۱۳۹۰/۰۲/۱۴

آب آراز (ارس) به داد دریاچه اورمیه نمی‌رسد

آب آراز (ارس) به داد دریاچه اورمیه نمی‌رسد
سازمان محیط زیست با گذشت یك سال از به صدا درآمدن آژیر قرمز مرگ آنی دریاچه اورمیه هنوز روی انتقال آب و باروركردن ابرها برای نجات دومین دریاچه شور جهان اصرار دارد. این درحالی است كه نماینده مردم اورمیه اعتقاد دارد : مسئولان استانی آزربایجان خشك شدن دریاچه اورمیه را بهانه‌ای برای كسب اعتبار از دولت قرار داده‌اند. «نادر قاضی‌پور» می‌گوید: انتقال آب ارس به دریاچه اورمیه فقط پوششی برای گرفتن اعتبار است و در اصل این آب به شهرستان های شبستر و صوفیان می‌رسد. ماجرای انتقال آب به دریاچه اورمیه مدتهاست كه به واكنش تند نمایندگان استان‌های اطراف دریاچه اورمیه منجر شده‌است. از سوی دیگر كارشناسان آشنا با حوزه هوا اعتقاد دارند كه با باروركردن ابرها نمی‌توان به نجات دریاچه اورمیه دل بست.
خشك شدن دریاچه اورمیه تاكنون 200 هزار هكتار به اراضی بیابانی كشور اضافه كرده اما سازمان حفاظت محیط زیست همچنان اعتقاد دارد با انتقال آب می‌توان دریاچه اورمیه را نجات داد. البته با گذشت یك سال از هشدار «محمدباقر صدوق» معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست كشور مبنی بر خشك شدن دریاچه ارومیه براثر خشكسالی و سدسازی، هنوز برنامه‌ای كه بتواند دریاچه اورمیه را به وضعیت سفید برگرداند به‌وقوع نپیوسته است. تعلل سازمان حفاظت محیط زیست برای نجات دریاچه شور اورمیه ، نماینده مردم اورمیه را به این نتیجه رسانده‌ كه بگوید: «آب رودخانه ارس هیچ وقت به دریاچه ارومیه نمی‌رسد.»به گفته او از مدتی قبل قرار بوده که آ ب رودخانه ارس را با اعتباری بالغ بر25 میلیارد ریال به دریاچه اورمیه بیاورند اما متاسفانه تا الان صورت نگرفته است.
نماینده مردم اورمیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه استانداری آزربایجان‌غربی دارد به دریاچه اورمیه خیانت می‌کند، می‌گوید: مهم‌ترین علت پروژه انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه اورمیه ، برون رفت از بحران خشکی این دریاچه است اما متاسفانه مثل اینکه استانداری تصمیمی برای کمک به دریاچه ندارد و فقط می‌خواهد در پوشش این پروژه از دولت اعتبار بگیرد. به گفته قاضی‌پور در اصل این پروژه قرار است آب شرب شهرستان‌های شبستر و صوفیان را تامین کند و کسی به فکر دریاچه اورمیه نیست.
مهاجرت به كجا!
قاضی پور نخستین تاثیر نابودی دریاچه اورمیه روی مردم را مهاجرت آنها می‌داند ومی‌گوید: اگر دریاچه اورمیه خشك شود کشاورزی به طور کامل از بین می‌رود و به طور جدی می‌توانم بگویم که استان آزربایجان از بین می‌رود.
پیش از مردم آزربایجان، گرد وغبارها مردم استان‌های بسیار زیادی از جمله ایلام، بوشهر و آبادان را به فكر مهاجرت انداخته است اما با توجه به وضعیت بحرانی بسیاری از استان‌های كشور معلوم نیست كه مردم این شهرها،كدام شهر را برای مهاجرت انتخاب می‌كنند. درحال حاضر 18 استان درگیر گردو غبار هستند. 8 كلانشهر علاوه بر ریزگردهای کشورهای عربی از وجود آلودگی‌های صنعتی و ماشینی رنج می‌برند. پیامد خشكسالی دریاچه اورمیه هم تنها به استان‌های آزربایجان‌شرقی و آزربایجان غربی محدود نمی‌شود و تمام استان‌های شرقی و شمال شرقی را درگیر خواهد كرد.
خشك شدن دریاچه اورمیه معضل منطقه‌ای می‌شود
البته نمك‌های دریاچه اورمیه به ایران بسنده نمی‌كنند و آنطور كه«لزیرا ساگن بابوا»، معاون نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل متحد می‌گوید: «پیامدهای خشك شدن دریاچه اورمیه تنها به ایران محدود نمی‌شود ومردم منطقه را بامشكل روبه‌رو می‌كند.» به گفته او اگر دریاچه اورمیه خشک شود پیامدهای این خشکی نه تنها برای جوامع ایران که در حواشی دریاچه اورمیه زندگی می‌کنند، بلکه برای کشورهای منطقه نیزفاجعه‌بار است و ممکن است کابوس دریاچه اورال این بار برای اورمیه تکرار شود. بنابراین درصورتی كه سد‌های بسته شده روی رودخانه‌هایی كه اورمیه را تغذیه می‌كردند بازنشود به‌زودی ایران در دو كانون ریزگردهای کشورهای عربی و نمك زارهای دریاچه اورمیه اسیر می‌شود. «بابوا» برای اینكه شك مسئولان محیط زیست و وزارت نیرو را درباره فاجعه آمیز بودن مرگ دریاچه اورمیه برطرف كند می‌گوید:گواه این ادعا، دریاچه اورال است که کاهش مساحت دریاچه به یک سوم وسعت اولش سبب ایجاد مشکلات زیادی برای مردم کشورهای مختلف در منطقه اورال شده‌است. هرچند محمدباقر صدوق معاون محمدجوادمحمدی زاده در ساختمان پردیسان محیط زیست، زمانی بین 2 تا 3 سال را برای مرگ دریاچه اورمیه تخمین زده و این پیش بینی او را مجبور به استعفا كرد اما كارشناسان دیگر هم اعتقاد دارندكه دریاچه اورمیه در نهایت 4 سال دیگر خواهد مرد.
نگویید سونامی نمك!
به رغم همه هشدارها درباره وضعیت دریاچه اورمیه ، «محمدعلی شاعری» در جمع خبرنگارانی كه به ساختمان پردیسان آمده بودند از برنامه‌های سازمان محیط زیست برای دریاچه اورمیه خبر می‌دهد و از اصحاب رسانه دراین حوزه می‌خواهد از «سونامی نمك» برای دریاچه اورمیه نام نبرند. این درحالی است كه«محمدی‌زاده» رئیس او از وضعیت امروز دریاچه اورمیه به عنوان سونامی نمك اورمیه نام می‌برد. از سوی دیگر با وجودی كه نمایندگان استان آذربایجان شرقی اعتقاد دارندكه آب دریاچه ارس به اورمیه نمی‌رسد اما محمدی زاده هنوز هم می‌گوید:«یکی از طرح‌های دولت در این مورد که هم اکنون در حال اجراست، جابه‌جایی حوزه به حوزه آب دریاچه اورمیه است که با این کار طی 5سال 700 میلیون متر مکعب آب به حوزه آبریز دریاچه اورمیه اضافه می شود.»
او اصلاح روش های آبیاری و جایگزینی روش های نوین آبیاری را از دیگر طرح های دولت عنوان می‌كند و می‌گوید: این طرح که مدت 3 سال به طول می انجامد موجب صرفه‌جویی در منابع آبی شده واز محل آن یک میلیارد متر مکعب آب به ورودی دریاچه اورمیه اضافه خواهد شد.
باز هم باروركردن ابرها!
«محمدجواد محمدی زاده» پیش از اینكه بر صندلی ریاست سازمان حفاظت محیط زیست در پارك پردیسان تكیه زند هم از علاقه خود به بارور كردن ابرها برای نجات دریاچه‌ها سخن به میان آورده‌بود. او از دو سال پیش كه آژیر قرمز دریاچه اورمیه با كوچ یك‌باره هزاران فلامینگو این دریاچه كشیده شد، از اجرای طرح بارور كردن دریاچه ارومیه خبر داد. او هنوز هم روی باروركردن ابرها تاكید می‌كند. روشی كه از سوی بسیاری از كارشناسان حوزه محیط زیست رد شده است اما او راه حل سوم را که یک روش کوتاه مدت هم هست روش بارور کردن ابرها عنوان می‌كند و از امسال اجرا شده و در آینده هم ادامه پیدا می کند. به رغم امیدواری و اصرار محمدی زاده، «امیرشاهرخ حسنعلی‌زاده» رئیس سازمان هواشناسی استان آذربایجان غربی باروركردن ابرها برای نجات دریاچه اورمیه را صرف هزینه اضافی می‌داند ومی‌گوید: با باروركردن ابرها دریاچه ا اورمیه سیرآب نمی‌شود. وضعیت دریاچه اورمیه در ابتدای سال جاری به اعتراض مردم محلی و انجمن‌های حامی محیط‌‍‌زیست منجر شده است. از سوی دیگر با توجه به تامین شدن معیشت نزدیك به 8 هزار كشاورز از دریاچه اورمیه ، افكارعمومی شك ندارند كه خشك شدن آن بحران‌های اجتماعی زیادی را در منطقه به‌وجود خواهد آورد
منبع خبر:
http://tinyurl.com/648k8cw

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر