۱۳۸۹/۱۰/۱۴

پس‌روی آب دریاچه اورمیه را باید جدی گرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آزربایجان شرقی، صفر اصغری در جلسه کارگروه تخصصی خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات کشاورزی آزربایجان شرقی، خشکسالی پاییز امسال را برای بخش کشاورزی هشدار جدی تلقی کرد و گفت: با توجه به شرایط اقلیمی سال زراعی جاری، پس‌روی دریاچه اورمیه (اورمو گولو)، خشکسالی امسال و باروری ابرها را جدی بگیریم و مسائل و مشکلات این بخش را جمع‌بندی و به مسئولان کشوری منعکس کنیم.
وی با اشاره به فرمایش امام راحل که فرمودند کشاورزی محور استقلال است،ادامه داد: تاکنون توجه کمی به این بخش شده است و اگر 25 درصد اشتغال کشور در بخش کشاورزی است باید به تبع آن توجه ویژه‌ای در این بخش اتفاق افتد. 
اصغری، توجه ویژه به امر بیمه محصولات کشاورزی و عوامل آن را ضروری تلقی کرد و اظهار داشت: شوراهای اسلامی و دهیاران استان را در این امر مهم درگیر کرده‌ایم و امیدواریم با استقبال بهره‌برداران، بیمه کشاورزی افزایش یافته و به هنگام وارد آمدن خسارت صندوق بیمه کشاورزی غرامت بهره‌برداران را پرداخت کند. 
مدیرکل امور روستایی استانداری آزربایجان شرقی همچنین توجه به آبخیزداری در بالادست سدها را یک ضرورت جدی دانست و افزود: اجرای عملیات آبخیزداری در بالادست سدها می‌تواند علاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک، سفره‌های زیرزمینی را تغذیه کرده و از پر شدن سدها بر اثر رسوب جلوگیری کند. 
براساس این گزارش، در پایان این کارگروه مقرر شد در اختصاص اعتبارات حوادث غیرمترقبه به اجرای پروژه‌های الگویی پیشگیری از خسارت سرما و تگرگ توجه ویژه شده و به محض ابلاغ اعتبارات خشکسالی به پروژه‌های اولویت‌دار بخش کشاورزی و استفاده بهینه از آب کشاورزی بودجه لازم اختصاص یابد و برای جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی از ورود دام آلوده سایر استان‌ها و از تردد آنها بدون مجوز دامپزشکی جلوگیری شود

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر