü başxanı Hüseyn Abbasnejadın dediyinə görə Urmiye Gölü quruması sonucu bölgədə çeşidli kanserlər yayqınlaşacağını qatıldığı bir devlət toplantısında dilləndirdi.
Abbasneajdın dediklərinə görə Urmiye Gölü quruması heyvanların yaşamasına və çevrəyə olumsuz etgilərı olduğula yanısıra insan yaşamınıda da büyük ölçüdə etgiləyəcəkdir. Özəlliklə Güney Azərbaycan’da gərçəkləşən Duz fırtınaları və Urmiye şəhərinin hava kirliliği Urmiye Gölünün ilk olumsuz etgilərindəndir..
Tərəfsiz uzamanlara görə Urmiye Gölü iran devlətinin Güney Azərbaycan’da Baraj tikmələri və yalnış su yönətimi sonucu qurumuşdur. 

۱۳۹۲/۰۹/۱۴

تحلیل وضعیت دریاچه اورمیه با توجه به تصاویر ماهواره‌ای و جداول

آزربایجان جنوبی،اورمیه: متاسفانه هر روز که می گذرد وضعیت دریاچه اورمیه وخیم‌تر از گذشته می‌گردد و در عین حال بی‌رغبتی دولت ایران برای نجات دریاچه اورمیه و احیاء آن تداوم دارد به گواه تیترهای صدها مئدیای بصری گذشته و فعلی وضعیت وخیم و امروزی دریاچه اورمیه دقیقا 15 سال پیش از طریق مئدیاهای محلی آزربایجان بر زبان آورده شده بود و مسئولین وقت با بی‌میلی نسبت به وضعیت دریاچه اورمیه و سیاست زمین سوخته برای از بین بردن محیط زیست مناطق ترک‌نشین کمر همت را بسته بودند. برآیند این بی‌رغبتی و سیاست استعمار داخلی ملت ترک امروز بنا به آمار رسمی دولت ایران نتیجه‌ای به جز خشکاندن 80% دریاچه اورمیه را به ارمغان نیاورده است. دریاچه اورمیه‌ای که خشکاندش بی هیچ تردیدی سبب کوچ اجباری میلیونها انسان از آزربایجان جنوبی و مبدل شدن آزربایجان به کوین نمک را به ارمغان نخواهد آورد. علارغم گذشت 15 سال و سدسازی‌هائی بالغ بر 73 سد که به گواه نظر کارشناسان بی‌طرف منطقه‌ای و جهانی مهمترین عامل در خشک شدن دریاچه اورمیه می باشند تا به اکنون ادامه داشته و دولت نیز قدمی برای احیاء دریاچه اورمیه از جمله گشودن آب از روی سدها و مدیریت صحیح منابع آبی در آزربایجان جنوبی را برنداشته به طوریکه علارغم زیانی که کاشت محصولات متعدد کشاورزی در آزربایجان جنوبی داشته و به هیچ وجه مقرون به صرفه نبوده‌اند ولی کماکان با افزایش سطح زیر کشت در منطقه مواجه‌ بوده‌ایم.
تصایور ماهواره‌ای جدیدی به همراه نمودارها و اطلاعاتی که به تازگی از سوی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آزربایجان شرقی منتشر گردیده خود گویای واقعیت امروز دریاچه اورمیه می باشد.