۱۳۹۱/۰۹/۲۷

خشک شدن دریاچه اورمیه سبب ایجاد کویر نمکی 4400 کیلومتری در آزربایجان خواهد شد

چندی پیش روزنامه بهار خبری مبتنی بر خالی کردن 40 روستای حومه دریاچه اورمیه به علت خشک شدن دریاچه اورمیه را همگی در فضای مجازی مشاهده کرده بودیم در جدیدترین این سلسله موضوعات رئیس جهاد کشاورزی آزربایجان شرقی از بوجود آمدن 4400 کیلومتر مربع کویر نمک در آزربایجان خبر داده است. البته رئیس جهاد کشاورزی در مورد کاشت پسته در اطراف دریاچه اورمیه مرتکب اشتباه بزرگی می باشند، اگر دریاچه اورمیه خشک شود مفهومی به نام آزربایجان جنوبی وجود خارجی نخواهد داشت که بشود پسته و یا دیگر درختان و گیاهانی که مصرف آب کمتری دارند کاشت. 
آقای مسعود محمدیان دیروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت:
با توسعه کشت محصولاتی که دارای آستانه تحمل بالاتری نسبت به شوری در مقایسه با سایر محصولات زراعی و باغی دارند، در الگوی کشت ارائه شده برای دشت تبریز، جایگزین کشت محصولاتی مانند پیاز و یونجه می‌شود.
وی افزود: از این طریق، بیش از 17.167 درصد در آب مصرفی سالانه این دشت در بخش کشاورزی صرفه‌جویی شده که معادل  18 میلیون و 901 هزار و 893 متر معکب خواهد بود.
محمدیان با بیان اینکه دریاچه اورمیه یک ثروت طبیعی بسیار بزرگ است، افزود:  اگر این دریاچه خشک شود کشاورزی رو به نابودی می‌رود، زیرا یک کویر نمکی به وسعت بیش از 4 هزار و 400 کیلومتر مربع تشکیل می‌شود و ابعاد این کویرنمک باعث می‌شود که آب و هوای منطقه تغییر کرده و نمک به سمت مزارع حرکت کند.  
وی اضافه کرد: در کنار توسعه آموزش های همگانی برای استفاده بهینه از امکانات موجود با درک کامل از شرایط حاضر، فرهنگ مصرف درست آب بین مردم و بهره‌برداران باید نهادینه شود تا راندمان آبیاری در مزارع بهبود یابد.
وی با بیان اینکه بهره‌برداری بی‌رویه از زمین‌های کشاورزی، استفاده بیش از اندازه از آب‌های زیرزمینی، چرای مفرط مراتع، تخریب اراضی جنگلی و مرتعی و توسعه شهری باعث افزایش بیابان‌ها در این حوزه را می‌تواند تشدید کند، افزود: این امر علاوه بر تخریب و کاهش حاصلخیزی خاک و گسترش فرسایش آبی و بادی، افزایش سیل‌های مخرب و آلودگی هوا و ایجاد پدیده گرد و غبار را نیز در پی خواهد داشت.
محمدیان با اشاره به لزوم تجدید نظرکلی در شیوه کشت اراضی حاشیه این دریاچه گفت: تغییر روش کاشت محصولات کشاورزی خصوصاً گسترش کشت محصولات کم آب و تغییر الگوی کشت با توسعه سطوح زیر کشت پسته در حاشیه دریاچه اورمیه با توجه به تحمل بالای این محصول به کم آبی با هدف جلوگیری هرچه بیشتر از وقوع فاجعه زیست محیطی در شهرستان‌های حاشیه این دریاچه در راستای حمایت مستقیم از بهره‌برداران بخش کشاورزی، از جمله اقداماتی است که توسط این سازمان در اراضی حاشیه‌ای دریاچه، با جدیت دنبال و در حال حاضر بیش از 85 درصد از محصول پسته تولیدی استان از این اراضی حاصل می‌آید.
منبع خبر:
http://tinyurl.com/cnf2kxr

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر