۱۳۹۳/۰۲/۳۱

اسماعیل کهرم: سدها راه ورود آب به دریاچه اورمیه را مسدود کرده‌اند

اومود اورمولو
مشاور رئیس سازمان محیط زیست در مصاحبه‌ای که با خبرگزاری دولتی تسنیم داشته نگرانی خود را از وقوع سونامی نمک در اورمیه، زنجان، تبریز، اردبیل و حتی تهران بیان نموده است.
بنا به گفته‌های اسماعیل کهرم سونامی مانند ریزگرد بوده و دو عامل شدت و جهت باد باعث وقوع آن می گردد. شدت باد به این معنا که باد در چه مسافتی ذرات نمک را پراکنده می‌کند و شدت باد به این معنا که این نمک به کدام سو فرستاده می‌شود در واقع باید این امر مدنظر قرار گیرد که سونامی نمک با احیای دریاچه اورمیه رخ نخواهد داد و در صورت خشک شدن دریاچه اورمیه شاهد سونامی نمکی وسیعی در منطقه خواهیم بود.
بنا به گفته‌های اسماعیل کهرم احیاء دریاچه اورمیه در کوتاه مدت ممکن نیست و در صورت اقدام عملی می توان طی 5 سال پیش رو به احیاء دریاچه امیدوار بود، البته باید خاطر نشان نمود هیچ اقدام عملی طی 15 سال گذشته که روند خشک شدن دریاچه اورمیه به وضوح مشخص شده از سوی دولت ایران صورت نگرفته است.
مشاور رئیس سازمان محیط زیست در ادامه سخنانش به سیاست سدسازی دولت ایران انتقاد نموده، بر اساس گفته‌های کهرم سطح کشاورزی طی سالهای گذشته از 35 هزار هکتار به بیش از 750 هزار کتار رسیده و طبیعتا مقدار آب مصرفی در حوضه دریاچه اورمیه نیز به مراتب افزایش یافته است. کهرم حجم آب دریاچه اورمیه را اکنون یک رقمی معرفی نموده و از وضعیت بحرانی دریاچه خبر داده است. یادآور شویم بر اساس آمار رسمی دولت ایران طی سالهای گذشته 73 سد بزرگ و کوچک در حوضه دریاچه اورمیه ساخته شده که لیست تمامی سدها در مقالات پیشین در وبلاگ اخبار دریاچه اورمیه منتشر گردیده است.  
حسن عباس نژاد مدیر کل حفاظت از محیط زیست آزربایجان غربی نیز طی روزهای گذشته گفتگوئی با سایت دولتی مهر داشته و از افزایش کانون ریزگردهای نمکی دریاچه اورمیه به 187 مورد در سایه بی تدبیری دولت‌ها انتقاد کرده است. بر اساس گفته های مدیر کل حفاظت از محیط زیست آزربایجان غربی بسیاری از روستاهای حوضه آبریز دریاچه اورمیه اکنون فاقد آب آشامیدنی بوده و به وسیله تانکر آب شرب روستاها تامین می گردد. عباس نژاد خاطر نشان کرده که آزربایجان غربی با چالشهای محیط زیستی متعددی همچون خشک شدن تالاب ها و به ‌الطبع افزایش ریزگردها و آلودگی هوا مواجه می باشد. بنا به گفته های عباس نژاد طی 30 سال گذشته در آزربایجان غربی 2 کانون ریزگرد وجود داشته که در سایه بی تدبیری و بی اعتنائی دول ایران اکنون تعدد کانونهای ریزگرد در آزربایجان غربی به 187 رسیده است.       
کاهش 50 سانتیمتری سطح آب دریاچه اورمیه 
عباس نژاد در بخش های دیگر مصاحبه‌اش از کاهش 50 سانتیمتری سطح آب دریاچه اورمیه نسبت به سال پیش در همین زمان اشاره کرده و بر اساس آمارهائی که ارائه داده تنها 5 الی 6 درصد از کل آب دریاچه اورمیه باقی مانده است. ایشان طراز دریاچه اورمیه را اکنون 1270.68 سانتیمتر بیان نموده‌اند. مدیر کل حفاظت از محیط زیست آزربایجان غربی توسعه کشاورزی در منطقه را تهدیدی جدی علیه دریاچه اورمیه نامیده و افزایش سطح زیر کشت را یکی از علل اصلی موقعیت بحرانی دریاچه اورمیه نامیده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر