۱۳۹۱/۰۹/۲۰

برگزاری همایش " دریاچه اورمیه؛ چالشها و راهکارها"

ماه آذر که برای ملت ترک یادآور خاطره حکومت ملی آزربایجان در 21 آذر 1342 میباشد اینبار از سوی دولت ایران برای برگزاری همایشی برای به اصطلاح نجات دریاچه اورمیه انتخاب گردیده است. تعدد همایشهای  و کنفرانس های اینچنینی تاکنون نتیجه ای جزء تلف کردن وقت برای احیاء دریاچه اورمیه نداشته است و به باور راقم این سطور این همایش نیز نتیجه ای به غیر از دیگر همایشها را در بر نخواهد داشت. 
در طول برگزاری این همایش نکاتی از سوی برگزار کننده گان و مهمان بیان گردیده است که در این مجال سعی بر جمع آوری و ارائه بعضی از نظرات مختلف در مورد دریاچه اورمیه را داریم.
معاون اول رئیس جمهوری دولت ایران آقای رحیمی در همایش نجات دریاچه اورمیه حضور داشته اند و برای چندمین بار از احتمال وقوع گردبادهای نمکی پس از خشک شدن دریاچه اورمیه سخن گفته اند که می تواند چه تهدیداتی را برای مردم آزربایجان و کشورهای همسایه دربر داشته باشد. 
علاوه بر ماورد بالا رحیمی از طرحهائی نظیر افزایش راندمان مصرف آب کشاورزی و .. نیز نام برده که تمامی این طرح های برای تایثر گذاری در دریاچه اورمیه حداقل به 5 الی 10 سال زمان نیاز دارند و جزء برنامه های میان مدت- بلند مدت محسوب می شوند در حالیکه دریاچه اورمیه به 31 میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد. 
رحیمی از تصویب طرحی که متشکل از تامین آب از استاهای آزربایجان غربی (8.1 میلیارد مترمکعب)، آزربایجان شرقی (300 میلیون مترمکعب) و استان کردستان (800 میلیون مترمکعب) شکل می گیرد نیز خبر داده است که بنا به منابع اطلاعاتی قبال دسترس برای همه این طرح مربوط به آبان ماه 87 می باشد و موضوع جدیدی نیست، سوال اینجاست که چرا طرحی که آبان ماه 87 به تصویب دولت ایران رسیده تاکنون اجرا نشده؟  و سوال دیگر اینکه چه تضمینی وجود دارد که به اصطلاح طرح تصویب شده آبان ماه 87 که یکبار دیگر در آذر ماه 1391 تصویب شده به اجرا گذاشته شود؟  
سخنان تبلیغاتی نظیر تعیین بودجه، ارائه 500 طرح علمی، تصویب طرح اضطراری و .. که در مورد همایش دریاچه اورمیه بیان شده بیشتر پروپاگاندای دولتی می باشد تا نزدیک به واقعیت. 
پروپاگاندای دولتی نیز طی روزهای گذشته مبتنی بر افزایش 20 سانتی متری آب بوده که در این همایش نیز تبلیغاتی در این مورد صورت گرفته است، بر اساس گفته های محمد درویش یکی از کارشناسان محیط زیست بر اساس داده های موجود تراز آبی دریاچه اورمیه در آذر 91 نسبت به آذر 90 کاهش را نشان می دهد و افزایش سطح آب دریاچه اورمیه تنها برای عوام فریبی کاربرد دارد. 
همانطور که از موارد ذکر شده دیده میشود نتیجه این همایش نیز سودی برای احیاء دریاچه اورمیه نخواهد داشت و تنها تبلیغی گذراست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر