۱۳۹۲/۰۴/۰۷

تبخیر سالانه یک میلیارد مترمکعب آب دریاچه اورمیه

تبخیر سالیانه 1 میلیارد مترمکعب آب دریاچه اورمیه مسئله ای نیست که دست اندرکاران محط زیست آن را ندانند بلکه سوال اصلی و مهم علت بی رغبتی و عدم تمایل دولت ایران به موضوع احیاء دریاچه اورمیه که با زیست میلیونها انسان مرتبط می باشد هست. برای مثال دوستداران محیط زیست مناطق ترک نشین و آزربایجان از دولت ایران می خواهند تا به سوالات زیر پاسخ دهد:
چرا تاکنون علت خشکانیده شدن دریاچه اورمیه از سوی کارگروه علمی با توجه به متدهای جهانی و زیر نظر ارگانهای بین المللی مشخص نگردیده است؟
چرا تاکنون کوچکترین قدمی در راه احیاء دریاچه اورمیه برداشته شده نیست؟
علارغم پروپاگاندای وسیع دولتی که در مورد توقف سدسازی در حوزه آبریز دریاچه اورمیه طی گند سال گذشته منتشر گردیده چرا هنوز ما هر از چندگاهی شاهد بهره برداری و یا آغاز عملیات سدسازی در حوزه آبی دریاچه اورمیه می باشیم؟
چرا در مورد عواقب ناشی از خشک شدن دریاچه اورمیه هیچ اقدام آموزشی در منطقه صورت نگرفته است؟
و صدها سوال بی پاسخ دیگر که تاکنون جامعه ترک جوابی برای آنان نیافته است.  
درعین حال مدیرکل محیط زیست آزربایجان شرقی از برنامه های به اصطلاح انجام شده برای عدم تبخیر دریاچه اورمیه نام برده و از موفقیت این برنامه ها خبر داده اند ولی نکته اینجاست که نامی از به اصطلاح برنامه های صورت گرفته در مورد احیاء دریاچه اورمیه نبرده و در دیگر سو بر اساس متد های علمی و آمارها نیز دقیقاً برعکس سخنان آقای بیوک رئیسی را نشان می دهد، بر اساس آمارها وضعیت دریاچه اورمیه هر ماه نسبت به ماه گذشته بدتر گشته است.  
بیوک رئیسی مدیرکل محیط زیست آزربایجان شرقی اظهار داشت: نیاز اکولوژیکی دریاچه اورمیه سالانه ۳٫۱ میلیارد مترمکعب آب است ولی سالانه یک میلیارد مترمکعب آب این دریاچه تبخیر می‌شود.
وی تصریح کرد: ۲۷۰ میلیون مترمکعب از حوزه آبریز آزربایجان‌شرقی، ۱٫۸ میلیارد مترمکعب از حوزه‌ آبریز آزربایجان‌غربی و ۹۴۰ میلیون مترمکعب آب از حوزه آبریز استان کردستان باید با مدیریت مصرف به دریاچه اورمیه ریخته شود.
رئیسی، حجم آب دریاچه اورمیه را در حال حاضر ۱۳ میلیارد مترمعکب و تراز آبی آن را ۱۲۷۱ متر اعلام کرد و گفت: سالانه نزدیک یک میلیارد مترمکعب آب دریاچه اورمیه تبخیر می‌شود، با برنامه‌های انجام شده تنها توانستیم جلوی تبخیر آب را گرفته و نگذاریم دریاچه اورمیه بیش از این بحرانی شود.
وی تصریح کرد: حجم موجود آب در دریاچه اورمیه ۱۳ میلیارد و ۲۹۰ میلیون مترمکعب است‎ که برای رسیدن به حجم اکولوژیکی، به ۱۱ میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد‎.
رئیسی با اشاره به افزایش هفت سانتی‌متری تراز آبی دریاچه اورمیه در سال‌جاری نسبت به سال گذشته، خاطرنشان کرد: تراز نرمال دریاچه اورمیه ۳۰٫ ۱۲۷۵ متر و تراز اکولوژیک ۱٫ ۱۲۷۴ متر و تراز فعلی آن بیش از 1271 متر است‎.‎
وی تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل کاهش بیش از حد آب دریاچه اورمیه میزان شوری آب این تالاب به 400 گرم در لیتر رسیده است.
رئیسی، میانگین نمک در آب دریاچه اورمیه را در شرایط عادی بین ۱۸۰ تا ۲۲۰ گرم در لیتر عنوان کرد و افزود: در حال حاضر وضعیت شوری آب دریاچه اورمیه به فوق اشباع که بیش از ۳۵۰ تا ۴۰۰ گرم در هر لیتر است، رسیده که این امر حیات تنها موجود زنده‌ آرتمیا این زیست بوم را با تهدید جدی مواجه کرده است. 
دریاچه اورمیه به دلیل داشتن ارزش‌های اکولوژیک و منحصر به فرد، در سال ۱۳۴۶ براساس مصوبه شماره یک شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور، به عنوان منطقه حفاظت شده و طبق مصوبه شماره ۶۳ شورای عالی در سال ۱۳۵۴ به عنوان پارک ملی ارتقا یافت.
همچنین در سال 1356 براساس مصوبات MAB (انسان و کره مسکون) به عنوان یکی از مناطق بین‌المللی ذخیره‌گاه‌های زیست کره در سطح جهان به ثبت رسیده است. این دریاچه با تمام جزایر آن در سال 1354 به عنوان یکی از تالاب‌های بین‌المللی در کنوانسیون رامسر ثبت و از طرف موسسه بین‌المللی تالاب‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق مهم پرندگان انتخاب شد.
در دریاچه اورمیه اکنون 27 گونه پستاندار، 212 گونه پرنده، 41 گونه خزنده، هفت گونه دوزیست و 26 گونه ماهی زیست می‌کند.
دریاچه اورمیه دارای 102 جزیره است که همه آن‌ها از سوی سازمان یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه طبیعی جهان به ثبت رسیده است، البته یاد آور شویم که تمامی اسامی ترکی جزایر دریاچه اورمیه طی چند سال گذشته با اسامی جعلی فارسی تغییر داده شدند. دریاچه اورمیه از نظر سطح آب‌های آزاد، بیستمین دریاچه جهان از لحاظ وسعت و شورترین بعد از بحرالمیت محسوب می‌شود. طول دریاچه از ۱۳۰ تا ۱۴۶ کیلومتر و عرض آن از ۵۸ کیلومتر تا ۱۵کیلومتر (بین کوه زنبیل و جزیره اسلامی) متغیر است.
حجم آب دریاچه اومیه در مساحت ۵ هزار و ۸۲۲ کیلومتر مربع و با عمیق متوسط ۵٫۴ متر بالغ بر ۳۱ میلیارد مترمکعب برآورد شده است.
منبع:
http://tinyurl.com/pue95sy

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر