۱۳۹۰/۱۰/۲۵

مهاجرت 80% پرندگان دریاچه اورمیه

خشكسالي چندين ساله در درياچه اروميه سبب شده است كه ديگر در جزایر ۹ گانه موجود در اين دریاچه انواع پرنده‌ها به ویژه فلامینگوها تخم‌گذاری نکنند و از نظر آمار ۸۰ درصد جمعیت تخم‌گذار فلامینگوها در جزایر دریاچه ارومیه كم شود. عباس نژاد مديركل محيط ‌زيست استان آزربايجان غربی در رابطه با ادامه روند خشكسالی در درياچه اورميه مي‌گويد: امید به بهبودی دریاچه اورمیه برای رسیدن به حالت قبلی کار مشکلی است.
به گفته او اگر از طریق منابع آب موجود در حوزه دریاچه اورمیه، روان‌آب‌ها، سدها، صرفه‌جویی در بخش کشاورزی و بارورسازی ابرها آب برای احیای دریاچه اورمیه تامین شود باز جوابگوی نیاز نخواهد بود. اين درحالی است كه هنوز مسئولان به نتيجه واحدی براي آغاز نجات بخشی درياچه اورميه نرسيده‌اند و به ‌رغم مخالفت‌ها برای انتقال آب حوزه به خاطر پيامدهاي مخرب روي منابع آبي مبدا باز گزينه انتقال آب اين بار از «رودخانه زاب» روي ميز مذاكره تصميم‌گيران رفت. 
محمدجواد محمدی ‌زاده، معاون رئيس‌جمهوری با بيان اينکه دولت براي درياچه اورميه چند تصميم اساسي اتخاذ کرده است!، به جابه‌جايي حوضه به حوضه براي انتقال آب به اين درياچه اشاره کرد و گفت: اين مسئله با مشکل منابع رو به رو بود که خوشبختانه در جلسه هفته گذشته که با حضور رئيس‌جمهوري و وزراي نيرو و جهاد کشاورزي برگزار شد، منابع مورد نياز براي آبي که از کردستان به درياچه اورميه مورد نياز بود تامين شد.
او با بيان اينکه بارور کردن ابرها يکي ديگر از برنامه‌هاست که در سال گذشته اجرا شد، گفته است که در سال جاري اين موضوع جدي‌تر پيگيري شود اما اين مسئله به سوال‌هاي بي‌پاسخ بسياري در افكارعمومي منجر شده است. نخست اينكه محمدجواد محمدي زاده دو سال پيش خبر از آغاز انتقال آب زاب به درياچه اورميه داده و در جمع خبرنگاران گفته بود كه عمليات تونل‌سازي آن شروع شده است. حال چطور دوباره اين طرح به عنوان تازه‌ترين طرح روي ميز مذاكره دولتمردان رفته‌ از جمله سوالاتي است كه ظاهرا پاسخي براي آن وجود ندارد؟!
جزاير درياچه اورمیه حال‌شان خوب است؟
بارندگي اما براي جزاير درياچه اورميه وضعيت مطلوبي را پيش آورده است. به گفته كارشناسان در محيط آبي درياچه همچنان مشکلات گذشته پابرجاست اما در محيط خشکي مشکلي وجود ندارد و چرخه، طبيعي و عادي است.
آنها مي‌گويند تنها نگراني در اين خصوص مربوط به کمبود آب در جزيره اشک بود که با بارندگي‌هاي پاييزي، اين مشکل نيز با ذخيره شدن
۲۵ هزار ليتر آب در آب انبارها برطرف شده است.
منبع خبر: سایت اهراب نیوز
البته ناگفته نماند که با توجه به داده های علمی که منتشر شده است موضوع بارورسازی ابرها تماماً با شکست مواجه شده است، از سوی دیگر با منشتر شدن آمار بارندگی 2 سال گذشته از سوی منابع رسمی دولتی مشخص شده است که حوضه آبریز دریاچه اورمیه طی 2 ساله گذشته سال تر آبی را سپری کرده است این در حالی می باشد که هر روزه دریاچه اورمیه ارتفاع سطح آب خود را نیز از دست داده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر