۱۳۹۲/۰۹/۲۰

شوره‌زار شدن 450 هزار هکتار از مساحت دریاچه اورمیه / باقیماندن 6% حجم آب دریاچه اورمیه

اومود اورمولو
بر اساس گفته‌های مدیر کل حفاظت محیط زیست آزربایجان غربی هم اکنون بیش از 450 هزار هکتار از مساحت دریاچه اورمیه خشک گردیده و به کویر نمک و شوره‌زار مبدل شده است، این در حالی هست که تاکنون کوچکترین قدمی برای احیاء دریاچه اورمیه از سوی دولت صورت نگرفته و شاهد تداوم بی‌میلی و سوزاندن زمان برای مبدل شدن باقیمانده دریاچه اورمیه به کویر نمک و سپس آزربایجان جنوبی به شوره‌زاری می باشیم.
حسن عباس‌نژاد روز چهارشنبه در گفتگوی اختصاصی که با خبرنگار دولتی ایرنا داشته از از باقیماندن 20 الی 16 درصد از مساحت آبی و 6% حجم آب دریاچه اورمیه خبر داده است. وی در سخنانش وضعیت دریاچه اورمیه را بحرانی اعلام نموده و در صورت تداوم وضعیت فعلی دریاچه اورمیه ایشان از بوجود آمدن مشکلات عدیده‌ای در سال پیش رو و سالهای آتی در آزربایجان خبر داده است.
عباس‌نژاد کویر نمک شدن دریاچه اورمیه را از مخاطرات اصلی محیط زیستی آزربایجان معرفی نموده و از شروع پدیده کویرزائی و سپس بلند شدن ریزگردهای نمکی و حرکت شن های روان در کف دریاچه ا ورمیه یاد کرده است. چندی پیش نیز در شهرهای ترک‌نشینی به مانند تبریز، اورمیه، میانه، ماراغا(مراغه)، سالماس(سلماس) و ... شاهد پدید طوفانهای نمکی بودیم که مسئولین دولتی تا به امروز وجود این طوفانهای نمکی را تکذیب نموده‌اند، افزایش بیماری های سرطانی در آزربایجان نیز یکی دیگر از پیامدهای خشک شدن دریاچه اورمیه می باشد. در عین حال خشک شدن دریاچه اورمیه سب افزایش آلودگی هوای شهر اورمیه گردیده است. 
بنا به گفته آقای عباس نژاد خشک شدن دریاچه اورمیه سبب تغییرات اقلیمی و آب و هوای منطقه خواهد شد و این نیز به نوبه خود بحرانهای زیست محیطی خطرناکی را برای منطقه رقم خواهد زد.
دولت حسن روحانی نیز که در اورمیه وعده احیاء دریاچه اورمیه و تشکیل فرهنگستان زبان و ادب ترکی را داده بود طی 100 روز گذشته با توجه به گفتار و کردار صورت گرفته از سوی دولتمردان جدید می توان گفت که دولت جدید نیز تماما در جهتی برعکس وعده‌هایش در حال شنا می باشد چون شاهد تکرار طوطی وار گفتمان حاکم گذشته به شیوه‌ای جدید می باشیم.
بر اساس نظر کارشناسان بی طرف منطقه‌ای و جهانی مهمترین علت خشکانیدن دریاچه اورمیه سدسازی‌های دولت ایران بر روی دریاچه اورمیه که بالغ بر 73 سد می باشد بیان می گردد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر