۱۳۹۱/۰۸/۲۸

طوفان های نمک – خاک مسموم دریاچه آرال و اورمیه

تصویر ماهواره ای فوق در سال 2008 و از طوفانهای نمک – خاک مسموم دریاچه خشک شده آرال تا دریاچه خزر که حدود 700 کیلومتر می باشد را نشان می دهد. 
در یکی از مقالاتی که با نام "خشک شدن دریاچه آرال و نگرشی بر وضعیت دریاچه اورمیه" در وبلاگ Lake Urmia News منتشر شده شباهت های متعدد دریاچه اورمیه و دریاچه آرال را برشمرده بودم که طی چه پروسه ای دریاچه آرال خشکانیده شده و سبب چه بلایای انسانی گشت، به باور راقم این سطور دقیقاً پروسه مشابه نیز برای دریاچه اورمیه این نگین آزربایجان در حال جریان می باشد.
بنا به تازه ترین تصاویر ماهواره ای منتشر شده از وضعیت دریاچه اورمیه دقیقاً به مانند دریاچه آرال از وسط در حال نصف شدن می باشد و به زودی شاهد  نصف شدن دریاچه اورمیه خواهیم بود، پروسه فوق نیز دقیقاً در دریاچه آرال شکل گرفت.
نکته حائز اهمیت در اینجا پیش بینی و وقع طوفان های نمکی – خاکی دریاچه اورمیه می باشد که بدون استثنا به علت وجود املاح نمکی در آب دریاچه اورمیه وضعیت به مراتب بدتر از دریاچه آرال خواهد بود. عناصر موجود در نمک های دریاچه اورمیه در اثر وقوع طوفان های نمکی فاجعه محیط زیستی قرن را رقم خواهند زد و متاسفانه هنوز دولت ایران بدون کوچکترین علمی در راه احیاء دریاچه اورمیه پیگیر سوال معروف پیدا کنید پرتغال فروش را می باش در حالیکه به گفته رئیس سازمان محیز زیست تاکنون 90% اعمال مرتبط با حفظ دریاچه اورمیه صورت نگرفته است و وقوع طوفان های نمکی که چند پیش توسط چندین عکاس مبتدی ترک در اورمیه به ثبت گردیده بود اولین نشانه های طوفان های نمکی را در اذهان عمومی قابل تصور ساختند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر