۱۳۸۹/۱۱/۱۷

حمل و نقل بيشترين سهم را در آلودگي هواي اورمیه دارد


مديركل حفاظت محيط زيست آزربايجان غربي گفت: حمل و نقل بيشترين سهم را در آلودگي هواي اورمیه دارد.
به گزارش گروه خبری تبریز سسی به نقل از فارس ،حسن عباس‌ن‍ژاد در اورمیه اظهار داشت: با توجه به اينكه 36 درصد آلودگي هواي اورمیه ناشي از وسايل نقليه اعم از شخصي، عمومي و موتوري است بايد تمهيدات اساسي در راستاي كنترل آلاينده‌‌هاي هوا انديشيده شود.
وي تصريح كرد: چنانچه نسبت به آلاينده‌هاي هوا اعم از وسايل نقليه و واحد‌هاي صنعتي نظارت جدي اعمال نشود، اورمیه در آينده نزديك به جمع شهرهاي آلوده ايران مي‌پيوندد به طوري كه استشمام هواي آن براي بيماران و كودكان بسيار خطرناك مي‌شود.
اين مقام مسئول خاطرنشان كرد: طبق اطلاعات ارائه شده توسط كارشناسان وضع هواي اورمیه در سال‌هاي آينده نگران‌كننده است از اين رو مسئولان دستگاه‌هاي مختلف بايد با همتي جدي براي مقابله با اين مشكل زيست محيطي وارد عمل شوند چرا كه تبعات مخرب ناشي از آلودگي هوا به محيط زيست منحصر نمي‌شود بلكه آثار منفي آن گريبانگير مردم، طبيعت، ابنيه و آثار تاريخي شهر نيز مي‌شود.
وي در ادامه سخنان خود گفت: با توجه به مطالعات انجام شده بسياري از مناطق شهري آذربايجان غربي به خاطر كمبود فضاي سبز با مشكل جدي گرد و غبار مواجه هست كه اين معضل در اورمیه حادتر است.
عباس‌نژاد اضافه كرد: استاندارد فضاي سبز براي هر نفر هشت متر مربع است ولي در اورمیه به خاطر بي‌توجهي نسبت به اين استاندارد بيش از 600 هكتار كمبود فضاي سبز وجود دارد، لذا بايد مسئولان در راستاي افزايش فضاي سبز و كاشت درخت مشاركتي همگاني داشته باشند و در اين راستا اقشار مختلف مردم را تشويق كنند.
وي ادامه داد: بخش اعظمي از آلودگي هوا حاصل سوخت‌هاي فسيلي است بر اين اساس بايد استفاده بهينه از سوخت‌هايي مانند بنزين و گازوئيل مورد توجه قرار گيرد همچنين بايد سوخت‌هايي سبك و پاك نظير گاز بايد جايگزين ساير سوخت‌ها به ويژه سوخت فسيلي شود.
وي همچنين به وارونگي هوا به عنوان تشديد كننده آلودگي هوا اشاره كرد و اظهار داشت: در مواقع بروز وارونگي هوا بايد مردم نسبت به استفاده غير ضروري از خودروهاي شخصي خودداري كرده همچنين به صورت جدي از آتش زدن مواد لاستيكي و سوخت‌هاي سنگين مانند روغن سوخته اجتناب كنند تا به تدريج از آثار مضر وارونگي‌ها كاسته شود
http://tinyurl.com/4nljopk

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر