۱۳۹۲/۱۲/۰۱

به سبب خشک شدن دریاچه اورمیه زنگ خطر نابودی حیات وحش آزربایجان به صدار درآمد

اومود اورمولو
حیات وحش و تنوع زیستی 30 تالاب فصلی و دائمی آزربایجان غربی به سبب بحران کم آبی با خطر نابودی مواجه می باشد. 
پارک ملی دریاچه اورمیه به عنوان بزرگترین و یکی از نادرترین تالاب های دنیا حدود 604 هزار هکتار از مساحت آزربایجان غربی را در برگرفته است. تالاب های دریاچه اورمیه، قوپی باباعلی، یادگارلو، درگه سنگی و شورگل جزء سایتهای ثبت شده در کنوانسیون بین المللی رامسر به عنوان ذخیره گاه‌های زیست کره جهان می باشند در کنار تالاب های مذکور تالاب آغ گول ماکو، گرده قیط و تالاب کانی برازان سویوق‌بولاق(مهاباد) نیز به عنوان مناطق شکار ممنوع ثبت گردیده‌اند.
آرتمیا اورمیانا(Artemia Urmiana) به همراه 12 گونه جلبک نادر جزء جانوران آبزی در دریاچه اورمیه می باشند که در هیچ کجای دنیا همانندی نداشته و خاص دریاچه اورمیه و آزربایجان می باشند، در عین حال 102 جزیره‌ی دریاچه اورمیه نیز میزبان تنوع حیوانی و گیاهی بسیار متنوعی می باشد.
در حالیکه تالاب بین المللی پارک ملی دریاچه اورمیه دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشد اکنون بنا به آمار غیرموثق دولت ایران بیش از 80%’اش خشک گردیده و همانطور که مدیر کل حفاظت از محیط زیست آزربایجان غربی طی چند روز گذشته ابزار کرده بود 50% تنوع زیستی آزربایجان جنوبی با خشک شدن دریاچه اورمیه تماما نابود خواهند شد و ضربه جبران ناپذیری بر تنوع زیستی آزربایجان وارد خواهد آمد.   
بر اساس گفته های مرضیه لک عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زمین و متخصص محیط های دریاچه های شور اکنون بیشترین عمق دریاچه 250 سانتی‌متر بیان گردیده که این به واقع یک فاجعه زیست محیطی محسوب می گردد. پروفسور فیلیپ میکلین نیز استاد دانشگاه میشیگان غربی آمریکا نیز طی مصاحبه‌ای که با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) داشته بروز طوفان های نمکی و مهاجرت وسیع مردم منطقه به سبب خشک شدن دریاچه اورمیه را یکی از اصلی ترین تبعات خشک شدن دریاچه اورمیه معرفی نموده است.
با توجه به تمامی مسائل یاد شده کارشناسان بی طرف محیط زیست مهمترین مسئله در خشک شدن دریاچه اورمیه را سیاست های سدسازی دولت ایران در آزربایجان جنوبی و الخصوص حوضه آبی دریاچه اورمیه و مدیریت غلط منابع آبی معرفی می کنند، علارغم خشک شدن بیش از 80% دریاچه اورمیه تاکنون کوچکترین اقدامی عملی از سوی دولت ایران طی 15 سال گذشته برای احیاء دریاچه اورمیه صورت نگرفته و حتی دولت روحانی نیز در سفر به شهرهای ترک نشینی همچون تبریز، اورمیه، اردبیل و .. 3 وعده تاسیس فرهنگستان زبان و ادب ترکی، آموزش به زبان مادری و احیاء دریاچه اورمیه را داده بود علارغم گذشت بیش از 6 ماه از آغاز بکار دولت شاهد تداوم نگرش امنیتی به 3 مسئله مذکور می باشیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر