۱۳۹۳/۰۵/۱۴

آخرین تصویر ماهواره‌ای دریاچه اورمیه و تداوم بحران آبی دریاچه

اومود اورمولو
سایت ناسا در تاریخ 23 ژوئن 2014 آخرین تصویر ماهواره‌ای از وضعیت دریاچه اورمیه را منتشر نموده، همانطور که در تصویر منتشر شده در وبلاگ اخبار دریاچه اورمیه نیز شاهدیم آخرین تصویر ماهوره‌ای دریاچه اورمیه نشان از تسریع روند از دست دادن آب دریاچه می باشد به طوریکه قسمتهای جنوبی دریاچه اورمیه به کلی خشکانده شده و در عین حال خشکی سرسام‌آوری در بخشهای شمالی به چشم می خورد.
در کنار انتشار آخرین تصویر ناسا از دریاچه اورمیه نایب رئیس فراکسیون به اصطلاح نجات دریاچه اورمیه نیز از کاهش 52 سانیتمتری عمق آب دریاچه اورمیه در مقایسه با سال گذشته خبر داده، در عین حال ایشان سدسازی های صورت گرفته در استانهای آزربایجان غربی، آزربایجان شرقی و کردستان را مهمترین عامل خشکاندن دریاچه اورمیه معرفی نموده است. قاضی پور در کنار موارد یاد شده از اقدامات شعاری مسئولان دولت ایران در جلوگیری از خشک شدن دریاچه اورمیه و برگزاری همایشها و سمینارها نیز انتقاد کرده و گفته: با توجه به اینکه نجات دریاچه اورمیه اولویت اصلی دولت یازدهم بود اما هیچ اقدامی در این راستا تاکنون صورت نگرفته است. 
در دیگر سو بر اساس گفته‌های معاون استاندار آزربایجان غربی تکالیف و اعتبارات دستگاه‌ها و نهادهای اجرائی برای نجات دریاچه اورمیه علارغم گذشت بیش از یک سال از سکانداری دستگاه اجرائی کشور توسط دولت حسن روحانی هنوز مشخص نگردیده است. بهادری خاطر نشان کرده که تاکنون فرصتهای احیاء دریاچه اورمیه از دست رفته و دریاچه اورمیه امروز به عنوان تهدید بزرگ زیست محیطی جلوه‌گر شده است.
عضو ناظر مجلس در شورای عالی آب از کاهش 20 میلیارد مترمکعبی آب طی پروسه 15 ساله خبر داده و بهترین راه نجات دریاچه اورمیه را تامین حق آبه دریاچه از حوزه‌های آبریز بالادستی معرفی نموده است. 
بر اساس گزارشی که در سایت سلامت نیوز منتشر گردیده آمارها حاکی از افزایش مراجعه بیماران ریوی به بیمارستانهای آزربایجان غربی و آزربایجان شرقی می باشد و بی‌تردید افزایش بیماران ریوی می باید زنگ خطری برای مردم آزربایجان باشد چونکه افزایش بیماریهای ریوی بدون ارتباط با خشک شدن دریاچه اورمیه نیست و تنها یکی از تاثیرات مضر خشک شدن دریاچه اورمیه افزایش بیمارهای تنفسی و سرطانی در آزربایجان جنوبی بیان می گردد.
یادآور شویم اکنون تنها 5% حجم آب دریاچه اورمیه باقی مانده و همانطور که حتی نماینده‌گان دولت ایران در آزربایجان جنوبی نیز بدان اذعان می کنند سیاست سدسازی دولت ایران در آزربایجان جنوبی مهمترین عامل خشکاندن دریاچه اورمیه می باشد، در مقالات قبلی وبلاگ اخبار دریاچه اورمیه لیست تمامی 73 سد ساخته شده به ترتیب گردآوری و ارائه شده است. در عین حال حسن روحانی رئیس جمهوری فعلی ایران نیز در ایام قبل از انتخابات طی سفری که به شهرهای ترکنشین تبریز، اورمیه و اردبیل داشت در صورت پیروزی وعده احیاء دریاچه اورمیه، تاسیس فرهنگستان زبان و ادب ترکی و آموزش به زبان مادری را داد که متاسفانه به مانند حکومتهای قبلی وعده‌های روحانی نیز زود رنگ بخت چون کوچکترین اقدام عملی در سه مورد یاد شده تاکنون صورت نپذیرفته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر