۱۳۹۱/۰۵/۰۱

آبرسانی از دریای خزر به دریاچه اورمیه عملی نیست

پس از ماهها وقت تلف کشی بالاخره یکی از مسئولین دولتی آب پاکی را روی طرح انتقال آب از دریای خزر ریخت و عملی نشدن این طرح خیالی را بازگو کرد. باوجود اینکه بنا به آمار دولتی 73% دریاچه اورمیه خشکانیده شده است هنوز در مجلس نهم طرح و یا موضوعی با نام دریاچه اورمیه مطرح نگردیده است، که خود حکایت از اهمیت موضوع نجات دریاچه اورمیه برای دولتیان دارد، درحالیکه د ررابطه با موضوع خلیج عربی صرف میلیارد هزینه تبلیغاتی، تغییر نام مدارس مناطق ترک نشین، توزیع کتاب های چندزبانه، وبلاگ نویسی، خرید نام دامین های متعدد، ساخت فیلم های کوتاه و ...  از جمله کارهای صورت گفته می باشند. 
مسئولین دولت ایران هر از چندگاهی از موضوع حائز اهمیت نگین آزربایجان دریاچه اورمیه سخنانی را دانسته و یا ندانسته بر زبان می آورند ولی اهمیت دریاچه اورمیه در سخنان می ماند و تاکنون که 10     سال از وضعیت بغرنج دریاچه اورمیه می گذرد کوچکترین کاری در جهت جلوگری از خشک نشدن دریاچه اورمیه صورت نگرفته است.  
باید به نظر عضو فراکسیون به اصطلاح محیط زیست رساند که خشک شدن دریاچه اورمیه کم کم اثراتش را در زندگی مردم شهر اورمیه و آزربایجان جنوبی گذاشته است و چند روز پیش بود که تنی چند از جمعیت محیط زیست آزربایجان جنوبی اولین تصاویر شروع طوفان های نمکی در اطراف دریاچه اورمیه را منتشر کردند. 
عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در خصوص بررسی مشکلات دریاچه اورمیه در این فراکسیون گفت: بزودی این موضوع در دستور کار مجلس قرار می گیرد.
نجف نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: متأسفانه هنوز در مجلس نهم موضوع نجات دریاچه اورمیه مطرح نشده است، البته فراکسیون محیط زیست یک جلسه داشته است که در آن درباره دریاچه اورمیه موضوعی مطرح نشد.
عضو فراکسوین محیط زیست مجلس افزود: بر اساس اعلام مسئولان استان آزربایجان غربی حجم آب دریاچه اورمیه در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
این نماینده مجلس با بیان اینکه موضوع دریاچه اورمیه حائز اهمیت است، اظهار داشت: با توجه به اهمیتی که دریاچه اورمیه دارد موضوع نجات این دریاچه از بحران در دستور کار فراکسیون محیط زیست قرار دارد لذا سعی می شود در هفته آینده این موضوع مورد بحث قرار گیرد.
عضو فراکسیون محیط زیست در مجلس نهم با اشاره به طرح موضوع آبرسانی از دریای خزر به دریاچه اورمیه گفت: این موضوع عملی نیست.
نجف نژاد همچنین با اشاره به مخاطرات خشک شدن دریاچه اورمیه  تصریح کرد: اگر روزی دریاچه خشک شود، بادهای نمکی و حرکت شن ‌و ماسه زندگی مردم را دچار مشکلات بسیاری می‌ کند، به طوریکه طوفان‌های نمکی باعث آسیب رسیدن به مزارع و بروز مشکلات تنفسی خواهد شد.
وی با اشاره به وضعیت کنونی دریاچه اورمیه گفت: تراز آب دریاچه تاکنون 1271.12 متر، وسعت آن 3570.65 کیلومتر مربع و حجم آن نیز 13.43 میلیارد متر مکعب است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 31/. درصد سطح آب، 116.14 کیلومتر وسعت دریاچه اورمیه و 1.05 درصد حجم آب کاهش یافته است.
منبع گزارش: 
http://tinyurl.com/bsc7z9c

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر