۱۳۹۰/۰۴/۰۶

پس‌روی 1500 كيلومتری درياچه اورميه در آزربايجان‌شرقی

معاون عمراني استاندار آزربايجان‌شرقی گفت: درياچه اورميه در بخش آزربايجان‌شرقی يك ‌هزار و 500 كيلومتر پس‌روی داشته و 9 ميليارد متر مكعب كمبود آب دارد. به گزارش نصر نیوز، محمد اشرف‌ نيا ظهر امروز در جمع مديران آب منطقه‌ای كشور در تبريز، خواستار افزايش مديريت مردمی در بخش‌های مختلف اجتماعی شد.وی با بيان اينكه دولت در راستای واگذاری امور به مردم تلاش دارد، گفت: واگذاری امور از طريق شوراها، تعاونيیها ... و ساير نهادهای اجتماعی مورد توجه قرار گرفته و در اين راستا واگذاری امور كشاورزی از اولويت خاصی برخوردار است.
معاون عمرانی استاندار آزربايجان‌شرقی، بر يكپارچه‌سازی اراضی كشاوزی تاكيد كرد و افزود: با توجه به كوچك بودن اراضی كشاورزی فعاليت اقتصادی بر روی اين اراضی كوچك امكان ندارد و بايد روش‌های نوين كشاورزی در اراضی بزرگ مورد توجه باشد.
اشرف‌نيا با بيان اينكه مديريت مردمی مستلزم راهكارهای جديد است، عنوان كرد: همراه‌سازی مردم، ايجاد نياز كردن در مردم نسبت به روش‌های جديد و تفهيم شرايط بايد مورد توجه مديران باشد.
معاون عمراني استاندار آزربايجان‌شرقی با انتقاد از ارائه آمار متفاوت از سوی دستگاه های مختلف يادآور شد: برخي آمار كه به سادگی قابل دسترسی صحيح است به صورت متفاوت از سوی دستگاه‌ها ارائه می‌شود كه اين موضوع قابل قبول نيست.
وی خواستار مديريت بهينه مصرف در زمينه كشاورزی شد و گفت: بايد در كنار ياد دادن روش‌های مديريتي به مردم خود مسئولان نيز ملزم به اين راهكارها باشند كه در اين راستا استفاده از تجهيزات نوين و كم مصرف در بخش كشاورزی و ساير بخش‌ها ضروری است.
اشرف‌نيا در ادامه خواستار توجه مردم به اصول اسلامی در زمينه مصرف بهينه شد و ابراز داشت: اعتقادات دينی بايد در جامعه گسترش يابد تا بتوانيم در زمينه مديريت مصرف از اين اعتقادات مترقی بهره ببريم.
معاون عمراني استاندار آزربايجان‌شرقی با اشاره به علل واقعی خشك شدن درياجه اورميه (Lake Urmia) متذكر شد: خشك شدن درياچه اروميه بر خلاف اظهار نظر برخی كارشناسان مربوط به احداث چهار سد نيست چرا كه سدها سهم كوچكی در اين زمينه دارند.
اشرف‌نيا اذعان داشت: درياچه اورميه در حال حاضر 9 ميليارد متر مكعب كمبود آب دارد كه موجب پس‌روی يك ‌هزار و 500 كيلومتری درياچه اروميه در آزربايجان‌شرقی شده است.
منبع:
http://tinyurl.com/3ewnbmo
نکاتی چند در مورد نوشته:
در خبر بالا طوری به خواننده القاء می شود که انگار مردم عادی با تصویب بودجه و مدیریبت بحران باید جلوی خشکانیده شدن دریاچه اورمیه را بگیرد و نقش دولت تنها نظاره گر این فاجعه اکولوژیکی می باشد. اگر اینگونه باشد باید در نقش دولتها تجدید نظری اساسی شود.
وضعیت وخیم خشکانیده شدن دریاچه اورمیه امروز با بهینه سازی و مسائل اینچنین دیگر قابل وصول نیست، وضعیت دریاچه به حدی می باشد که بنا به آمار علمی بی طرف حدود 1 سوم دریاچه اورمیه خشک شده است، مصرف بهینه را قبل از خشکانیده دریاچه اورمیه باید فراگیر و مدیریت می شد نه در پروسه مرگ دریاچه اورمیه
به نظر راقم سطوز با اعتقاد دینی نمی توان جلوی خشکانیدن دریاچه اورمیه را گرفت، خشکانیده شدن دریاچه اورمیه طی روندی صورت گرفته است و دولتهای گذشته و اکنون نیز بی شک در این پروسه خشکانیده دریاچه اورمیه بی بهره نبوده اند. ساخت نزدیک به 100 صد در حوضه آبریز دریاچه اورمیه از عوامل اصلی خشکانیدن دریاچه اورمیه می باشد و باید هر چه زودتر قشسمیت از آب این سدها به دریاچه اورمیه سرازیر شود، وگرنه فاجعه زیست میحیزی قرن در منطقه آزربایجان شکل خواهد گرفت.
با توجه به منابع علمی موجود و نظرات کارشناسان بی طرف کوچکترین شکی نیست که بهره برداری از 80 سد ساخته شده حوضه آبریز دریاچه اورمیه از اولین عوامل و بنیادی ترین عامل خشکانیدن دریاچه اورمیه (Lake Urmia) می باشد. در وبلاگ اخبار دریاچه اورمیه بارها مقالات و نظرات متخصصین بی طرف داخلی و خارجی در رابطه با علل و عوامل خشکانیده شدن دریاچه اورمیه درج گردیده است.
در نوشته از کمبود 9 میلیارد متر مکعبی آب دریاچه اورمیه سخن رانده شده است در حالیکه با استناد به منابع علمی دریاچه اورمیه امروز حدود 20 میلیارد متر مکعب با کاهش کمبود آب مواجه می باشد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر