۱۳۸۹/۱۰/۰۲

خشکی دریاچه اورمیه و کوچ مرغان دریایی

بنا به گزارش روزنامه قدس ، دریاچه اورمیه، دریاچه ای که در کرانه خود، خاطرات زیادی را جای داده  حالا نظاره گر غروبی غم انگیز است. این روزها دریاچه اورمیه به نمک نشسته و بوی نامطبوع مرگ، مرغان دریایی و پرندگان را فراری داده است.
به گفته مسؤولان محیط زیست از مجموع 5 هزار و 700 کیلومتر وسعت دریاچه اورمیه حدود 3 هزار کیلومتر از آن به شوره زار تبدیل شده است. شوره زار سفید رنگ تن پوش اورمیه شده و او را برای رفتن به آغوش مرگ آماده می کند.
سد سازی  دولت باعث کاهش حدود 908 کیلومترمربع از آب دریاچه اورمیه شده که بخش بزرگی از آن در استان آزربایجان شرقی قرار دارد. برای رهایی از این بحران باید  سدها را نابود کرده و به دنبال روشهای نوین برای مبارزه با این بحران باشیم. 
محمد اشرف نیا معاون عمرانی استانداری آزربایجان شرقی  به تحریف واقعیت ها پرداخته و ساختن سدها را موجب خشک شدن دریاچه ارومیه نمی داند و گفت: سهم سازه های آبی از خشک شدن دریاچه ارومیه ناچیز است.
رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها نیز افزایش و کاهش بارش، جلوگیری از بارش تگرگ و پراکندگی مه در فرودگاه ها و اتوبان را از قابلیتهای علم بارورسازی ابرها عنوان کرد و افزود: این طرح مؤثرترین راه برای دسترسی به آب سالم است.
مسئولا ن دولت تلاش میکنند عوامل فرعی را در خشک شدن دریاچه اورمیه مطرح سازند  تا مردم را از اعتراض بر حذر دارند. به همین جهت راه حلهایی مثل باروری ابرها و بارش آنها را پیشنهاد می کنند وعوام فریبانه برای آن وعده ها ی اختصاص بودجه را می دهند. 
 بنا به گزارش روزنامه قدس، دبیر منطقه هفت کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران افزود: اغلب تصمیماتی که در جلسات مربوط به دریاچه اورمیه اتخاذ می شود تنها بر روی کاغذ می ماند.  
رئیس خانه کشاورز آزربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه انجمن ملی نجات دریاچه اورمیه بر این باور است که به دلیل ضعف هماهنگی بین سازمانی در ارگانهای دولتی، شرایط موجود برای جلوگیری از فاجعه خشکی دریاچه اورمیه مهیا نیست، افزود: ابعاد پدیده خشکی دریاچه اورمیه به قدری بزرگ است که باید آن را با یک حرکت جمعی فریاد زد و با اجرای پروژه ها و فعالیتهای مؤثر در سریع ترین زمان ممکن از سرعت تخریب و نابودی آن کاست.   
مدیرکل حفاظت محیط زیست آزربایجان شرقی گفت: وسعت تخریب دریاچه اورمیه در حوزه آزربایجان شرقی 150 هزار هکتار خواهد بود که اگر این روند ادامه پیدا کند در چند سال آینده شاهد خشک شدن باغهای موجود در استان خواهیم بود .
بیوک رئیسی تأکید کرد: علاوه بر اینکه آزربایجان شرقی در خط مقدم مخاطرات است، دیگر استانهای شمالی و حتی غربی شاهد بروز توده های نمکی به جای ذرات گرد و غبار در فضای استان خواهند بود. وی خاطرنشان کرد: افزایش غلظت نمک دریاچه سبب شده پرندگانی که در این دریاچه اقامت داشتند نیز قادر به ادامه حیات در این دریاچه نشوند.  
این دریاچه با تمام جزایر آن در سال 1354 به عنوان یکی از تالابهای بین المللی در کنوانسیون رامسر ثبت و از سوی مؤسسه بین المللی تالابها به عنوان یکی از مهمترین مناطق مهم پرندگان انتخاب شد. در این دریاچه در حال حاضر 27 گونه پستاندار، 212 گونه پرنده، 41 گونه خزنده، هفت گونه دوزیست و 26 گونه ماهی زیست می کند. دریاچه اورمیه دارای 102 جزیره است که همه آنها از سوی سازمان یونسکو به عنوان ذخیره گاه طبیعی جهان به ثبت رسیده است. 
دریاچه اورمیه از نظر سطح آبهای آزاد، بیستمین دریاچه جهان از لحاظ وسعت و شورترین پس از بحرالمیت محسوب می شود. طول دریاچه از صد و چهل و شش   کیلومتر و عرض آن از 58 تا 15 کیلومتر (بین کوه زنبیل و جزیره اسلامی) متغیر است .
شوره زارهای حاشیه دریا روز به روز وسیع تر و آبهای زیرسطحی نیز شورتر می شوند تا جایی که روستاهای حاشیه دریاچه هم اکنون خالی از سکنه شد ه اند. بادهای نمکی در آینده به یکی از تهدیدهای جدی منطقه تبدیل می شود و به گفته مسؤولان امر، مزارع درجه یک حاشیه دریاچه اورمیه  از هم اکنون با تهدید نابودی مواجه هستند
منبع
http://tinyurl.com/22l72c9

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر