۱۳۹۲/۱۰/۱۴

سد تلوار سبب زیر آب رفتن 18 اثر تاریخی بیجار آزربایجان خواهد شد

اومود اورمولو
بر اساس گفته های فرماندار شهر بیجار آزربایجان با آب گیری سد تلوار که در منطقه چنگ الماس واقع شده است بیش از 18 اثر تاریخی این منطقه ترک نشین به زیر آب خواهد رفت. 
کریمی ضمن انتقاد از عملکرد و عدم پاسخگوئی مجریان سدساز نسبت به زیر آب رفتن آثار تاریخی منطقه به مشکلات روستائیان نیز پس از آبگیری سد تلوار اشاره نموده و گفت: با آب گیری سد یاد شده 5 روستای دارای کسنه منطقه تماما زیر آب خواهند رفت و بی تردید کوچ اجباری تنها به سبب سدسازی می باید صورت پذیرد.
مجریان سدساز که تاکنون نسبت به خرید خانه های مسکونی روستائیان اقدام نکرده‌اند نیز مورد انتقاد فرماندار بیجار آزربایجان واقع گردید، وی در سخنانش اظهارداشت: بر اساس قانون، مجریان احداث سد، باید نسبت به پرداخت بهای دقیق خسارات کشاورزان و روستائیان پیش از آبگیری سد اقدام کنند که تاکنون تعلل و بی اعتنائی در این امر مشاهده می شود.
سدسازی های دولت ایران در آزربایجان جنوبی آثار زیانباری برای محیط زیست داشته به طوریکه خشکاندن بیش از 80% از دریاچه اورمیه بر اساس ساخت 73 سد یکی از بارزترین این نسل کشی های محیط زیستی می باشد. 
شهر بیجار آزربایجان دارای آثار تاریخی متعددی همچون قلعه بزرگ قم چقا(کتیبه قام چاقای یا قمچقای)،  پل تاریخی صلوات آباد،  بنای سنگی اوچ گۆنبد،  مسجد تاریخی خسرآباد،  تیمچه حاج شهباز خان، تیمچه امیر تومان متعلق به امپراطوری ترک صفوی، تپه نجف آباد، برج اشقون بابا، برج یئنگی ارخ، پل بیانلو، پل قجور، بازار تاریخی بیجار، تپه تاریخی دارغیاث، تپه امیر تومان، کوه نقارا، حمام تاریخی سوکند یا حسن آباد و صدها یادگار امپراطوران و سلاسله ترک می باشد که پس از بخشیدن این منطقه ترک نشین در راستای تقسیمات کشور جدید به استان کردستان به سبب مسائل سیاسی و تغییر بافت دموگرافی منطقه در جهت کردستانیزه کردن این منطقه زرخیر و تاریخی ترک نشین تمامی آثار فوق با بی مهری مسئولین دولت ایران مواجه شده و سدسازی در بیجار آزربایجان که سبب به زیر آب رفتن 18 اثر تاریخی این منطقه ترک نشین خواهد شد خود گویای وضعیت و نوع نگاه دولت و ملت حاکم بر این شهر ترک نشین می باشد. در اکثر منابع تاریخی منطقه ترک نشین و آزربایجانی استان های کردستان و کرمانشاه کنونی مجموعا آزربایجان افشار نامیده میشود، استان های یاد شده فعلی در برگیرنده بخش عظیمی از مطنقه ترک نشین شمال غرب ایران را تشکیل می دهند. امروزه اقلا یک چهارم تا یک سوم اراضی استان کردستان را نواحی ترک نشین و آزربایجانی تشکیل می دهند که شهرهای قروه، بیجار، گروس،سونقور و.. آزربایجان جزء مهمترین و اصلی ترین این مناطق ترک نشین می باشند. 
1- بايجار (بيجار، بيجر): كلمه ای تركی برگرفته از نام يكی از فرماندهان دوره امپراتوری تركی سلجوقی در اين منطقه از آزربايجان و به معنی شخص قدرتمند و ثروتمند می باشد.
2- قوروا (قروه، قروا، قوربا): كلمه ای تركی به معنی نهال نو، برگ تازه جوانه زده، همريشه با كلمه كؤرپه معاصر؛ نيز ظرفی چرمی برای حمل آب. قوروا به زبان مغولی به معنی عدد سه است.
3- ساققيز (سقز، ساغيز): كلمه ای تركی به معنی صمغ به مناسبت وجود درختان ون (حبه الخضر) در اطراف اين شهر.
4- سونقور (سنقر، سونقار، ....): كلمه ای تركی برگرفته از نام يكی از فرماندهان دوره امپراتوری تركی سلجوقی در منطقه و به معنی نوعی باز و عقاب درشت و نيرومند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر