۱۳۹۰/۱۰/۲۸

شناسایی 24 هزار حلقه چاه غیر مجاز در حوضه آبخیز دریاچه اورمیه

معاون امور عمرانی استاندار آزربایجان غربی از شناسایی 24 هزار و 700 چاه فاقد پروانه بهره برداری در حوضه آبخیز دریاچه اورمیه خبرداد.
به گزارش خبرنگار مهر، جواد محمودی ظهر جمعه در جمع اعضای  شواری منطقه ای مدیریت حوضه آبخیز دریاچه اورمیه افزود: بر اساس آخرین آمار اورمیه با 11 هزار و 408 حلقه چاه، فوشاچای (میاندوآب) با چهار هزارو 470 حلقه ، سایین قالا (شاهین دژ) با دو هزار و 98 حلقه و به ی کندی(بوکان) با دو هزار و هشت حلقه بیشترین تعداد چاه فاقد پروانه بهره برداری در حوزه آبخیز دریاچه اورمیه را دارند که ساماندهی آنان در اولویت قراردارد.
وی با بیان اینکه بیش از 15 هزار بهره بردار در طرح ساماندهی چاههای فاقد پروانه بهره برداری ثبت نام کرده اند، اظهارداشت: از مجموع بیش از 52 هزار و 851 چاه حفر شده در استان 15 هزار 693 بهره بردار با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت در طرح ساماندهی چاههای استان ثبت نام کرده اند.
محمودی هدف از اجرای این طرح را کنترل اضافه برداشت آب از منابع زیر زمینی دانست و اعلام کرد: امیدواریم با ساماندهی چاه های موجود و تحویل حجمی آب با گسترش شبکه های آبیاری تحت فشار بتوانیم میزان مصرف مازاد برنیاز مزارع کشاروزی استان را کنترل کنیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آزربایجان غربی نیز در جلسه کمیته استانی شورای منطقه ای مدیریت حوضه آبخیز دریاچه اورمیه گفت: در نیمه نخست امسال از حفاری هزار و 522 حلقه چاه فاقد مجوز در مناطق مختلف استان پیشگیری شده است.
به گفته نقی کریمی با این اقدام سالانه از برداشت حدود شش میلیون مترمکعب آب از سفره های زیرزمینی صرفه می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آزربایجان غربی نیز در این نشست با بیان اینکه سالانه یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب آب از سفره های زیرزمینی حوضه آبخیز دریاچه اورمیه برداشت می شود، اظهارداشت: در صورت توسعه شبکه آبیاری تحت فشار علاوه بر مدیریت بهینه مصرف آب بیش از 716 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی می شود.
در ادامه این جلسه مقرر شد تا مدت یک ماه آینده طرح جامع ساماندهی برداشت از آبهای زیرزمینی حوزه آبخیز دریاچه اورمیه و زمانبندی تکمیل و نهایی شدن اقدامات بررسی و تصویب شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر