۱۳۹۱/۰۵/۰۱

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: 73 درصد درياچه اورميه خشك شده است

رقم دولتی و رسمی منابع دولت ایران، دریاچه اورمیه طی ماههای گذشته 65% خشک شده و رقم 73% منتشر شده جدید نیز حاکی از افزایش تسریع روند خشک شدن دریاچه اورمیه می باشد. انکار شروع طوفانهای نمکی پس از انتشار تصاویر اولیه از سوی جمعیت محیط زیست آزربایجان صورت گرفته است، که ناشی از همان سیاست انکار و کتمان می باشد. سختن گفتن از طرح های بیهوده ه ای بهمانند بارورسازی ابرها نیز تنها ابزاری برای عوام فریبی و پروپاگاندا می باشد و بس. نمونه های مشابه جهانی حاکی از عدم تاثیر بارورسازی ابرها بر روی مناطق خشک می باشد. تنها راه نجات دریاچه اورمیه گشودن حق آبه دریاچه از سدها می باشد. 
رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه دو سوم دریاچه اورمیه يعني 73 درصد آن تاكنون خشک شده است، در عين حال تاكيد كرد: " وجود سونامی نمک  در دریاچه اورمیه را قبول ندارم."
به گزارش سبزپرس به نقل از فارس ، محمد جواد محمدی زاده ديروز در جمع خبرنگاران گفته: «آبی که از 19 رودخانه وارد دریاچه اورمیه می‌شود، شرایط رودخانه ارس را دارند و همچنین آبی که ما در دریاچه سوان ارمنستان دیدیم همان آبی است که وارد دریاچه اورمیه می‌شود!»
اين مقام با اشاره به اینکه به لحاظ اقلیمی شرایط دریاچه اورمیه با دریاچه سوان ارمنستان متفاوت است، اظهار داشت:« آب دریاچه سوان کاملا شیرین است، اما دریاچه اورمیه یک دریاچه نمکی است، لذا از هر جایی که آب وارد این دریاچه شود هیج مشکلی را بوجود نخواهد آورد.»
محمدي زاده ادامه داد: دریاچه وان ترکیه، سوان ارمنستان و اورمیه 3 دریاچه نزدیک به هم هستند که دریاچه‌های موجود در ارمنستان و ترکیه بدلیل اینکه منابع شان آسیب ندیده پا برجا هستند، اما چون منابع آبی دریاچه اورمیه به دلایل مختلف آسیب دیده است، که احیای آن از مهمترین مسائل کشور است.
به گفته او در سال های اخیر به دلیل حفظ منابع تأمین آب این دریاچه ها ارتفاع دریاچه سوان بیش از 3 متر افزایش یافته و ودر یاچه وان هم در شرایط بسیار خوبی است در حالیکه دریاچه اورمیه به دلیل مدیریت بد منابع آب در حال خشک شدن است.
پيگيری وضعيت درياچه اورميه به بعد از ماه رمضان موكول شد
محمدی زاده تصریح کرد: همچنین در راستای موضوع دریاچه اورمیه چندروز گذشته جلسه‌ای در آزربایجان شرقی با حضور جمعی از مسئولین استان‌های مربوط به دریاچه اورمیه برگزار شد که در آن بر تامین حداکثری حق‌آبه دریاچه تاکید شد و همچنین بعد از ماه رمضان نیز جلسه‌ دیگری برای پیگیری موضوعات برگزار می‌شود.
معاون رئیس جمهور در ادامه با اشاره به انتقال آب از ارمنستان به دریاچه اورمیه نیز گفت: همچنین مقرر شد ظرف 3 ماه آینده مطالعاتی در کشور ارمنستان انجام شود تا موضوع انتقال آب بیش از حق‌آبه مورد بررسی قرار بگیرد که در صورت ممکن این اتفاق نیز عملیاتی شود. در حال حاضر 29 متر مکعب در ثانیه حق‌آبه ایران است که از آن استفاده می‌کینم.
وی افزود: از مجموع آب دریاچه اورمیه یک سوم حجم کل دریاچه آب دار است و مابقی دریاچه که حدود دو سوم دیگر است یا خشک شده و یا مقدار کمی آب در آن است. در همين حال خبرگزاري مهر به نقل از محمدی زاده مي افزايد:  در حال حاضرحدود دو سوم از مساحت 5 هزار و 600 هکتاری(!) دریاچه اورمیه یا کاملاً خشک و یا کم آب است.
مهر در ادامه به نقل از رئیس سازمان محیط زیست مي افزايد: «مدیریت بحران محیط زیست با همکاری شیلات انتقال آبزیان به بخش های پر آب دریاچه را آغاز کرده است»
وی با تکذیب بروز سونامی نمک در دریاچه اورمیه اظهار داشت: در این شرایط حیات زیستمندان از جمله پرندگان و چارپایان در بخش های خشک به مخاطره افتاده است که در همین راستا و به جهت جلوگیری از تلفات آنها عملیات بحران که شامل مانورآبرسانی با تانکر به بخش های خشک شده و انتقال جانوران به بخش های آبدار است با همکاری شیلات آغاز شده است.
محمدي زاده : وزارت نيرو به تعهداتش عمل نكرد
به گفته محمدی زاده، سال گذشته وزارت نیرو به تعهد خود برای دادن حقابه 1/3 میلیارد متر مکعبی دریاچه اورمیه عمل نکرد و تنها 1/1 میلیارد متر مکعب از این حقابه تأمین شد اما در جلسه ای که در هفته جاری معاون محیط طبیعی با مسئولان وزارت نیرو و استانداری آزربایجان غربی داشته نتایج خوبی برای تأمین حقابه در سال جاری گرفته شده است.
رییس سازمان محیط زیست تصریح کرد: همچنین بر اساس دستور رییس جمهور در سال جاری اعتبار وزارت جهاد برای اصلاح روش های آبیاری دو برابر شده ودر حالیکه سال گذشته برابر 264 میلیارد تومان بوده امسال باید به 500 میلیارد تومان افزایش یابد.
رییس سازمان محیط زیست در پاسخ به اینکه انتقال آب شیرین به دریاچه نمکی اورمیه از نظر زیست محیطی مشکلی ایجاد نمی کند تصریح کرد: تبخیر بالا در در یاچه اورمیه ناشی از کاهش عمق این دریاچه است و گرنه همیشه آب ورودی به این دریاچه از رودخانه های آب شیرین بوده است!
منبع گزارش:
http://tinyurl.com/caccfu6

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر