۱۳۸۹/۱۰/۲۴

درياچه اورميه هنوز به وضعيت نرمال نرسيده است

رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست با اعلام اينکه درياچه اورميه هنوز به وضعيت نرمال خود نرسيده است، به تشريح دلايل دلايل مرگ آبزيان در سواحل خزر و بندرعباس پرداخت. 
محمد جواد محمدي زاده رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرين وضعيت درياچه اورميه گفت: درياچه اورميه هنوز به وضعيت نرمال خود نرسيده است.
وي افزود: به دليل اينکه نزديک 50 سال است از درياچه اورميه بيش از حد مجاز بهره برداري شده اين حالت بحراني براي اين درياجه بوجود آمده است.
رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست با تاکيد بر اينکه خوشبختانه طرحي که دولت براي درياچه اورميه مصوب و ابلاغ نموده در بهبود شرايط اين درياچه تاثير مثبت داشته، گفت: اما تاثير اين مصوبه پروژه اي 10 ساله است و حداقل در 5 ساله ابتدايي بايد اقدامات جدي از جمله جابجايي آب از دشت هاي ديگر، اصلاح روش هاي آبياري و بارور کردن ابرها انجام داد که خوشبختانه امسال از بارور کردن ابرها نتيجه گرفته شد.
محمدي زاده دربخش ديگري از اين اين گفتگو در خصوص مرگ دسته جمعي ماهيان در درياي خزر که اخيرا خبر آن منتشر شد ، عنوان کرد: طي يک سال اخير ما يک مورد در بندرعباس مرگ آبزيان را داشتيم و يک مورد هم در خزر.
وي با بيان اينکه مرگ آبزيان در سواحل بندرعباس در اثر آلايندگي يک واحد صنعتي بود که پيگيري شد، علت مرگ آبزيان در سواحل خزر را درست کار نکردن تصفيه خانه يک کشتارگاه صنعتي عنوان کرد.
رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست تصريح کرد: بعد از اين اتفاق در سواحل خزر به سرعت دادستان به اتفاق سازمان حفاظت از محيط زيست وارد عمل شدند و ادامه فعاليت اين کشتارگاه صنعتي را متوقف کردند و جرايمي براي آن در نظر گرفتند و پيگيري قانوني نيز در اين زمينه انجام شد.
وي همچنين در ادامه به مرگ دسته جمعي پرندگان در کشورهاي اروپايي و آمريکايي اشاره کرد و افزود: تاکنون هيچ خبري مبني بر مرگ دسته جمعي پرندگان در ايران گزارش نشده است البته مرگ دسته جمعي پرندگان در اروپا و آمريکا اتفاق افتاده و هنوز هيچ دليل محيط زيستي براي آن اعلام نشده است.
محمدي زاده پديده مرگ دسته جمعي پرندگان را يک پديده نوظهور دانست و تصريح کرد: در ايران چنين پديده اي تاکنون سابقه نداشته است.
http://tinyurl.com/4bbyxen 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر