۱۳۹۰/۰۴/۱۵

تنها چاره نجات دریاچه اورمیه تامین حق آبه زیست محیطی آن است

مدیرکل حفاظت محیط زیست آزربایجان غربی گفت: مشکلات دریاچه اورمیه که از ده سال پیش حیات دومین دریاچه آب شور جهان را به خطر انداخته، در سالهای اخیر پس از ساخت جاده از میان آن به طرز حادی با استفاده بی رویه از آبهای سطحی و زیرزمینی و کاهش نزولات جوی و افزایش دما تا دو درجه سانتی گراد تشدید شده است
حسن عباس نژاد امروز در جمع خبرنگاران گفت: نمک آب دریاچه اورمیه  در حال کریستال شدن است ضمن اینکه ورودی آب دریاچه اورمیه (Lake Urmia) نیز بسیار کم شده است.
به گفته معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست تنها چاره برای برگرداندن دریاچه ارومیه به حداقل شرایط بیولوژیکی تامین یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب آب است که این مقدار آب به عنوان حق آبه زیست محیطی اورمیه در این طرح جامع مدیریت زیست بومی مشخص شده است.
در حال حاضر مساحت دو هزار و 700 کیلومتر مربع در دریاچه اورمیه (Lake Orumiyeh) به شوره زار تبدیل شده و با به وجود آمدن پدیده جدید گنبدهای نمکی در بستر، تردد در این دریاچه برای حفاظت فیزیکی و یا رسیدن به جزایر با مشکل مواجه شده است.
مدیر کل محیط زیست آزربایجان غربی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به کم آبی و خشکسالی بخش هایی از اورمیه به طور خاص به عنوان پناهگاه حیات وحش در نظر گرفته شده است گفت: با توجه به مهاجرت پرندگان به دریاچه اورمیه با مشکلات زیادی روبه رو هستیم، فلامینگو هایی که به تازگی به دریاچه ارومیه (Urmiye Gölü) آمده بودند پس از نشستن پرو بالشان نمک گرفته بود و دیگر قادر به پرواز نبودند.
عباس نژاد در ادامه گفت: در سال گذشته چند تالاب اقماری را احیا و آبرسانی کردیم که به عنوان مراکزی برای گذران موقت پرندگان مهاجر استفاده می شوند،فلامینگوها پس از اینکه بالهایشان شسته شد در این تالاب ها رها سازی شدند.
وی در مورد وضعیت جزایر اشک، کبودان و اسپیر و گوزن های زرد گفت: در حال حاضر گوزن ها از لحاظ تامین آب و علفه در شرایط خوبی هستند.
وی همچنین از راه اندازی پروژه آبرسانی و انتقال آب برای شرب حیات وحش به این جزایر خبر داد، در این پروژه قرار است در سال 90 آب توسط لوله در مسیری به طول 18 کیلومتر به جزیره اشک کشیده شود که 500 میلیون ریال اعتبار هم برای آن در نظر گرفته شده است.
عباس نژاد در پاسخ به این سوال که آیا به دلیل سختی رفت و آمد هلی کوپتر در اختیار سازما قرار داده شده گفت: تنها یک هاور کرافت در اختیار سازمان است و سازمان تنها می تواند هلی کوپتر اجاره کند و اجازه خرید آن را ندارد.
منبع خبر:
http://tinyurl.com/65xctys

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر