۱۳۹۰/۰۵/۰۴

نمک به زمین‌های کشاورزی شهر اورمیه واقع در آزربایجان غربی رسیده است، در حالی که شهر اورمیه قطب کشاورزی آزربایجان غربی است

نمک به زمین‌های کشاورزی شهر اورمیه واقع در آزربایجان غربی رسیده است، در حالی که شهر اورمیه قطب کشاورزی آزربایجان غربی است
«سید سلمان ذاکر» گفت: کشاورزی شهر اورمیه در حال نابودی است و در صورتی می‌توان از این فاجعه جلوگیری کرد که سر و سامانی به وضعیت بحرانی در یاچه اورمیه بدهیم.
نماینده مردم اورمیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ۶ هزار هکتار ساحل نمک دریاچه اورمیه می‌تواند سونامی را ایجاد کند که تمامی باغات و اراضی کشاورزی شهر اورمیه را نابود کند.
ذاکر افزود: شهر اورمیه در تولید محصولات کشاورزی نظیر سیب وانگور ظرفیت بالایی دارد و اگر مشکلات دریاچه ارومیه برطرف شود و دولت حمایت لازم را از محصولات کشاورزی شهر اورمیه را به عمل آورد، می‌توانیم برای بسیاری از جوانانمان اشتغال ایجاد کنیم.
به گفته وی، وضعیت تولید محصول سیب در اراضی کشاورزی و باغات شهر اورمیه وضعیت مناسبی دارد، ولی متاسفانه محصول انگور شهر ارومیه به علت سرمازدگی محصول وضعیت مطلوبی ندارد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار امیدواری کرد که با یک برنامه‌ریزی کارآمد می‌توانیم مشکلات دریاچه اورمیه را برطرف کنیم و این امر موجب می‌شود که صنعت کشاورزی و گردشگری شهر اورمیه (Urmia) توسعه یابد.
کارشناسان و فعالان محیط زیست چند علت را برای وضعیت فعلی و خشک بخش های وسیعی از دریاچه اورمیه عنوان می کنند. کاهش بارندگی ها، مدیریت نادرست آب و ساخت سدهای متعدد و همچنین گرما و تبخیر زیاد آب در منطقه از دلایلی است که آنها برای کاهش وسعت دریاچه اورمیه ذکر می کنند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز روز گذشته اعلام کرد که سالانه بیش از سه میلیارد مترمکعب آب باید به دریاچه اورمیه (Urmiye Gölü) وارد شود که از طریق صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی، انتقال حوضه به حوضه آب و همچنین عملیات بارورسازی ابرها بخش عمده این میزان آب تامین خواهد شد.
دریاچه ارومیه (Lake Orumiyeh) بزرگترین دریاچه داخلی ایران است که از چند سال قبل، روند کاهش مساحت آن آغاز شده است.
کارشناسان پیش بینی کرده اند به دلیل غلظت بالای نمک در آن این دریاچه و باقیمانده نمک بر بستر خشک آن، به زودی طوفان های منطقه، باعث بروز پدیده موسوم به «سونامی نمک» خواهد شد. این پدیده علاوه بر مخاطرات جدید که برای ساکنان استان های آزربایجان غربی، آزربایجان شرقی و کردستان خواهد داشت، باعث شورشدن خاک و کاهش شدید محصولات کشاورزی این منطقه خواهد شد.
منبع خبر:
http://tinyurl.com/4x89lha

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر