۱۳۹۰/۰۳/۰۲

خطر آب گرفتگی شهر اورمیه

خطر آب گرفتگی شهر اورمیه
آنقدر که من باخبرم در بیست روز اخیر چهار نفر گفته اند که ارتفاع سطح آب دریاچه ی اورمیه افزایش یافته است.  این چهار نفر عبارتند از (البته ممکن است خبر با یکی دو روز اختلاف توسط منابع مختلف منتشر شده باشد اما تقریبا ترتیب به همین صورت است):
سوم اردیبهشت: معاون مدیر کل حفاظت از محیط زیست آزربایجان غربی: افزايش 40 سانتي متری ارتفاع آب درياچه اورميه،
ششم اردیبهشت: مدير عامل آب منطقه‌ای آزربايجان شرقی:  سطح آب درياچه اورميه نيم متر افزايش يافت،
دوازدهم اردیبهشت: رییس سازمان حفاظت از محیط زیست: ارتفاع دریاچه اورمیه 40 سانتی‌متر بالا آمد،
بیستم و یکم اردیبهشت: رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور: 70 سانتی متر به آب دریاچه اورمیه اضافه شد،
راستش خبرها به قدری خوب و ارتفاع سطح آب چنان با سرعت در حال افزایش است که در نهایتش آدم نگران می شود که نکند اگر همینطور پیش برویم تا پایان سال شهر ارومیه با خطر آب گرفتگی مواجه بشود. برای اینکه  خودمان را برای این آب گرفتگی احتمالی آماده کنیم نیاز به کمی بررسی بیشتر است.
من مطلبی نوشتم چند روز پیش که "تغییرات ارتفاع سطح آب در این فصل کاملا قابل پیش بینی است و در بلندمدت سطح آب در حال کاهش است". گفتم شاید بد نباشد اگر مقایسه ی دقیق تری انجام بدهم. تصویر زیر (بالایی) مربوط به دو روز پیش است، یعنی صبح بیستم اردیبهشت 1390. تصویر دوم مربوط به صبح بیست و چهارم اردیبهشت 1389 است. یعنی تقریبا یک سال پیش در همین روزها. البته قصد داشتم تصویر بیستم سال گذشته را استفاده کنم اما پوشش ابر بر فراز دریاچه اورمیه مانع شد.
 برای دیدن تصاویر بزرگ تر روی هر تصویر کلیک کنید.

خب، به نظرم بدون اینکه من بگویم با کمی دقت می شود دید ارتفاع سطح آب دریاچه اورمیه کاهش پیدا کرده است. شاید شما بگویید نه، خیلی مشخص نیست. راستش من در زمینه ی مسائل نقشه برداری نه تخصص دارم و نه نرم افزار. این دو تصویر را وارد نتلوگو (NetLogo) (نرم افزار مدلسازی خودم) کردم تا بتوانم اختلاف مساحت دو دریاچه را سنجش کنم. کدی را که استفاده کردم در انتهای مطلب درج کرده ام. خروجی به صورت زیر است. تصویر خیلی دقیق نیست اما نواحی سفید مناطقی را نشان می دهند که در 24 اردیبهشت 1389 آب داشته اند و 20 اردیبهشت امسال آب نداشته اند. تفاوت دو تصویر حدود 4800 پتچ (Patch) است. برای چشم پوشی از خطاها عدد را 4000 در نظر می گیرم و در نهایت به این می رسم که باید از اردیبهشت سال گذشته تا کنون حدود 250 کیلومتر مربع از مساحت دریاچه کاسته شده باشد. اگر مساحت دریاچه را حدود 5000 کیلومتر مربع در نظر بگیریم، این یعنی پنج درصد کاهش.
بر اساس روشی که رفته ام احتمال خطا را در کاهش بسیار کم می دانم اما روی مقدار چندان مطمئن نیستم چون از ابزارهای ساده ای استفاده کرده ام. "در نهایت به ساکنان شهر اورمیه آرامش خاطر می دهم که خطر آب گرفتگی بسیار کم است و فعلا نگران پیامدهای خشک شدن دریاچه اورمیه باشند". 
منبع مقاله: http://tinyurl.com/3lpebzq
کد استفاده شده:
patches-own
[
 A10
 A11
]
to Setup
   import-pcolors "A10.jpg"
  ask patches with [pcolor < 100 or pcolor > 105] [set pcolor white]
   ask patches with [pcolor != 9.9] [set A10 1]
   import-pcolors "A11.jpg"
  ask patches with [pcolor < 100 or pcolor > 105] [set pcolor white]
  ask patches with [pcolor != 9.9] [set A11 1]
   ask patches [set pcolor (A11 - A10)]
 end

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر