۱۳۹۱/۰۵/۱۴

دریاچه اورمیه محکوم به مرگ می باشد / از اختصاص حقابه دریاچه اورمیه خبری نیست

 مدیران سازمان حفاظت محیط زیست در پرتال اطلاع رسانی این سازمان، اعلام کرده اند که سونامی دریاچه اورمیه ناشی از برداشت نادرست رسانه ها از شرایط کنونی دریاچه اورمیه است، این در حالی است که همین مدیران چندی پیش در مورد رسیدن گرد و غبار نمکی ناشی از خشکی دریاچه اورمیه تا تهران ابراز نگرانی کرده بودند. به علاوه در جایی که کارشناسان محیط زیست و آب از مرگ قریب الوقوع دریاچه اورمیه خبر می دهند، مقام های سازمان محیط زیست از بهبود شرایط دریاچه اورمیه بابت مدیریت بهتر منابع آب در سال های آتی سخن می گویند. مقام های سازمان گویا خود در مورد شرایط دریاچه اورمیه و اضطرار در نجات این دریاچه به اندازه کافی توجیه نیستند.
 «محمدجواد محمدی زاده»، رییس سازمان محیط زیست و«اصغر محمدی فاضل»، معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در عرض چند روز  چند موضع گیری متناقض در مورد شرایط دریاچه اورمیه و گرد و غبار نمکی حاصل از خشک شدن این دریاچه داشتند.
 نخستین جهت گیری را فاضل داشت با ابراز نگرانی در مورد رسیدن غبار نمک دریاچه اورمیه تا تهران و البرز. بلافاصله بعد از آن رییس سازمان محیط زیست بدون ارائه هیچ دلیلی در پاسخ به خبرنگاران گفت که سونامی نمک را در دریاچه اورمیه قبول ندارد و اندک زمانی بعد از این گفته عالی ترین مقام سازمان محیط زیست، معاون او اصغر محمدی فاضل با تکذیب حرف های پیشین خود، در تایید مقام مافوق خود گفت که سونامی نمک ناشی از برداشت نادرست رسانه هاست.
 بنا بر آن چه در سایت اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست آمده، فاضل گفته است: «اساسا سازمان محیط زیست اصطلاح غلطی که ناشی از برداشتهای غیر فنی برخی از رسانه ها تحت عنوان سونامی نمک در دریاچه اورمیه را قبول ندارد. ایجاد غبارهای نمک و طوفانهای نمکی در دریاچه اورمیه مانند هر بستر خشک شده دیگری در صورتی که روند خشک شدن و عبور و مرور وسایل نقلیه، ادوات کشاورزی و برداشتهای غیر مجاز نمک از کف دریاچه اورمیه ادامه یابد محتمل است.»
 گفته های ضد و نقیض و تلاش برای عادی نشان دادن اوضاع در دریاچه اورمیه و مناطق اطراف آن در جایی است که کارشناسان محیط زیست بیش از همیشه در مورد این دریاچه و تاثیراتی که خشک شدن آن بر مناطق وسیعی از ایران می گذارد، ابراز نگرانی می کنند.
 پیش از این «محمد درویش»، فعال محیط زیست در مورد شرایط اضطراری دریاچه اورمیه به CHN گفته بود: «خبرهای غیر رسمی حاکی از آن است که توفان های نمک در اطراف این دریاچه آغاز شده است و تعدادی از ساکنان منطقه را وادار به مهاجرت اجباری کرده است.»
به گفته درویش، اتفاقاتی که در حال حاضر در دریاچه اورمیه در حال رخ دادن است و توفان های نمکی که افکار عمومی در مورد آن نگران هستند در برابر حجم اتفاقی که با خشک شدن تمامی دریاچه به وقوع خواهد پیوست، قابل اغماض است و اساسا با آن قابل مقایسه نیست.
 درویش به علاوه با تاکید بر این که دریاچه اورمیه به وقت اضافی خود نزدیک می شود و فرصتی برای هدر دادن در مورد آن وجود ندارد، گفته بود: «تحت هر شرایطی باید اولویت نخست رها کردن تمامی حقابه دریاچه در آن باشد و باید دقت کنیم که از این پس وارد کردن قطره ای آب به درون دریاچه کاری بیهوده خواهد بود.»
 درویش تنها کارشناسی نیست که در مورد شرایط بسیار ناگوار دریاچه اورمیه هشدار می دهد. نمایندگان مجلس و کارشناسان بسیار دیگری نیز در این باره هشدار داده اند، تمامی این هشدارها اما موجب نشده است که مدیران سازمان محیط زیست در مورد شرایط این دریاچه نگران شوند و راهکاری اساسی برای حل بحران آن پیگیری کنند و در نهایت قطره ای از حقابه های مورد بحث به سوی دریاچه روانه شود.
 اظهارات تازه اصغر محمدی فاضل، معاون محیط طبیعی سازمان گویای این نگرش خوشبینانه سازمان محیط زیست در قبال دریاچه اورمیه است: «با توجه به سیاستهای صرفه جویانه که در بخش کشاورزی، شرب و صنعت در نظر گرفته می شود نسبت به بهبود شرایط دریاچه اورمیه در سالهای آتی امیدواریم.»
 فاضل در شرایطی از برنامه ریزی برای سال های آتی سخن گفته است که همگان بر این موضوع توافق دارند که وقتی برای برنامه ریزی های بلندمدت در دریاچه اورمیه نمانده است، چنان که «محمدرضا تابش»، رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار در مجلس نهم پیش از این به CHN گفته بود: «اگر روند رسیدگی به بحث خشک شدن دریاچه ارومیه به همین صورت ادامه یابد، باید منتظر مرگ این دریاچه در آینده نزدیک باشیم.»
منبع مقاله:
http://tinyurl.com/cen2emq

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر