۱۳۹۰/۰۱/۲۴

آزربایجان غربی درمحاصره ریزگردهای عربی/ بارش باران گل برسر مردم اورمیه

آزربایجان غربی درمحاصره ریزگردهای عربی/ بارش باران گل برسر مردم اورمیه
اورمیه- خبرگزاری مهر: ریزگردهای عربی در حالی آسمان شهرهای جنوب آزربایجان غربی را فرا گرفته و باعث بحرانی شدن کیفیت وضعیت هوا شده که مردم شهرهای شمالی این استان شاهد بارش نزولات جوی به صورت برف و باران هستند.
به گزارش خبرنگار مهر در اورمیه، ورود سامانه ناپایدار از سمت بیابانهای کشورهای عربی بویژه عراق با استانهای غربی کشور و از جمله آزربایجان غربی موجب بروز گرد و غبار شدید و کم سابقه ای در آسمان اکثر شهرهای استان بخصوص در قسمت جنوبی استان شده بطوریکه هم اکنون ستادهای مدیریت بحران شهرستانها جلسات اضطراری تشکیل داده اند.
کاهش افق دید به 600 متر در ساووجبولاق (مهاباد)
وجود گرد وغبار شدید در آسمان شهرستانهای جنوبی آزربایجان غربی بویژه ساووجبولاق (مهاباد) و ساری داش (سردشت) باعث کاهش دید افقی شهروندان ساووجبولاغی به 600 متر شده و موجب بروز مشکلات تنفسی و تردد در محورهای مواصلاتی برای مردم شده و این در حالی است که مردم شهرهای شمالی استان شاهد استقرار جوی ناپایدار همراه با بارش برف و باران هستند.
ذرات گرد و غبار معلق درهوا همچنین منجر به عدم خروج بیماران قلبی، ریوی و آسمی و افراد سالخورده و کودکان بعنوان بیشترین افراد در معرض خطر از منزل شده و آنان را مجبور به استفادهاز ماسک حتی در داخل منازل کرده است.
شدت ذرات گرد وخاک معلق درهوا در این شهرستان به حدی است که به داخل منازل نیز نفوذ کرده و در داخل خانه ها بوی تند خاک به مشام می رسد.
اداره حفاظت محیط زیست ساووجبولاق در این راستا به شهروندان بویژه افراد سالخورده، کودکان و کسانی که بیماری های تنفسی دارند توصیه کرد از منزل خارج نشده و در صورت تردد در هوای آزاد از ماسک استفاده کنند.
بارش باران گل بر سر مردم ساووجبولاق
شاخص کیفیت هوای ساووجبولاق (مهابد) در حالی در این شهرستان در وضعیت بحرانی قرار گرفته که شروع بارش باران در این شهر مرزی آزربایجان غربی مشکلات فراوان دیگری برای مردم و کشاورزان منطقه ایجاد کرده است.
رئیس اداره هواشناسی ساووجبولاق (مهابد)  در این خصوص گفت: این پدیده به دلیل نفوذ یک سامانه ناپایدار وهمراهی آن با بادی که از سمت بیابان های عراق وارد کشور شده به وجود آمده است.
اسماعیل خوشخو حداقل و حداکثر دمای هوای این شهرستان در 24 ساعت گذشته را به ترتیب یک و 11 درجه بالای صفر اعلام کرد.
غلظت گرد و غبار سردشت به 20 برابر حد مجاز رسید
رزاق حسن پور رئیس اداره حفاظت محیط زیست ساری داش (سردشت) در این راستا در گفتگو با خبرنگاران میزان غبار معلق در هوای این شهرستان را یک هزار و 36 میکروگرم بر مترمکعب اعلام کرد و افزود: این میزان 20 برابر وضعیت عادی بوده و هم اکنون به شرایط بحرانی رسیده است.
شهرستان ساری داش بیش از دو هزار جانباز شیمیایی دارد که بر اثر بمباران شیمیایی رژیم صدام در دوران دفاع مقدس دچار مصدومیت وعارضه تنفسی شده اند.
بروز این پدیده همچنین موجب کاهش دید افقی مردم این شهرستان شده و تردد و رفت و آمد آنها را با مشکلاتی مواجه ساخته است.
جانبازان شیمیایی بی دفاع در مقابل ریزگردها
بر اساس اعلام کارشناسان هواشناسی آلودگی هوا و میزان ذرات معلق در هوای ساری داش  به وضعیت بحرانی رسید و ستاد مدیریت بحران این شهرستان با توجه به وضعیت جسمی ویژه شهروندان ساری داشی به صورت فوق العاده تشکیل جلسه داد.
دبیر ستاد حوادث غیر مترقبه سردشت گفت: با استناد به گزارش اداره محیط زیست، ذرات معلق درهوا به 975 میکروگرم بر مترمکعب رسیده که بر اساس شاخص PFI نزدیک به شش و نیم برابر بالای استاندارد و در مرحله بحرانی و خطرناک قرار دارد.
یوسف کرمی افزود: طبق گزارش هواشناسی فاصله دید از سحرگاه روز جاری بین یکصد تا 500 متر در نوسان بوده و با توجه به شرایط حاضر تعطیلی مدارس در نوبت بعد از ظهر از طرف ستاد حوادث پیش بینی نشده اعلام و به افراد کهنسال و کودکان توصیه می شود دست کم از حضور در فضای باز خودداری کنند.
بر اساس اعلام ستاد مدیریت بحران شهرستان سردشت این وضعیت بحرانی تا پنجشنبه شب ادامه خواهد داشت.
میزان آلودگی هوای بوکان 529 میکروگرم بر متر مکعب است
مسئول ایستگاه سنجش آلودگی هوای جنوب آزربایجان غربی مستقر در بوکان شاخص کیفیت هوای این شهرستان در روز چهارشنبه بسیار ناسالم عنوان کرد و اظهار داشت: هم اکنون میزان آلودگی هوا در بوکان 529 میکروگرم بر متر مکعب یعنی چهار برابر حالت عادی است.
علی خیاط ورود ریزگردها از کشورهای همسایه به ویژه عراق و سوریه به سمت ایران را مهمترین عامل بروز این پدیده در استانهای غربی کشور دانست و بیان داشت: مادران باردار، کودکان خردسال و سالمندان از تردد در شهر خودداری کرده و در منازل بمانند.
بارش برف روستاهای صفائیه خوی را سفیدپوش کرد
 بدنبال کاهش دمای هوا دیشب برف در منطقه الند شروع به باریدن کرد و روستاهای واقع در ارتفاعات این منطقه را سفید پوش کرد و چهره زمستانی به این مناطق بخشید .
بارش برف در بیست و چهارمین روز از فصل بهار موجب غافلگیری کشاورزان و دامداران منطقه شده و  آنها را وادار به استفاده از وسایل گرمازا کرده است .
ارتفاع برف در منطقه 30 سانتی متر اعلام شده  و هم اکنون با تلاش راهداران راه و ترابری  کلیه راههای منطقه باز و عبور و مرور در آنها با زنجیر چرخ امکان پذیر است.
منبع خبر:
http://goo.gl/yuwf7
البته همین گرودو غبار در شهر اورمیه و شهرهای اطراف هم به همان نحوی که در متن آمده در جریان می باشد، ولی چر ادر متن بخر این موضوع نگانجده شده است، نمی دانم؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر