۱۳۹۳/۰۲/۲۲

دریاچه اورمیه 100% خشک خواهد شد

اومود اورمولو
بر اساس گفته های مدیر کل حفاظت محیط زیست آزربایجان غربی در حال حاضر مقداری آب در محل پل میانگذر دریاچه اورمیه وجود دارد که این مقدار نیز طی روزها و ماه‌های آتی به صورت 100% خشک خواهد گردید.
حسن عباس نژاد در عین حال از تهدید جدی ذرات نمک ناشی از خشک شدن دریاچه اورمیه بر حیات وحش و مردم منطقه نیز اشاره نموده و از افزایش کویر زائی در آزربایجان جنوبی و اراضی حاشیه دریاچه اورمیه خبر داده است. با افزایش پس روی سطح آب دریاچه اورمیه بسیاری از زمین های حاصلخیز منطقه به کویر نمک مبدل گردیده اند که هر از چندگاهی با وزش طوفان های نمکی سبب افزایش آلودگی هوای شهر اورمیه می گردند.
گرچه که مسئولین دولت ایران بارها پدیده شن های نمکی روان در آزربایجان جنوبی و الخصوص اطراف دریاچه اورمیه را انکار کرده‌اند ولی هر از چندگاهی مسئولین محلی به بروز پدید طوفان‌های نمکی در اطراف دریاچه اورمیه اشاره می کنند که سخنان رئیس اداره پارک ملی دریاچه اورمیه در جمع بازدید دانشجویان جغرافیای دانشگاه تهران دلیلی محکم بر بروز پدید شن های نمکی روان در منطقه می باشد که با سکوت معنی دار رسانه های دولت و ملت حاکم و دیگر ارگانهای مرکزیت گرا مواجه شده است.
نماینده‌گان ترک و به ویژه نماینده‌های شهر اورمیه که اکثر اوقات در تمامی موارد مرتبط به مسائل ملت ترک و آزربایجان جنوبی به صورت خنثی و بی اعتنا عمل می کنند نیز به سبب وضعیت بغرنج دریاچه اورمیه برای اینکه از غافله عقب نمانند نیز به مسئله دریاچه اورمیه در مجلس می پردازند که سخنان چند روز پیش یکی از نماینده‌گان شهر اورمیه در مجلس در مورد وزش بادهای محلی سلماس، افزایش طوفان های نمکی و شنی در شهر اورمیه و بروز مشکلات تنفسی و انواع سرطان ها از جمله نادرترین رفلکس های این نماینده‌گان دولت و ملت حاکم در آزربایجان جنوبی بوده است.
بر اساس آمارهای غیرقابل موثق دولت ایران اکنون بیش از 85% دریاچه اورمیه تماما خشک گردیده که این پرسه نیز نه از چند ماه پیش بلکه دقیقا از 15 سال پیش آغاز شده و طبیعتا دولت ایران نیز از همان آغاز آگاه از آنچه که بر دریاچه اورمیه می گذشته بوده است، سوال اینجاست که چرا طی این مدت با بی اعتنائی کامل از کنار مسئله‌ی مهمی همچون دریاچه اورمیه که بود و نبود آزربایجان جنوبی به آن وابسته می باشد گذر نموده است؟ سوال دوم این هست که چرا دولت ایران طی این مدت برای ترویج نام خلیج عرب میلیاردها تومان هزینه ملی صرف نموده ولی برای احیاء دریاچه اورمیه به جزء برگزاری سمینارها و گردهمائی های بی نتیجه و فانتزی کوچکترین اقدام عملی ننموده است؟
بر اساس گفته های کارشناسان بی طرف محیط زیست مهمترین عامل در خشکاندن دریاچه اورمیه سیاست سدسازی دولت ایران در آزربایجان جنوبی و الخصوص بر حوضه دریاچه اورمیه می باشد که مجموعا 73 سد بزرگ و کوچک ساخته شده است. حسن روحانی در سفرهای ایام انتخابات به شهرهای ترک نشینی همچون تبریز، اورمیه،اردبیل و .. وعده احیاء دریاچه اورمیه را داده بود که علارغم گذشت 10 ماه از آغاز بکار دولت به مانند دولت قبلی با بی اعتنائی به وعده‌هائی که به جامعه ترک داده بود گذر نمود و آجری دیگر بر دیوار بی اعتمادی میان ملت ترک و دولت و ملت حاکم نهاد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر