۱۳۸۹/۱۰/۲۷

هفتاد درصد فاضلابهای شهر زنجان آزربایجان رها می شود

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: تصمیمات اتخاذ شده در اداره کل حفاظت محیط زیست استان، کاملاً مستقل و به دور از جریانات سیاسی است و این اداره کل تنها وظیفه اجرای ضوابط ابلاغی را برعهده دارد. 
"امیر مهدویانی" در گفت‌وگو با (ایسنا)، منطقه زنجان، با بیان این‌که اجرای ضوابط زیست محیطی در راس امور قرار دارد، اظهار کرد: در استان هیچ تصمیمی بر اثر اعمال فشار صورت نمی‌گیرد و جابه‌جایی کارخانه "سرب و روی زنجان" بر اساس تصویب شورای برنامه‌ریزی و تاکید استاندار زنجان صورت گرفته است. 
وی با اشاره به این‌که کارخانه سرب و روی بنا به ملاحظات زیست محیطی باید منتقل شود، افزود: خوشبختانه این تصمیم با حمایت قاطع مدیران استان اتخاذ شده و البته تاکنون کاربری جدیدی نیز برای آن مطرح نشده است. 
این مقام مسؤول، توسعه بر اساس طرح آمایش را، امری اجتناب‌ناپذیر در منطقه عنوان کرد و یادآور شد: بر اساس مصوبه شورای عالی برنامه‌ریزی در سال 86، استقرار واحدهای آلاینده تا شعاع 30 کیلومتری شهر زنجان غیرقانونی است و بر اساس آن نمی‌توان در زمین کارخانه سرب و روی صنایع آلاینده مستقر کرد. 
وی به معضل فاضلاب شهری زنجان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تصفیه‌خانه فاضلاب شهری زنجان ظرفیت تصفیه 30 درصد از فاضلاب شهر را دارد و مابقی فاضلاب‌های موجود در زنجان رهاسازی می‌شود که این امر باعث آسیب رسیدن به محیط زیست منطقه شده است. 
مهدویانی با تاکید بر این‌که شرکت آب و فاضلاب باید تصفیه‌خانه‌ای با ظرفیت‌های بیشتر از تصفیه‌خانه فعلی احداث کند، خاطرنشان کرد: می‌توان از اعتبارات تخصیص یافته در دور سوم سفر هیات دولت به استان در این خصوص استفاده کرد. 
وی، تصفیه مناسب فاضلاب شهری را ضروری دانست و عنوان کرد: سیستم تصفیه‌خانه کنونی جوابگوی شهر نیست. 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به اجرای قانون مدیریت پسماندها در استان، گفت: بر اساس آخرین تصمیم‌گیری به عمل آمده، برای رفع پسماندهای ویژه در استان، محل مناسبی در نظر گرفته شده و بر اساس آن از این پس، این پسماندها در محلی ویژه واقع در 40 کیلومتری محور زنجان - میانه دفع خواهند شد. 
وی تصریح کرد: دفع غیر کارشناسی پسماندهای ویژه پزشکی و صنعتی یکی از عوامل تهدیدکننده سلامت انسان و محیط زیست است که طی سال‌های گذشته تا حدودی نسبت به آن بی‌توجهی شده است. اما با تعیین محل جدید، از این پس پسماندها به طور اصولی امحاء می‌شوند. 
مهدویانی به دیگر مصوبه شورای مدیریت پسماندهای استان اشاره کرد و یادآور شد: بر اساس این طرح شهرداری زنجان ملزم شده است تا برای تفکیک زباله‌های عفونی 320 کلینیک، آزمایشگاه و مطب، از صاحبان این اماکن یک میلیون تومان پول دریافت کند تا زباله تولیدی آنها به طور جداگانه جمع‌آوری و معدوم شود. 
وی با بیان این‌که تاکنون زباله‌های عادی و عفونی در استان تفکیک نشده است، اظهار کرد: با خرید یک دستگاه خودرو حمل زباله ویژه این کار، امیدواریم این معضل هرچه سریع‌تر برطرف شود. 
مهدویانی به مصوبات سومین دور از سفر هیات دولت به استان اشاره کرد و گفت: در این سفر مقرر شد تا اعتباری بالغ بر یک‌میلیارد و 600 میلیون ریال برای ارتقاء شاخص‌های زیست محیطی اختصاص یابد. 
وی، ساخت مرکز تحقیقات زیست محیطی را از دیگر مصوبات این سفر برشمرد و خاطرنشان کرد: خرید 8 دستگاه خودروی سواری برای حفاظت از مناطق تحت نظارت و 6 خودروی دیگر برای اداره کل حفاظت محیط زیست استان نیز از دیگر مصوبات این سفر بود. 
این مقام مسوول به خرید یک ایستگاه سیار سنجش آلودگی هوا برای شهر ابهر نیز اشاره کرد و گفت: برای توسعه گردشگری و شناساندن ظرفیت‌های بالقوه محیط زیست استان، مقرر شد تا سال 91، ساختمان مرکز بازدیدکنندگان در دشت "سهرین" احداث شود. 
مهدویانی به تصویب طرح مطالعاتی جامع و تفصیلی منطقه "انگوران" و "سرخ‌آباد" نیز اشاره کرد و افزود: این در حالی است که تاکنون اقدامی در این خصوص در استان صورت نگرفته بود. 
مهدویانی به وضعیت نامناسب سمن‌های فعال در بخش محیط زیست استان اشاره کرد و گفت: تاکید سازمان بر فعالیت گسترده سمن‌ها در حوزه حفاظت از محیط زیست است. 
وی یادآور شد: سمن‌ها بازوان آموزشی سازمان حفاظت محیط زیست محسوب می‌شوند؛ اما متاسفانه این بخش در استان ضعیف است و عملاً توجه و همراهی خاصی در این رابطه صورت نگرفته است. 
این مقام مسوول به ضرورت برنامه‌ریزی جهت توسعه برنامه‌های آموزشی، اشاره و تصریح کرد: باید با توسعه ارتباطات، از پتانسیل موجود در بخش غیردولتی جهت ارتقاء شاخص‌های زیست محیطی استفاده کرد. 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در رابطه با وضعیت مناطق حفاظت شده استان به ایسنا گفت: بر اساس استانداردهای مورد تاکید، 10 درصد از مساحت هر استان، باید تحت مدیریت حفاظت محیط زیست قرار داشته باشد که در حال حاضر در استان، این رقم بالاتر از نرم کشوری است. وی خاطرنشان کرد: با توجه به قابلیت بالای استان و وجود ذخایر ارزشمند زیست محیطی، در سفر سوم هیات دولت به استان، پیشنهاد شده است تا دو منطقه "فیله خاصه" و "خرمنه سر" در طارم با ارتقاء درجه، جزو مناطق حفاظت شده قرار بگیرند. 
این مقام مسئول به جداسازی بخشی از منطقه حفاظت شده انگوران که ارزش زیستگاهی ندارد، اشاره کرد و گفت: با توجه به نیاز منطقه جهت جذب سرمایه‌گذار، این بخش از منطقه منفک و بخش دیگری به این حوزه اضافه خواهد شد. 
مهدویانی به کمبود محیط بانان در مناطق حفاظت شده، اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر فقط 40 درصد نیروها فعال هستند و مابقی ظرفیت به علت نبود نیروی لازم، بلاتکلیف است. 
وی با اشاره به اینکه در آینده نزدیک 10 محیط بان جدید جذب خواهند شد، یادآور شد: برای حفاظت از مناطق حفاظت شده در صدد هستیم با استفاده از تجهیزات نوین و نصب دوربین‌های مداربسته، استفاده حداکثری از توان نیروها شود. 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با تاکید بر اینکه نصب دوربین مداربسته در انگوران تا پایان سال انجام خواهد شد، گفت: مقرر شده است دوربین‌های مداربسته برای رصد جانوران از جمله آهو در دشت سهرین نصب شود. 
وی با بیان این‌که براساس آخرین آمارهای اعلام شده، 1380 راس آهو در دشت سهرین زندگی می‌کنند، گفت: برای حفاظت از گونه‌های جانوری و همچنین مدیریت صحیح در مناطق تحت نظارت، نیاز به آمار دقیق است. 
این مقام مسوول تصریح کرد: با توجه به حساسیت جامعه نسبت به آمار دقیق آهوان دشت سهرین، طرحی به سازمان حفاظت محیط زیست ارایه شده است که بر مبنای آن و به صورت متناوب، شاهد چرخش در بین آهوان سراسر کشور برای جلوگیری از جفت‌گیری درون‌گروهی باشیم. 
این مقام مسوول در پاسخ به این سوال ایسنا، که آیا تعداد آهوان در دشت سهرین به حدی بود که اجازه شکار 15 راس آن طی ماه‌های گذشته به شکارچیان صادر شد، گفت: این اقدام برای کاهش شکارهای غیرقانونی در منطقه صورت گرفت؛ چرا که ممانعت از شکار باعث ورود شکارچیان فاقد مجوز به منطقه و آسیب رسیدن به گونه‌های مختلف جانوری می‌شود. 
وی، انتقال 12 راس آهو از زنجان به استان اردبیل و کردستان را از تصمیمات سازمان مرکزی اعلام کرد و گفت: استان بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان اقدام به چنین کاری کرد. 
http://tinyurl.com/6x6f3ke 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر