۱۳۹۰/۰۵/۰۱

غفلت 50 ساله از وضعیت دریاچه اورمیه / 40هم اکنون درصد مساحت دریاچه اورمیه خشک شده است

شهر اورمیه: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: هم اکنون میراث دار بیش از نیم قرن غلفت (به نظر صاحب وبلاگ خیانت) از وضعیت و بحران دریاچه اورمیه هستیم.
محمد جواد محمدی زاده صبح شنبه در جلسه ستاد ملی و شورای منطقه ای مدیریت آبخیز دریاچه اورمیه با اشاره به اینکه ما هم اکنون میراث دار نیم قرن غلفت از دریاچه اورمیه هستیم، افزود: زمان پیش بینی شده برای نابودی کامل دریاچه ارومیه (Lake Urmia) در صورت ادامه روند فعلی پنج تا 10 سال بوده که جبران بی توجهی 50 ساله طی این مدت بسیار سخت است.
وی در ادامه بر لزوم اجرایی کردن مصوبات کارگروهها در مدت زمان کوتاه برای نجات پارک ملی دریاچه اورمیه تاکید کرد و اظهار داشت: در این راستا باید همه منابع مالی و انسانی در قالب یک مدیریت واحد متمرکز شوند.
جای خالی مشارکتهای مردمی در حل بحران دریاچه اورمیه احساس می شود
رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه جالی خالی مشارکتهای مردمی در حل بحران دریاچه اورمیه بشدت احساس می شود، ادامه داد: باید از طریق فرهنگ سازی و رسانه ای مدیریت قوی در حل بحران این زیست بوم با ارزش در سطح منطقه ای و ملی تلاش شود.
وی با اشاره به اینکه همگرایی و همز افزایی خوبی  برای حل مشکل زیست محیطی دریاچه اوذمیه به صورت جدی در سطح منطقه و ملی بوجود آمده، اظهار داشت: دریاچه ارومیه (Urmiye Gölü) از مهمترین اکوسیستمهای تالابی ایرال محسوب شده و در این راستا همه اقدامات لازم در حوزه حفظ این زیست بوم با ارزش انجام شد.
رئیس سازمان محیط زیست کشور ارائه عنوان پارک ملی، ذخیره گاه زیست کره و تالاب بین المللی را از جمله اقدامات انجام شده برای حفظ جایگاه دریاچه ارومیه در عرصه های ملی و منطقه ای دانست و بیان داشت: اما متاسفانه هم اکنون وضعیت دریاچه بحرانی بوده و وسعت از پنج هزار و 700 به دو هزار و 700 کیلومتر مربع کاهش یافته است.
محمدی زاده در ادامه اظهار داشت: باید باور کنیم که در صورت عدم توجه کافی و تخصیص به موقع اعتبارات، همانطور که دریاچه اروال با وسعت 15 برابری دریاچه اورمیه خشک شد، این زیست بوم با ارزش نیز به صورت کامل نابود و خشک می شود.
بحران موجود از آستانه تحمل دریاچه اورمیه (Lake Orumiyeh) خارج شده است
معاون رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه متاسفانه وضعیت فعلی و بحران از آستانه تحمل دریاچه ارومیه خارج شده است، ادامه داد: این امر نشان دهنده این موضوع بوده که در صورت ادامه این وضعیت دریاچه اورمیه ویژگی تالابی خود را از دست داده و نیازمند اتخاذ تصمیمات درصت و خردمندانه در خصوص رفع این مشکل است.
وی سازمان حفاظت محیط زیست را مسئول حفاظت و صیانت از پارک ملی دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: این نهاد برای انجام رسالت خطیر خود از پیشرفته ترین تئوری های دنیا برای مدیریت زیست بومی برای حفظ دریاچه اورمیه استفاده می کند.
راه اندازی سیستم مدیریت یکپارچه حفظ تالابهای بین المللی  ضروری است
این مسئول همچنین در ادامه سخنان خود بر لزوم پیاده سازی سیستم مدیریت یکپارچه برای حفظ و صیانت از تالابهای بین المللی تاکید کرد وافزود: با توجه به بحرانی بودن وضعیت دریاچه ارومیه (Urumiye Gölü) همه مسئولان باید از مدیریت واحد برای کنترل و مقابله با این بحران زیست محیطی تبعیت کنند که این رویکرد نوین مدیریتی برای اولین بار در کشور انجام و در بند الف ماده 67 قانون چهارم توسعه کشور به تصویب رسیده است.
محمد زاده با اشاره به اینکه در این راستا کارگروه مقابله و مدیریت بحران دریاچه اورمیه در سطح ملی تشکیل شد تا همه دست اندرکاران این زیست بوم در قالب مدیریت یکپارچه و فرابخشی با هم تعامل داشته باشند.
وی از اجرای این طرح برای مدیریت وضعیت تالابهای شادگان، انزلی و هامون در حال حاضر خبر داد و بیان داشت: برنامه ریزیهای لازم برای هماهنگی انجام فعالیتها و ظرفیت سازی در ارتباط با دریاچه اورمیه انجام شده و وزارتهای کشور، راه و شهرسازی، نیرو، جهادکشاورزی و استانداران سه استان حوزه آبخیز دریاچه اورمیه در این راستا عمل می کنند.
40 درصد مساحت دریاچه اورمیه خشک شده است

رئیس سازمان محیط زیست کشور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه متاسفانه هم اکنون 40 درصد مساحت آبی پنج هزار و 700 کیلومتر مربعی دریاچه اورمیه خشک شده است، ادامه داد: این در حالی است که مساحت باقی مانده نیز در معرض تهدیدات جدی است.
به گفته محمدی زاده امسال به طور معمول دمای هوای دو درجه گرمتر از سال گذشته گزارش شده و این امر باعث تبخیر زیاد آب از سطح دریاچه شده و خشکسالی سالهای اخیر نیز تاثیرات منفی در تشدید بحران دریاچه ارومیه داشته است.
نگران بروز پدیده ریزگردهای نمکی هستیم
رئیس ستاد ملی مدیریت بحران دریاچه اورمیه (Lake Urmia) با بیان اینکه در حال حاضر نگران بروز پدیده ریزگردهای نمکی در سطح منطقه هستیم،  اظهار داشت: در صورت وقوع این پدیده دشتهای حاصلخیز آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل و قزوین متحمل خسارات و آسیبهای جدی می شوند.
محمدی زاده همچنین از بروز پدیده ریزگردهای بونهای مواد معدنی نیز اظهار نگرانی کرد و بیان داشت: هم اکنون تمام تلاش این سازمان صیانت از همه مولفه های حیات شامل آب، خاک و گونه های زیستی جانوری و گیاهی است
منبع خبر:
http://tinyurl.com/3joekx9

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر