۱۳۹۲/۰۵/۲۲

انتقال آب رود آراز به اورمیه بی‌فایده است / پولهای بانک جهانی برای نجات دریاچه اورمیه کجا رفت؟

شخصی به نام "بهروز دهزاد" که کارشناس اکولوژی آب های داخلی معرفی گردیده در مصاحبه ای که با خبرگزاری دولتی ایسنا داشته مطالب جالبی را در مورد دریاچه اورمیه بیان نموده است. بنا به نظر ایشان طرح انتقال آب آراز به دریاچه اورمیه بدون کار کارشناسی بوده و سبب تخریب ابعاد وسیع تری از محیط زیست منطقه خواهد گردید و در عین حال وی از عدم پاسخ گوئی دولت ایران از وام های گرفته شده از ارگانهای زیست محیطی بین المللی و عواقب این وام های هنگفت نیز سخن رانده که سرانجام وامها هنوز هم بر هیچ کسی معلوم نیست.
آقای دهزاد برخلاف دیگر کارشناسان علت اصلی خشک شدن دریاچه اورمیه را نه سدسازی های بی رویه دولت ایران در آزربایجان جنوبی بلکه ساخت جاده شهید کلانتری معرفی نموده است، به نظر می رسد آقای دهزاد به این مسئله توجه نداشته اند که ساخت جاده شهید کلانتری سبب قطع جریان آب نگردیده بلکه سدسازی های دولت ایران بر روی شریانی های آبی ورودی به دریاچه اورمیه اند که سبب خشکی دریاچه شده است. ساخت جاده شهید کلانتری بدون تردید در خشک شدن دریاچه اورمیه موثر می باشد ولی بدون تردید عامل اصلی نیست و جز عوامل متفرقه ای می باشد. 
بهروز دهزاد طرح انتقال آب از رود آراز به دریاچه اورمیه را بی فایده دانسته و می گوید که این طرح عجولانه سبب تخریب منطقه خواهد گردید، چون آب آراز از بعد اکولوژیکی تفاوتهائی با دریاچه اورمیه دارد. در عین حال باید افزود که دولت ایران تنها به مقدار محدودی می تواند از آراز آب برداشت کند و حجم دبی آراز نیز حتی تماماً در اختیار دولت ایران قرار گیرد آب آراز نمی تواند دریاچه اورمیه را نجات دهد چون دریاچه اورمیه به بیش از 20 میلیارد مترمکعب آب احتیاج دارد.   
وی در قسمتی از مصاحبه می گوید: در اواخر دولت دهم پروژه‌ای با همکاری بانک جهانی برای نجات دریاچه اورمیه طراحی شد که حتی یک صفحه کاغذ هم از وضعیت اجرای آن ارائه نشده است و در آخر هم اصلا معلوم نشد وام‌های هنگفتی که از بانک جهانی گرفته شده و باید بازگردانده شود کجا رفت؟
مهمترین نکته در سخنان ایشان اذعان به بی تفاوتی کامل دولت ایران نسبت به مقوله دریاچه اورمیه می باشد، ایشان در جای جای مصاحبه از عدم بکارگیری مدیریت صحیح و کارشناسانه در مورد دریاچه اورمیه سخن گفته اند.   
منبع مصاحبه:
http://tinyurl.com/l529dbb

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر