۱۳۹۲/۱۱/۱۳

عیسی کلانتری:دریاچه اورمیه از نظر زمین‌شناسی مرده تلقی می‌شود

اومود اورمولو
بر اساس گفته های دبیر ستاد احیاء دریاچه اورمیه نابودی دریاچه اورمیه، نابودی آزربایجان می باشد و اکنون از بعد زمین شناسی دریاچه اورمیه مرده است.
عیسی کلانتری در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایسنا ضمن تاکید بر اهمیت دریاچه اورمیه مسئله دریاچه را موضوعی ملی و فراملی خوانده است. بنا به گفته های ایشان مهمترین عامل در خشک شدن دریاچه اورمیه عامل انسانی می باشد، ایشان اشاره ای به عامل انسانی که سبب خشک شدن بیش از خشک شدن 85% دریاچه اورمیه شده نکرده اند ولی بی تردید سیاست سدسازی دولت ایران در آزربایجان جنوبی و الخصوص در حوضه آبی دریاچه اورمیه یکی از اصلی ترین عوامل انسانی در مرگ دریاچه اورمیه می باشد.
کلانتری در بخش دیگری از سخنانش از سپری شدن زمان آزمون و خطا در مسئله دریاچه اورمیه گفته و بنا به گفته های ایشات تصمیمات غیرعلمی می تواند مهمترین ضربه را بر تن ناتوان دریاچه اورمیه وارد سازد.
علارغم گذشت نزدیک به 200 روز از آغاز کار دولتی که در وعده های انتخاباتی اش به شهر اورمیه قول احیاء دریاچه اورمیه را داده بود تاکنون به جزء پروپاگاندای دولتی شاهد اقدامی عملی نبوده‌ایم و حتی علت خشکانده شدن دریاچه اورمیه با توجه به متد علمی اکنون نیز در حاله ‌ای از ابهام واقع شده است گرچه که بنا به گفته کارشناسان آب و محیط زیست مهمترین عامل در خشک شدن دریاچه اورمیه سدسازی های دولت ایران بر روی شریانهای آبی دریاچه اورمیه بوده است. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر