۱۳۹۷/۱۱/۱۲

چشم‌انداز 2040 و بحران آب شهر اورمیه

اومود اورمولو
بر اساس پروژه ایران 2040 دانشگاه استنفورد که با مدیریت پویا آزادی صورت گرفته است شهر اورمیه به عنوان یکی از مناطقی که با بحران منابع آبی مواجه خواهد شد، بیان شده است.
بر اساس پیش‌بینی‌های محققین طرح یاد شده از 21 میلیون جمعیت روستایی ایران نزدیک به 6.4 میلیون نفر در خطر تنش آبی شدید قرار خواهند گرفت که اکثر مناطقی که با بحران آبی مواجه خواهند شد عبارتند از: اورمیه، تهران، کرمان و اصفهان.
علارغم پیش‌بینی بحران آبی در اورمیه متاسفانه شاهد روز‌افزون گسترس و تشویق کشاورزی سنتی در اورمیه می‌باشیم به طوریکه بنا به آمار دولتی بعد از انقلاب سطح زیر کشت در منطقه دوبرابر شده و به تبع آن میزان مصرف آب نیز به شدت افزایش یافته است. در حالیکه اغلب محصولات کاشته شده به مانند چغندرقند بسیار آب‌بر بوده و جزء محصولات استراتژیک نمی‌باشند.
 آبیاری محصولات نیز با سیستم قدیمی سبب هدررفت بیش از 70% آب و کاهش بهره‌وری می‌گردد. در حالیکه با مدرنیزاسیون سیستم آبیاری و در وهله‌ی دوم با مدرنیزاسیون کشاورزی میتوان حداقل جلوی هدررفت آب را گرفته و بهره‌وری را افزایش داد.
سیاست غلط سدسازی که خود به سبب دسترسی آسان به منابع آبی و توسعه کشاورزی سنتی را بهمراه داشته سبب خشک شدن بیش از 90% دریاچه اورمیه گردیده است که در صورت تداوم این سیاست غلط شاهد فجایع غیرقابل جبرانی در آزربایجان خواهیم بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر