۱۳۹۰/۰۲/۰۱

پنج سال بیشتر به عمر پارک ملی دریاچه اورمیه نمانده است

پنج سال بیشتر به عمر پارک ملی دریاچه اورمیه (Lake Urmia) نمانده است
اولین تاثیر نابودی پارک ملی دریاچه اورمیه بر مردم است؛ با خشک شدن دریاچه اورمیه مهاجرت شروع می‌شود.
وضع دریاچه اورمیه بحرانی است؛ این را همه می‌دانند و نیاز به توضیح بیشتر نیست. تقریبا هر چه باید دراین‌باره گفته می‌شد در چند سال اخیر گفته شده است، اما روز به روز دریاچه اورمیه به سمت خشک شدن پیش می‌رود. به طوری که در آخرین پیش بینی ها، کارشناسان محیط زیستی می گویند که تا 5 سال آینده دیگر اثری از این دریاچه باقی نمی ماند. از همین رو سید‌سلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس درباره نابودی دریاچه اورمیه به سازمان محیط زیست و معاون رئیس جمهور تذکر داد. او در همین باره به خبرآنلاین می گوید: نابودی دریاچه اورمیه به منزله نابودی کل استان است.
ذاکر با اشاره به تعلل مسئولان برای حل معضل نابودی دریاچه ارومیه، می گوید: هنوز مسئولان برای حل مشکلات دریاچه اورمیه به یک عزم و اراده جدی و واقعی نرسیده‌اند، به عنوان مثال سه سال پیش ما در مجلس از 230 نماینده امضاء گرفتیم و به رئیس جمهور دادیم اما هنوز هیچ اقدامی برای این موضوع انجام نشده است.
به گفته او اولین تاثیر نابودی دریاچه اورمیه ، بر مردم است: با نابودی دریاچه اورمیه ، مهاجرت شروع می‌شود بعد از آن کشاورزی به طور کامل از بین می‌رود. به طور جدی می‌توانم بگویم که استان آزربایجان از بین می‌رود.
ذاکر با اشاره به باز شدن ردیف بودجه‌ 10 میلیارد تومانی برای احیای دریاچه اورمیه، می گوید: این مبلغ برای این مقابله با خشک شدن دریاچه اورمیه بسیار ناچیز است، این در حالی است که برای این پروژه باید مبلغی حدود هزار میلیارد تومان تخصیص داده شود. البته از راه‌های متفاوتی می‌توان دریاچه اورمیه را از این حالت نجات داد به عنوان مثال می‌توان پروژه انحراف مسیر آب رودخانه ارس به دریاچه اورمیه را اجرا کرد!.
روزهای بحرانی برای دریاچه اورمیه
حسن عباس نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست آزربایجان غربی هم با هشدار جدی نسبت به مرگ دریاچه اورمیه می گوید: هم اکنون این تالاب ارزشمند روزهای بسیار بحرانی را طی می‌کند و ادامه این روند مشکلات زیست محیطی زیادی را برای منطقه به ارمغان خواهد آورد.
او از خشک شدن کامل 60 درصد دریاچه اورمیه خبر می دهد و به خبرآنلاین می گوید: در  حال حاضر به دلیل بالا بودن تبخیر بالای آب، 60 درصد از مساحت این دریاچه که افزون بر سه هزار هکتار می شود، خشک و تبدیل به شوره زار شده است. میزان غلظت نمک دریاچه اورمیه  بالای 360 گرم بر لیتر است و متاسفانه عمیق‌ترین نقطه دریاچه اورمیه در حال حاضر دو متر آب دارد.
 این مسئول، تبخیر بسیار بالای آب، کاهش شدید آب ورودی به دریاچه اورمیه، شرایط اقیلمی منطقه، کاهش نزولات آسمانی، عدم استفاده اصولی از منابع آب زیرزمینی به همراه عوامل انسانی را از اهم دلایل بحرانی شدن دریاچه اورمیه عنوان می کند و می گوید: براساس پیش‌بینی کارشناسان و با توجه به افزایش شش تا پنج درجه‌ای دمای هوا در سال جاری، دریاچه اورمیه تا سه یا پنج سال آینده کاملا نابود و از بین خواهد رفت.
عباس نژاد درباره اقدامات صورت گرفته توسط مسئولان استانی و کشوری برای نجات این تالاب ارزشمند می گوید: با توجه به وضعیت بحرانی دریاچه اورمیه و حساسیت ویژه رئیس جمهوری کشورمان قوی‌ترین کارگروه نجات دریاچه اورمیه و مدیریت بحران در کشور تشکیل شده است. بر اساس برنامه ریزی‌های این کارگروه مصوب شد ستاد مدیریت بحران دریاچه اورمیه تشکیل و اقدامات عملی برای برون رفت از این بحران تدوین و اجرایی شود.
به گفته او طرح های پیش بینی شده توسط کارگروه ویژه نجات دریاچه اورمیه در سه محور؛ صرفه جویی دو میلیارد مترمکعب آب در سال و تزریق این آب طی مدت زمان پنج ساله به دریاچه اورمیه، افزایش آب در سطح حوزه آبریز دریاچه اورمیه از طریق اجرای طرح های مختلف از جمله بارور کردن ابرها، انتقال آب بین حوزه ای، افزایش راندمان آبیاری، تغییر الگوی کشت و افزایش آب های زیرزمینی بحث و به تصویب رسیده است.
منبع خبر:
http://tinyurl.com/4ysdjbu
-----------
البته ناگفته نماند که برای نجات قلب و ریه آزربایجان و مردم ترک ، دریاچه اورمیه تا کنون قدمی برداشته نشده و احتمالاً نخواهد شد، چون مسئولان کمر همت به خشک کردن نگین آزربایجان دارند. برای تامل کردن فقط برای نام خلیج عربی چه هزینه های ملی که صرف نشد ولی دریاچه اورمیه محکوم به مرگ می باشد، چون در آزربایجان هست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر