۱۳۹۰/۰۶/۰۲

انتقال آب به دریاچه اورمیه پنج سال طول می کشد

انتقال آب به دریاچه اورمیه پنج سال طول می کشد
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:
انتقال آب به دریاچه اورمیه (Lake Urmia) پنج سال طول می کشد / وزارت نیرو به وظایف خود عمل کند
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت که حداقل پنج سال طول می کشد تا پروژه انتقال آب به دریاچه اورمیه تکمیل شود و اب به دریاچه اورمیه منتقل شود.
محمدجواد محمدی زاده در گفت و گو با خبرنگاریها گفت: علاقه داشتم که دوفوریت طرح انتقال آب به دریاچه اورمیه به تصویب برسد. در هرصورت این طرح به صورت عادی بررسی خواهد شد.
او ادامه داد: چیزی که دولت به دنبال آن است، جا به جایی حوضه به حوضه آب است که در حال انجام است. حداقل پنج سال طول می کشد و 700 میلیون متر مکعب آب از حوضه های دیگر به حوضه ابریز اورمیه می آورد.
محمدی زاده از دیگر برنامه ها برای احیای دریاچه اورمیه گفت: برنامه دیگری که امسال شروع شده و حداقل سه سال طول می کشد، اصلاح روش های آبیاری در کشاورزی است. حدود یک میلیارد مترمکعب صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی خواهد شد.
او یادآور شد: بارور کردن ابرها برنامه دیگری است که همین امسال هم انجام شد و نتیجه بخش بود.
پنج سال دیگر مشکل دریاچه اورمیه رو به بهبودی می رود
معاون رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: ما فکر می کنیم که از سال آینده روند بازگشت دریاچه ارومیه به وضعیت قبلی شروع شود و اگر برنامه ها خوب پیش برود و تکالیف وزارت نیرو به خوبی اجرا شود، فکر می کنیم تا پنج سال آینده به نتیجه خواهد رسید و مشکل دریاچه ارومیه حل شود.
او ادامه داد: در حال حاضر وضعیت به دلیل گرم بودن هوا و تبخیر فوق العاده زیاد و کاهش میزان بارندگی به نسبت سال های گذشته، دریاچه در یکی از بدترین اوضاع ممکن است. درجه حرارت حدود دو درجه نسبت به سال های گذشته افزایش پیدا کرده که به وضعیت نامساعد دریاچه دامن زده است. الان دریاچه اورمیه (Urmiye Gölü) در حداقل آبی به سر می برد و امیدواریم با آغاز فصل پاییز و بارندگی ها، وضع دریاچه کمی بهتر شود.
وزارت نیرو به تکالیفش عمل کند
محمدی زاده خاطر نشان کرد: جا به جایی حوضه به حوضه، اصلاح روش های آبیاری، تامین حقابه از طریق سدها و بارورسازی ابرها تکالیف وزارت نیرو هستند که این وزارتخانه باید به تکالیفش عمل کند.
او درباره اعتبارات احیای دریاچه اورمیه گفت: اعتبارات این طرح از چند محل تامین خواهد شد. یکی از آنها بودجه کنترل رودخانه های مرزی است. انتقال آب از رودخانه زاب در کردستان به ارومیه (Urmia) نیز بودجه جداگانه دارد اما انتقال از حوضه رودخانه ارس، به تازگی مطالعات آن به پایان رسیده و هنوز اعتبارات آن تامین نشده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در زمینه تامین اعتبارات اصلاح روش های آبیاری کشاورزی نیز، نگرانی وجود ندارد و به میزان کافی از شبکه بانکی اعتبارات در نظر گرفته شده است.
انتقال آب از کردستان منتقدی ندارد
محمدی زاده در پاسخ به این پرسش که «با توجه به منتقدان فراوان طرح انتقال حوضه به حوضه آب، آیا این طرح عملی است؟» گفت: انتقال آب از حوضه آب شیرین رودخانه زاب در منطقه کردستان اصلاً منتقدی ندارد اما در انتقال از حوضه رودخانه ارس، منتقدانی دارد که اگر در صورت اینکه مطالعات به طور کامل جواب دهد اجرا خواهد شد.
او ادامه داد: انتقال آب از رودخانه زاب 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اتمام پروژه انتقال آب از این حوضه، پنج سال طول می کشد
منبع خبر:
http://tinyurl.com/3khmlqm
بنا به مستندات علمی که در وبلاگ اخبار دریاچه اورمیه نیز بارها منتشر شده است دریاچه اورمیه روندی سه مرحله ی را طی می کند که در نتیجه اقدامات انسانی و غرانسانی که در حوضه مدیریت حوضه آب دریاچه اورمیه صورت گرفته است دریاچه اورمیه در مرحله سوم قرار گرفته است. تعادل اکولوژیکی دریاچه اورمیه بکلی متغییر شده است. عوامل انسانی و غیر انسانی آنقدر بر دریاچه اورمیه فشار وارد کرده اند که دریاچه اورمیه از تعادل اولیه خارج شده است و به بنا به آمارها برعکس گفته میران دولتی روزهای بسیار سختی را در پیش رو خواهد داشت. به احتمال بسیار زیاد در صورت ادامه این روند بیش از چند سا به طول نمی انجامد که با بیان بزرگی از نمک روبرو خواهیم شد.
دریاچه اورمیه به تامین آب فوری نیاز دارد، برنامه ای 5 ساله بیشتر برای درمان کم آبی 20 میلیارد متر مکعبی دریاچه اورمیه لزم می باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر