۱۳۹۲/۱۲/۲۷

نماینده تبریز: با خشک شدن دریاچه اورمیه تبریز قابل سکونت نخواهد بود

اومود اورمولو
علیرضا منادی نماینده تبریز آزربایجان در مجلس ایران هشدار داد که در صورت مرگ دریاچه اورمیه نمک آن چشم همه ایرانیان را آزار خواهد داد و شهر تبریز نیز غیرقابل سکونت خواهد شد.
منادیان در ادامه سخنانش تاکید کرد که دریاچه اورمیه در حال احتضار بوده و حرف زدن های دولت ایران تاکنون کاری از پیش نبرده است. او گفت که موضوع دریاچه اورمیه می باید به عنوان یکی از شاخص های مهم برای شاه بیت اجرای اقتصاد مقاومتی بکار گرفته شود.
پرندگان مهاجر دیگر به دریاچه اورمیه نمی آیند
در دیگر سو بر اساس گفته های معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست آزربایجان غربی مهاجرت پرندگان در فصل زمستان به دریاچه اورمیه بسیار کاهش یافته و تنها تعداد انگشت شماری از فلامینگوها در اطراف رودخانه نازلی چای تخم گذاری کرده‌اند که در قیاس با زمانیکه دریاچه اورمیه میزبان بیش از 4 هزار فلامینگو بود رقم بسیار ناچیزی می باشد. به سبب خشک شدن دریاچه اورمیه و گرفتار شدن فلامینگوها در بلورهای نمک در عین حال کمبود آرتمیا اورمیانا بیشتر فلامینگوها دریاچه وان ترکیه را برای تخم گذاری انتخاب می کنند.  بارها مسئولین دولت ایران در منطقه از مرگ تنوع زیستی بیش از 50% آزربایجان در صورت خشکاندن کامل دریاچه اورمیه خبر داده اند. 
بر اساس آمار و ارقام های غیرموثق دولت ایران اکنون بیش از 80% دریاچه اورمیه خشک گردیده و علارغم این مسئله تاکنون به جزء پروپاگاندای دولتی کوچکترین اقدام عملی در حوزه احیاء دریاچه اورمیه را شاهد نمی باشیم، حتی دولت حسن روحانی که در سفرهای انتخاباتی  به شهرهای ترک نشینی همچون تبریز،اورمیه،اردبیل و .. وعده احیاء دریاچه اورمیه را داده بود با گذشت بیش از 6 ماه از تشکیل کابینه وی به جزء برگزاری همایشهائی که طی 15 سال گذشته صدها بار شاهد این نوع به اصطلاح همایشها و سمینارها بوده‌ایم هیچ اقدام عملی موثری در جهت احیاء دریاچه اورمیه صورت نگرفته است. در حالیکه مسئله خشک شدن دریاچه اورمیه نیازمند نگاه ملی و فراملی می باشد دولت ایران با سیاست های زمین سوخته سعی در مبدل نمودن آزربایجان جنوبی به کویر نمک را به پیش می برد. 
کارشناسان بی طرف منطقه‌ای و جهانی سیاست های سدسازی دولت ایران در آزربایجان جنوبی و الخصوص حوضه دریاچه اورمیه، مدیریت غلظ منابع آبی و افزایش سطح زیر کشت طی 30 سال گذشته را جزء مهمترین عوامل تاثیرگذار در مرگ دریاچه اورمیه معرفی می کنند. بر اساس آمار و ارقام دولتی اکنون بیش از 73 سد در حوضه آبی دریاچه اورمیه ساخته شده است.
براستی دریاچه اورمیه تا چه زمانی خواهد توانست تعلل عمدی دولت ایران در قبال محیط زیست مناطق ترک نشین را به جان بخرد؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر