۱۳۸۹/۱۰/۱۸

خشک شدن دریاچه اورمیه موجب بحران در کشورهای منطقه‌ می‌شود

معاون نماینده مقیم برنامه عمران ملل متحد می‌گوید اگر دریاچه اورمیه خشک شود پیامدهای این خشکی نه تنها برای جوامعی ایران که در حواشی دریاچه اورمیه زندگی می‌کنند، بلکه برای کشورهای منطقه فاجعه‌بار است و نگران است کابوس دریاچه اورال این بار برای اورمیه تکرار شود. 
اما او امیدوار است و معتقد است هنوز اندک زمانی برای نجات اورمیه باقی است به شرط آنکه همه افراد چه مقامات منطقه، ملی و حتی بین‌المللی در کنار جوامع محلی عزم خود را برای نجات این دریاچه بی‌نظیر جزم کنند. 
الزیرا ساگن بابوا، معاون نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل متحد در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایلنا، درباره وضعیت دریاچه اورمیه گفت:‌ اگر دریاچه اورمیه خشک شود تاثیرات نامطلوبی نه تنها در کشور ایران در نواحی اطراف دریاچه، بلکه تمام کشورهای منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 
او ادامه داد: گواه این ادعا، دریاچه اورال است که کاهش مساحت دریاچه اورمیه به یک سوم وسعت اولش سبب ایجاد مشکلات زیادی برای مردم کشورهای مختلف در منطقه اورال شده‌است. 
ساگن بابوا تاکید کرد: متاسفانه علی‌رغم تمامی تلاش‌ها، تاکنون بهبودی دروضعیت دریاچه اورمیه مشاهده نشده‌است. 
اوتاکید کرد: ما اعتقاد داریم که هنوز زمان برای نجات دریاچه اورمیه وجود دارد و این را تحت برنامه‌ای با نام مدیریت یکپارچه تالاب‌ها به صورت مشترک با سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران در دست اقدام داریم و امیدوار هستیم که این اقدامات بتواند دریاچه را نجات دهد. 
معاون نماینده مقیم برنامه عمران ملل متحد در مورد برنامه مدیریت یکپارچه تالاب توضیح داد: این برای نخستین بار در کشور است که وزیران از وزارتخانه‌های مختلف دور هم گرد آمده‌اند و سعی دارند که یک سند یکپارچه و جامعی را درباره دریاچه اورمیه در این سطح امضا کنند. 
او ادامه داد: این برنامه به شکلی است که خود جوامع محلی بتوانند مدیریت تالاب‌ها را بر عهده بگیرند، همچنین این برنامه جامع یکسری تعهدات را برای وزارتخانه‌های مختلف ایجاد می‌کند برای مثال وزارت نیرو متعهد می‌شود که حق آب‌های تالاب‌ها را از سدهایی که در مسیررودخانه‌های منتهی به دریاچه اورمیه قرار دارند، تامین کند. 
او تاکید کرد: در این برنامه وزارت جهاد کشاورزی نیز باید راه‌هایی را بیابد تا بدون به خطر افتادن معیشت جوامعی که در اطراف تالاب‌ها زندگی می‌کنند در جهت بهره‌وری بهتر از چاه‌ها و آب‌های کشاورزی اقدام شود. 
معاون نماینده مقیم برنامه عمران ملل متحد تصریح کرد: به دلیل بزرگی این مشکل، اجرای چنین برنامه‌هایی نه تنها نیاز به هماهنگی وزارت‌های مختلف در کشور دارد، بلکه همگانی‌های منطقه‌ای با جوامع محلی را نیزمی‌طلبد. 
او تاکید کرد: روند اجرای چنین طرح‌هایی که درآن برنامه‌ریزی و اجرا به طورهمزمان صورت می‌گیرد. قطعا زمان‌بر است و گرچه گله‌ و شکایت در مورد طولانی شدن روند اجرای آن وجود دارد اما باید پذیرفت که برای نجات دریاچه‌ای مانند اورمیه، باید مقامات استانی، محلی، بین‌المللی ومهم‌تر از همه جوامع محلی را باید با هم هماهنگ کرد که این هم به زمان و انرژی نیاز دارد.
http://tinyurl.com/29y58oe 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر