۱۳۸۹/۱۰/۱۵

تاثيرگذاري درياچه اورميه در كاهش بارش باران

مديركل هواشناسي آزربايجان شرقي گفت: تغيير شرايط اقليمي در تبريز موجب كاهش بارندگي‌ها به صورت بي‌سابقه در 40 سال گذشته شده است.
هوشنگ حسنعلي‌زاده در جلسه كارگروه خشكسالي، سرمازدگي و مخاطرات كشاورزي آزربايجان شرقي از افزايش بارندگي در آزربايجان شرقي طي روزهاي آينده خبر داد.
وي با اشاره به تغيير شرايط اقليمي در جهان گفت: اين پديده در جهان در حال گسترش است و در كشور نيز تغيير شرايط اقليمي در شهرهاي بزرگ در حال رخ دادن است.
مديركل هواشناسي آزربايجان شرقي وارونگي هوا را از نتايج تغيير اقليم در شهرهاي بزرگي مانند تبريز دانست و اظهار داشت: بايد اين واقعيت‌ها را پذيرفت و برنامه‌ريزي‌ها در راستاي كاهش خسارات زيست محيطي صورت گيرد.
حسنعلي‌زاده افزود: در 141 نقطه استان اطلاعات جوي ثبت مي‌شود و اين نقاط در اكثر شهرها و بخش‌هاي استان و نقاط مهم از نظر جغرافيايي و سياسي مستقر هستند.
وي گفت: بررسي وضعيت بارندگي و دمايي استان در سه ماهه اول سال زراعي ـ آبي حاكي از كاهش 84 درصد بارندگي و افزايش 2.4 درصد دمايي است كه اين شرايط براي توليد محصولات كشاورزي يك آسيب جدي است.
مديركل هواشناسي آزربايجان شرقي با اشاره به ميانگين دمايي در 10 سال گذشته اظهار داشت: افزايش دما در تمام شهرهاي استان رخ داده است و در مرند بيشترين افزايش دما را شاهد بوديم.
حسنعلي‌زاده تاكيد كرد: افزايش قابل توجه دما در استان موجب شده تا بارندگي‌ها با كاهش جدي مواجه شود و در واقع افزايش ميانگين دما در استان با ميانگين افزايش دمايي در جهان نيز فاصله زيادي دارد.
وي با اشاره به كاهش بارندگي‌ها در تبريز گفت: در شهرستان تبريز شاهد كاهش 89 درصدي كاهش بارندگي بوديم كه يك نگراني جدي در مورد شرايط آب و هوايي را ايجاد مي‌كند.
وي گفت: تاثيرگذاري درياچه اورميه در كاهش نزولات جوي قابل توجه است و دماي بالاي تبريز نيز موجب كاهش نزولات جوي و سوق يافتگي به سمت بارش به نسبت برف شده است
منبع
http://tinyurl.com/2wb8olt

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر