۱۳۹۱/۰۵/۱۸

ساخت 10 سد مخزنی در حوزه آبی دریاچه اورمیه

سید جلال ترابی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار دولتی ایرنا افزوده است: با بهره برداری از سدهای مخزنی آماده بهره برداری در استان یك میلیارد و 800 میلیون مترمكعب آب در اختیار استان قرار می گیرد.
وی در ادامه سخنان خود سدهای مخزنی در حال احداث را شامل 10 سد با ظرفیت استحصال دو میلیارد و 39 میلیون مترمكعب آب بازگو کرده است.
بر اساس گفته های وی 4 سد نیز در حال مطالعه با ظرفیت استحصال 233 میلیون مترمكعب هستند.
ترابی در گوشه دیگری از سخنان خود پتانسیل آب قابل استحصال استان آزربایجان غربی را 10 میلیارد مترمكعب خوانده  و 5/7 میلیارد متر مكعب این پتانسیل را آبهای سطحی و بقیه زیرزمینی معرفی کرده است. از این میزان آب 5/3 میلیارد مترمكعب آن مورد استفاده قرار می گیرد كه 7/1 میلیارد مترمكعب آن آب سطحی و بقیه زیرزمینی است.
ساخت 10 سد مخزنی در آزربایجان غربی و حوزه آبی دریاچه اورمیه در حالی می باشد که بنا بر آمارهای دولتی که چندان قابل اعتماد نمی باشند در حالیکه نوشته فوق را مطالعه می فرمائید بیش از 63% آب دریاچه اورمیه خشکانیده شده است. در دیگر سو ساخت 10 سد مخزنی جدید در حوزه آبی دریاچه اورمیه علارغم گفته های وزیر نیرو مبنی بر توقف سد سازی در حوزه آبی دریاچه اورمیه می باشد که بارها از مدیای دولتی تبلیغات شده است. در کنار این موارد محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران چندی پیش دستور ویژه ای را برای متوقف ساخت سدسازی در حوزه آبی دریاچه اورمیه به وزارت نیرو فرستاده بود که گوئی این دستور نیز به مانند توجه ویژه دولت به امر احیای دریاچه اورمیه تنها بر روی کاغذ و مدیای دولتی مانده است.
کارشناسان محیط زیست جهانی و منطقه ای مهمترین علت خشک شدن دریاچه اورمیه ساخت سدهای بی حساب و کتاب بدون درنظر گرفتن حق آب دریاچه اورمیه معرفی می کنند، در کنار سد سازی بی حساب و کتاب عدم مدیریت صحیح منابع آبی نیز جزء دومین علل خشکانیده شدن دریاچه اورمیه می باشد.
بر اساس گزارش های United Nations Environment Programme دریاچه اورمیه طی 15 سال گذشته همواره با روند کاهش سطح آب مواجه بوده ولی همواره مسولین دولتی کاهش سطح آب دریاچه اورمیه تکذیب و حتی از افزایش سطح آب دریاچه اورمیه نیز خبر داده اند.
منبع خبر ساخت سد سازی، خبر گزاری دولتی ایرنا
http://tinyurl.com/8cla6qu

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر