۱۳۹۰/۰۹/۱۶

کاهش بارندگی 10 درصد در وضعیت دریاچه اورمیه نقش دارد

کاهش بارندگی 10 درصد در وضعیت دریاچه اورمیه نقش دارد 
نتایج یک پژوهش در دانشگاه تبریز نشان می دهد که تغییرات جوی و کاهش بارندگی تنها 10 درصد در وضعیت دریاچه اورمیه نقش دارد.
به گزارش سبزپرس، اخیراً مجله بین المللی «مدیریت منابع آب» (Water Resources Management) اقدام به انتشار مقاله ای از نتایج یک پژوهش در دانشگاه تبریز کرده که طی آن مشخص شده که کاهش نزولات آسمانی تنها 10 درصد در کاهش سطح آب دریاچه اورمیه نقش داشته است. 
در این مطالعه که توسط دو تن از پژوهشگران دانشگاه تبریز به نام های «حسن زاده» و «ضرغامی» به انجام رسیده با استفاده از مدلسازی سیستم های پویا نشان داده شده است که کاهش ورودی آب به دریاچه اورمیه به دلیل استفاده بیش از حد از آب های جاری و همچنین تغییرات اقلیمی حدود 65 درصد، ساخت سدها حدود 25 درصد و بارندگی بر سطح دریاچه اورمیه تنها 10 درصد در کاهش ارتفاع سطح آب موثر بوده است.
هر چند که این پژوهش بیشترین علت کاهش سطح آب در دریاچه اورمیه را «بهره برداری بیش از اندازه از منابع آب سطحی» و «تغییرات اقلیمی» می داند، اما سهم هیچ یک از این دو را به طور مجزا مشخص نکرده است. 
نکته قابل توجه در این پژوهش، سهم سد سازی است که 25 درصد مشخص شده در حالی که مسئولان وزارت نیرو، این سهم را کمتر از 10 درصد عنوان کرده اند. مدیرعامل اداره آب منطقه ای آزربایجان غربی سال گذشته به خبرگزاریها گفته بود که سدها تنها هفت درصد در وضعیت دریاچه اورمیه موثر بوده اند و چندی قبل نیز در گفت و گو با روزنامه شرق، این سهم را پنج درصد عنوان کرده بود. 
همانند بسیاری از پژوهش های پیشین، در این پژوهش نیز سهم عوامل انسانی در وضعیت دریاچه اورمیه (Lake Urmia) به عنوان مهمترین دلیل مشخص شده است و با احتساب اینکه قریب به اتفاق دانشمندان، تغییرات اقلیمی و گرم شدن کره زمین را در پی فعالیت های انسانی می دانند، می توان گفت 65 درصد عوامل مربوط بهره برداری های آب بدون احتساب سدها است که اگر سدسازی نیز به آن اضافه شود، 90 درصد علل کاهش سطح دریاچه اورمیه مربوط به عوامل انسانی است. 
مشخصات این مقاله به شرح زیر است: 
Hassanzadeh, E., M. Zarghami, et al. (2011). "Determining the Main Factors in Declining the Urmia Lake Level by Using System Dynamics Modeling." Water Resources Management: 1-17.
منبع خبر:
http://tinyurl.com/clyrxwj