۱۳۹۱/۰۵/۱۳

رییس انجمن متخصصان محیط زیست: دریاچه اورمیه در وضعیت بدی قرار دارد

مجید عباسپور: دریاچه اورمیه، هامون و یا گاوخونی در شرایط بسیار بدی قرار دارند و اگر فکری برای نجات آنها نشود به منشاء گرد و غبار در کشور تبدیل می شود.
به گزارش زیست بوم به نقل ازایرنا رییس انجمن متخصصان محیط زیست ایران افزود: شرایط تالاب های کشور به گونه ای است که به سمت خشک شدن پیش می رود و از این رو مستعد بروز ریزگرد خواهد شد.
 عباسپور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: متاسفانه وضعیت تالاب های داخلی کشور در شرایط مطلوبی نیست و اگر این روند به همین روال پیش رود به زودی شاهد خشک شدن آنها خواهیم بود که دراین صورت منشاء بروز ریزگردها خواهند شد.
وی اظهار داشت: به عنوان مثال دریاچه اورمیه ، هامون و یا گاوخونی در شرایط بسیار بدی قرار دارند و اگر فکری برای نجات آنها نشود به منشاء گرد و غبار در کشور تبدیل می شود.
عباسپور تاکید کرد: هر چند در حال حاضر کانون و منشاء بحران ریزگردها خارج از کشور است اما اگر وضعیت تالاب ها به همین روال پیش رود منشاء داخلی ریزگردها به منشاء خارجی اضافه می شود.
وی در ادامه به وضعیت بحرانی ریزگردها در کشور و منطقه اشاره کرد و گفت: در زمینه مشکل ریزگردها به مرحله ای رسید ایم که باید کنوانسیون منطقه ای ریزگردها و ذرات معلق در منطقه ایجاد شود.
وی افزود: خوشبختانه منشاء ریزگردها شناسایی و راه مقابله با آن مشخص شده است.
وی اظهارداشت: بیشترین درصد منشاء بروز ریزگردها در خارج از مرزهای کشور است . کشورهایی که کانون بحران در آنها شناسایی شده بنا به دلایل مختلف سیاسی یا مالی هیچ گونه اقدامی برای حل این مشکل نمی کنند.
عباسپور افزود: تاکنون اقدامات و پیشنهادهای زیادی برای حل این مشکل را ارایه داده اند که متاسفانه کشورهمسایه عراق – که کانون اصلی این ریزگردهاست – هیچ تعهدی نسبت به اجرای این طرح ها از خود نشان نمی دهد.
رییس انجمن متخصصان محیط زیست ایران اظهارداشت: به نظر می رسد راه حل این مشکل برقراری تعاملات منطقه ای است تا بر اساس آن کشورها به اجرای طرح های مربوط به ریزگردها مقید شوند.
عباسپور گفت: برای حل مشکل ریزگردها هم باید با تشکیل کنوانسیونی اقدامات لازم با تعامل و همکاری منطقه ای صورت گیرد و اعتبارات مورد نیاز هم توسط تمام اعضای کنوانسیون تامین شود که در این صورت به یک کشور خاص فشار وارد نخواهد آمد.
سخنان رییس انجمن متخصصان محیط زیست در مورد دریاچه اورمیه و سونامی نمک در حالی بیان می گردد که اکثر مسولین دولتی وجود سونامی نمک در دریاچه اورمیه را کتمان می کنند. بنا به آمار دولتی که موسخ نمی باشد اکنون بیش از 60% دریاچه اورمیه نگین آزربایجان جنوبی خشک شده است. بر اساس تصاویری که جمعی از دوست داران میحط زیست آزربایجان جنوبی از شروع ریزگردهای نمک در اطراف دریاچه اورمیه منتشر کرده بودند گمان های اولیه در خصوص شروع سونامی نمک در اطراف دریاچه اورمیه به یقین تبدیل شد ولی مسئولین دولتی هنوز هم موضوع را کتمان می کنند. در دیگر سو علارغم خشک شدن سریع دریاچه اورمیه تاکنون هیچ کار عملی در جهت احیای دریاچه اورمیه صورت نگرفته است مگر سخنان بی شمار تبلیغاتی و عوامفریبانه...
منبع خبر:
http://tinyurl.com/czjhzhc

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر