۱۳۹۲/۰۲/۳۰

ساخت سدی که سبب نابودی قلب آسیا خواهد شد

اومود اورمولو
دولت چین با ساخت سدی بر روی رودخانه نو که لقب بزرگترین و وحشی ترین رودخانه آسیا را به یدک می کشد و از چین، تبت، میانمار و ... می گذرد سبب تاثیرات منفی بر زندگی هزاران انسان و جاندار خواهد شد.
نهر نو (Nu) که از کوه های هیمالیا در تبت آغاز و تا جنگل های وسیع بارانی میانمار وسعت دارد یکی از مهمترین رودهای آسیا به شمار می رود که اکنون با پروژه سدسازی بسیار عظیمی که توسط دولت چین بر روی رودخانه در حال صورت پذیری است منطقه با خطرات عمده اکولوژیکی مواجه شده است.
طی برنامه های اعلام شده سال گذشته دولت چین برای احداث سدی بسیار بزرگ بر روی شاخه ای که به ایالت Yunnan چین ختم می شود آماده می گردد، که این پروژه عظیم سدسازی طی سال پیش با مخالفت عمده طرفداران محیط زیست و مخالفین جهانی سدسازی مواجه شده بود ولی علارغم این مخالفت ها دولت چین در حال برنامه ریزی برای احداث نیروگاه هیدروالکتریک عظیم در منطقه می باشد. نهر نو به علت تنوع جانداریش در لیست میراث جهانی یونسکو نیز جای گرفته است.
منطقه Yunnan چین یکی از مناطق تحت حاکمیت دولت مرکزی می باشد که در شمال غربی اش تبت، شمالش سیچوان و در غربش میانمار، جنوب و جنوب شرقش لائوس و ویتنام واقع شده است. منطقه یاد شده 8 مین منطقه بزرگ تحت حاکمیت دولت مرکزی چین می باشد. مرکز منطقه یون‌نان شهر Kunming می باشد و این منطقه از بعد ائتنیکی یکی از پرتنوع ترین نقاط چین محسوب می گردد.  
مخالفین سدسازی و دوستداران محیط زیست در دنیا یکی از عواقب ساخت این سد عظیم را مهاجرت اجباری دهها گروه ائتنیکی موجود در منطقه و نابودی محیط زیست و جانداران موجود در منطقه ابزار می کنند، در عین حال بر اساس نظریات زمین شناسان سدسازی سبب مرگ هزاران نوع گونه های ماهی که در بخش های پائینی رودخانه قرار دارند خواهد شد. بر اساس گزارش روزنامه نیویورک تایمز در اجلاس ماه بعد گفتگوهائی برای الحاق نام ایالت یون‌نان به عنوان میراث جهانی یونسکو صورت خواهد گرفت. یکی از اعضای سازمان جهانی رودخانه ها که با روزنامه مذکور گفتگوئی داشته از نگرانی مخالفین سدسازی و دوست داران محیط زیست از سلسله سدهائی که در آینده توسط دولت چین بر روی این رودخانه احداث خواهد گردید خبر داده است، بر اساس گفته های ایشان با سدسازی های دولت چین بر روی رودخانه نو تمام اکوسیستم منطقه زیر و رو خواهد شد.
در کنار چین کشورهای ایران و ترکیه جزء 3 کشور برتر جهان در زمینه سدسازی محسوب می شوند، در آزربایجان جنوبی جامعه ترک با خشک شدن دریاچه اورمیه به تاثیرات کوتاه مدت سدسازی بر روی میحط زیست به خوبی پی برده است و تاثیرات میان – بلند مدت سدسازی های دولت ایران بدون تردید سبب مهاجرت اجباری میلیونها انسان خواهد شد که بی شک می توان از اکنون به عنوان بزرگترین مهاجرت قرن یاد کرد. در کنار مسائل یاد شده سدسازی های صورت گرفته در آزربایجان جنوبی محیط زیست آزربایجان را به کلی دچار تخریب نموده و طی سالهای پیش روز جامعه ترک با عمده مسائل اکولوژیکی مواجه خواهد شد.
برای خواندن مقاله روزنامه نیویورک تایمز به صورت کامل می توانید از لینک زیر استفاده کنید:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر