۱۳۹۰/۰۱/۱۱

خطر بروز سونامی نمک در پارک ملی دریاچه اورمیه

خطر بروز سونامی نمک در پارک ملی دریاچه اورمیه
کارشناسان وضعیت دریاچه اورمیه  (National Park Lake Urmia) را در سال 90 بحرانی ارزیابی کرده و احتمال خطر بروز سونامی نمک را پیش بینی می کنند و این درحالیست که پارک ملی دریاچه اورمیه همچنان گرفتار جلسات غیر تخصصی است.
به گزارش خبرنگار مهر در تبریز، وضعیت دریاچه اورمیه در حالی به سوی بحرانی تر شدن می رود که در خصوص ابعاد این بحران زیست محیطی توسط نخبگان، دانشگاهیان و علما هشدارهای زیادی داده شده است.
علیرغم تمامی این تاکیدات و نگرانی ها بسیاری از سازمان هایی که مسئولیت رسیدگی به وضعیت این دریاچه را دارند دچار روزمرگی شده و با تشکیل جلسات و همایش های بی نتیجه وقت هدر می دهند.
وزارت نیرو از جمله سازمان هایی است که با اتلاف زمان و انرژی در سال 89 نزدیک به چهار میلیارد ریال برای برگزاری همایش ها هزینه کرده در حالیکه این رقم می توانست با همکاری افراد متخصص جلوی بحرانی تر شدن اوضاع دریاچه اورمیه را بگیرد.
پیش بینی های کارشناسان حکایت از آن دارد که میزان بارش در سال جاری در حوزه آبخیز دریاچه اورمیه کاهش چشمگیری خواهد داشت و با توجه به افزایش دمای این حوزه، میزان تبخیر آب دریاچه اورمیه افزایش می یابد.
با در نظر گرفتن کاهش آب های ورودی به علت احداث سازه های انسانی، این دریاچه در سال 90 در بحرانی ترین وضعیت خود قرار خواهد گرفت.
سازمان های متعددی در طی سال های گذشته قول اقدامات سریع از جمله آب رسانی ،اصلاح الگوی کشت، بارور سازی ابرها و .... داده اند اما بررسی شرایط نشان می دهد که برخی از این اقدامات حتی شروع نشده اند.
وضعیت پارک ملی دریاجه اورمیه   (National Park Lake Urmia) در حالی به سوی بحرانی تر شدن می رود که در خصوص ابعاد این بحران زیست محیطی، توسط نخبگان، دانشگاهیان و علما هشدارهای زیادی داده شده که نمونه بارز آن تاکیدات آیت الله مجتهد شبستری امام جمعه تبریز بود اما متاسفانه مسئولان ذی ربط بی توجهی نشان دادند و سعی کردند با دستور دادن برگزاری جلسات بی نتیجه غیر تخصصی، آمارسازی و ... موضوع را حل کنند.
به عقیده کارشناسان خشک شدن دریاچه اورمیه بر روی زندگی روز مره ساکنان مناطق غربی کشور تاثیر مستقیم دارد و در صورت ادامه یافتن شرایط فعلی بدون شک شاهد سونامی نمک، خشک شدن مناطق کشاورزی، شیوع بیماری های مختلف در این منطقه خواهیم بود.
انتظار می رود با توجه به شرایط ویژه فعلی شهروندان مسئولان پیگیر جدی موضوع احیا دریاچه اورمیه باشند و با تمام وجود و به وسیله ای که می توانند به احیای دریاچه کمک کنند.
شهروندان باید به یاد داشته باشند که در صورت از دست دادن این سرمایه خدادی در طول آینده باید پاسخگوی فرزندان خود باشند.
حل این مسئله نیازمند تکنولوژی های جدید بوده و دنیا در روش های جدید باروری ابرها پیشرفت های چشمگیری داشته و به کمک این روش ها می توان این مشکل را مدیریت کرد.
در حال حاضر به کمک تیمی از نخبگان و اساتید دانشگاه تبریز، امکان بومی سازی این تکنولوژی فراهم شده و با استفاده از این روش ها در کوتاهترین زمان ممکن و با تامین سه تا پنج میلیارد متر مکعب آب برای این حوزه می توان مشکل را مدیریت کرد که در این خصوص کارشناسان و متخصصان تبریزی پیشنهادی تقدیم وزارت نیرو شده است.
در طول سالهای گذشته در مقاطع مختلف مثل نهضت مشروطه، انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، دوران سازندگی و ... کشور با مشکلات و چالش های مختلفی مواجه بوده که در بیشتر موارد با حضور مردم و استفاده از فکر و خلاقیت جوانان، توانسته ایم چالش ها را مدیریت کنیم که نمونه بارز این حضور ها جنگ تحمیلی است.
انتظار می رود که مسئولان با اعتماد دوباره به جوانان و نخبگان و ایجاد فرصت دوباره برای حضور آنها امکان مدیریت وضعیت فعلی را به آنها بدهند.
مطمئنا مدیریت این بحران طبیعی به کمک نخبگان می تواند الگوی مناسبی برای آینده باشد.
در نهایت امیدواریم در سال آتی مردم و مسئولان از برخورد احساسی، سیاسی و غیر تخصصی با موضوع دریاچه ارومیه  (Urmiye Gölü) پرهیز کنند و اجازه دهند این موضوع توسط متخصصان و نخبگان مدیریت شود.
--------------------------------------------------------------------
رضا کهولی - مسئول مرکز نخبگان شهید فهمیده غرب کشور
منبع خبر:
http://tinyurl.com/64ccldo

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر