۱۳۹۲/۰۷/۳۰

ناقوس‌های آغاز کوچ اجباری قرن به صدا درآمده

اومود اورمولو
در حالیکه طی روزهای گذشته شهرهای تبریز، اورمیه، مراغه، بناب، ملکان و ... آزربایجان جنوبی میزبان ریزگردهای نمکی دریاچه اورمیه بودند پس از تاخیری چند روزه مدیای دولت و ملت حاکم اقدام به تائید وجود ذرات نمکی در هوای شهرهای اطراف دریاچه اورمیه نموده است.
تائید خبر شروع دوباره طوفان‌های نمکی دریاچه اورمیه از محسن سلیمانی مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌ها و در هنگام سفری که وی روز جمعه به اطراف دریاچه اورمیه داشته بیان گردیده است. نکته قابل تامل در سخنان ایشان ذکر منبع شروع دوباره طوفان‌های نمکی دریاچه اورمیه نه از نمک های بستر دریاچه بلکه ناشی از زمین های اطراف دریاچه اورمیه معرفی  گشته می باشد. گوئی زمین های اطراف دریاچه اورمیه جزء حیطه دریاچه محسوب نمی شوند و می باید کریستالهای نمکی چند ده کیلوئی موجود در وسط دریاچه اورمیه به پرواز درآیند تا بلکه دولت و ملت حاکم اذعان به وجود ریزگردهای نمکی در دریاچه اورمیه و سرآغاز کوچ اجباری قرن را باور نمایند. تائید تحقق شروع دوباره طوفانهای نمکی دریاچه اورمیه در حالی صورت می گیرد که بنا به مقاله چند روز پیش نشریه تایم شهر اورمیه به عنوان پنجمین شهر آلوده جهان معرفی شده است.‌ 
علارغم خشک شدن بیش از 80% دریاچه اورمیه تاکنون کوچکترین قدمی از سوی دولت ایران در راه توقف این پروسه و احیاء دوباره دریاچه اورمیه صورت نگرفته است. آغاز سریع روند خشکاندن دریاچه اورمیه از 15 سال پیش به طور چشمگیری شدت بخشیده بود و سازمانهای محیط زیست جهانی و منطقه‌ای نیز هشدارهائی در قبال افزایش سدسازی در آزربایجان جنوبی و الخصوص بر روی دریاچه اورمیه داده بودند که به سبب بی اعتنائی دولت و ملت حاکم و ساخت 73 سد بزرگ و کوچک بر روی دریاچه اورمیه اکنون با خشک شدن 80% دریاچه اورمیه مواجه‌ می باشیم.
کارگره دریاچه اورمیه: مجرمان اصلی خشکاندن دریاچه اورمیه حول یک میز
در حالیکه مسئله خشک شدن دریاچه اورمیه و طوفان‌های نمکی زندگی میلیونها انسان را با خطری جدی مواجه ساخته دولت حسن روحانی کارگروهی متشکل از مجرمین اصلی سدسازی‌ها بر روی دریاچه اورمیه را گرد هم آورده است. ماموریت کارگروه به اصطلاح ویژه دولت روحانی طی دیروز از سوی محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت به صورت زیر فوق گردید: "اقدامات دولت در زمینه نجات دریاچه اورمیه در 3 بخش شکل خواهد گرفت که می توان به توقف کامل سدسازی ها در حوزه دریاچه اورمیه به دلیل ادامه بحران و فاجعه زیست محیطی اشاره کرد".
به راستی طی این چند سال گذشته حداقل شاید 100 بار اینکه دولت محمد، احمد و حسن و .. توقف سدسازی را بر روی دریاچه اورمیه اعلام نموده است را شاهد بوده‌ایم ولی نتیجه‌ای که امروز از این توقف سدسازی ها به وضوح می بینیم خشکاندن بیش از 80% دریاچه اورمیه بوده است. پس از تکرار دروغهای دولت در ایران در قبال مسئله سدسازی ناخواسته این مسئله به ذهن انسان می آید که آیا دولت و ملت حاکم قصد اتلاف وقت برای خشک شدن آن 20% باقی مانده دریاچه اورمیه را در سر نمی پرورانند؟ 
در کنار سخنان سخنگوی دولت کارگره به اصطلاح ویژه نیز سخن از طرح های فانتزی به مانند انتقال آب از دریای خزر، بارورسازی ابرها، تغییر الگوی کشت، جلوگیری از ادامه برداشت های غیرمجاز آب در حوزه آبریز دریاچه اورمیه، متوقف کردن برداشت آب از طریق حفر چاه های غیرمجاز، متوقف کردن سدسازی و مطالعات آن در حوزه آبریز دریاچه اورمیه، لایروبی رودخانه های موثر بر دریاچه اورمیه، رهاسازی منابع آبی ذخیره شده در پشت سدها و مواردی از این دست را اعلام نموده است. حال باید پرسید آیا دولت ایران هزینه انتقال طرح آبرسانی به دریاچه اورمیه از طریق دریای خزر را می تواند تقبل کند؟ یا تا زمان اتمام این طرح فانتزی دریاچه اورمیه‌ای وجود خارجی خواهد داشت؟ یا طرح بارورسازی ابرها در کدام جغرافیا سبب احیاء دریاچه ای که 80%خشک شده گردیده؟ آیا نمونه های مشابهی در دنیای مدرن وجود دارد که از بعد تکنولوژی و سخت افزاری قابل قیاس با ایران نیستند. یا تغییر الگوی کشت که گوئی طی 1 شب و روز هزاران کشاورز که از این طریق امرار معاش می کنند تصمیم خواهند گرفت که از فردا دیگر چیزی نکارند و موارد مشابی که جزء پروپاگاندای دولتی نیستند...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر