۱۳۹۰/۰۴/۱۰

پدیدار شدن گنبدهای نمکی در دریاچه اورمیه

مدیرکل حفاظت از محیط زیست آزربایجان غربی گفت: براثر بحران موجود دریاچه اورمیه گنبدهای نمکی در سطح دریاچه اورمیه تشکیل شده‌ است.
حسن عباس‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: پدیدار شدن گنبدهای نمکی در سطح دریاچه اورمیه (Lake Urmia) مشکلات تردد شناورها را به دنبال دارد و این امر یکی از پیامدهای وضعیت بحرانی دریاچه اورمیه است.
وی به کاهش آب‌دهی چشمه‌های آب شیرین موجود در جزایر و لزوم آبرسانی به جزایر دریاچه اورمیه اشاره کرد و افزود: ملحق شدن خشکی‌های داخل دریاچه اورمیه به یکدیگر و از دست رفتن ارزش‌های زیستی در دریاچه ارومیه از دیگر پیامدهای خشکی دریاچه اورمیه است.
این مسئول با اشاره به افزایش شوری فوق اشباع در دریاچه اورمیه(Urmiye Gölü) ، افزود: افزایش شوری در حد اشباع و کریستالیزه شدن نمک در بال و پر پرندگان یکی از بحران‌های دریاچه اورمیه است.
عباس‌نژاد به بخشی از اقدامات دریاچه اورمیه به عنوان یکی از سایت‌های مطالعاتی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران عنوان کرد و گفت: تصویب برنامه جامع مدیریت حوضه آبخیز دریاچه ارومیه در هیئت دولت، تصویب حفظ سطح آب دریاچه اورمیه در حد نیاز اکولوژیک آن یعنی ارتقاع یک هزار و 274 متر، تعیین سهم آب مصرفی استان‌های آزربایجان غربی، آزربایجان شرقی و کردستان و از ظرفیت آب‌های سه استان، تصویب پروژه‌های مختلف اجرایی برای برون‌رفت دریاچه اورمیه از وضعیت بحرانی را بخشی از اقدامات انجام یافته زمینه احیای دریاچه ارومیه است.
وی اظهار داشت: دریاچه اورمیه بزرگ‌ترین دریاچه‌های داخلی آزربایجان و ایران است که به دلیل نداشتن ویژگی‌های طبیعی و اکولوژیکی در سال 46 به همراه تمام جزایر داخل دریاچه به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام و تحت مدیریت سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گرفت.
این مسئول افزود: پس از چند سال و به دلیل ضرورت حفظ و حراست بیشتر از حیات گیاهی و جانوری دریاچه اورمیه همان محدوده قبلی به اضافه 60 متر حریم دریاچه اورمیه به پارک ملی تبدیل و از آن موقع تا به حال تحت عنوان یکی از مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست کشور توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان آزربایجان غربی مدیریت و حفاظت می‌شود.
عباس‌نژاد ادامه داد: دریاچه اورمیه در سال 1354 به عنوان سایت رامسر تعیین شده و همچنین در سال 1356 با تصویب دبیرخانه برنامه انسان و کره مسکون به شبکه اندوختگاه‌های زیست سپهر جهانی پیوسته است.
دریاچه اورمیه (Lake Urmia) از مهم‌ترین مکان‌های پذیرای پرندگان مهاجر و بومی آبزی و کنار آبزی است ولی به دلیل وجود بحران در دریاچه اورمیه در حال حاضر نمک در بدن پرندگان کریستالیزه شده است.
منبع خبر:
http://tinyurl.com/6l26cx2

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر