۱۳۹۲/۱۱/۱۸

طی 6 سال گذشته 14 سد بر روی حوضه آبی دریاچه اورمیه احداث گردیده

اومود اورمولو
در حالیکه هم دولت محمود احمدی نژاد و هم دولت حسن روحانی از توقف کامل پروژه های سدسازی در حوضه آبی دریاچه اورمیه خبر داده بودند بر اساس گفته های مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آزربایجان غربی طی 6 سال گذشته 14 پروژه سدسازی در آزربایجان غربی احداث گردیده است.
تقی کریمی در مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آزربایجان غربی گفت بیشتر سدهای ساخته شده طی 6 سال گذشته در حوضه های آبریز زاب، آراز(ارس) و بخشی نیز در حوضه آبریز دریاچه اورمیه احداث گردیده است.
از جمله سدهای احداث گردیده در حوضه دریاچه اورمیه می توان به سدهای 9 دی، تازه شهر سلماس، آغ چای قره ضیاءالدین، قیقاج پلدشت، ارس 2، ساروق تکاب، شهید قنبری، دانالوی ماکو، سنجاق مهاباد و جلدیان پیرانشهر اشاره نمود.
طی سالهای گذشته یکی از اصلی ترین برنامه های دولت ایران برای مهار آب سدسازی وسیع بوده به طوریکه اکنون ایران دارای 1330 سد ساخته شده می باشد که بر اساس آمار رسمی بیش از 93% آب های ذخیره شده در پشت سدها برای مصارف کشاورز بکار برده میشود. در حالیکه مصرف بیش از 93% آب ایران در بخش کشاورزی صورت میپذیرد بسیاری از محصولات کاشته شده در ایران نیز صرفه اقتصادی نداشته و مقصرون به صرفه نمی باشند. علارغم مقرون به صرفه نبودن کاشت بسیاری از محصولات طی 34 سال گذشته تنها در حوضه دریاچه اورمیه شاهد رشد 2 برابری سطح زیر کشت بوده ایم که این نیز سبب مصرف بیشتر آب در منطقه و طبیعتا کاهش حجم آب ورودی به دریاچه اورمیه شده است.
تداوم سدسازی بر روی دریاچه اورمیه در حالی صورت گرفته که به گفته کارشناسان بی طرف محیط زیست و آب مهمترین عامل در مرگ دریاچه اورمیه سیاست سدسازی دولت ایران بوده است.

۱۳۹۲/۱۱/۱۶

خشک شدن دریاچه اورمیه سبب نابودی 50% تنوع زیستی آزربایجان خواهد شد

اومود اورمولو
بنا به گفته های مدیر کل حفاظت محیط زیست آزربایجان غربی در صورت خشک شدن کامل دریاچه اورمیه بیش از 50% تنوع زیستی آزربایجان تماما نابود شده و ضربه جبران ناپذیری به تنوع زیستی موجود در آزربایجان وارد خواهد آمد.
تنها در حوضه اكولوژيكی پارک ملی درياچه اورميه 546 گونه گياه، 27 گونه پستاندار، 212 گونه پرنده، 41 گونه خزنده، 7 گونه دوزیست و 26 گونه ماهی به ثبت رسیده است که بیشتر گونه های یاد شده خاص آزربایجان جنوبی بوده و جزء گونه های نادر محسوب می شوند.
در عین حال کارشناسان محیط زیست و آب از تاثیرات منفی خشک شدن کامل دریاچه اورمیه کاهش بارش باران و دیگر نزولات جوی، تخریب عمده پوشش گیاهی آزربایجان، افزایش دمای منطقه که از سال 2000 تا به اکنون مابین 1-3 درجه افزاش داشته، شیوع انواع بیماری های سرطانی و پوستی، طوفان های نمکی و...نام می برند که سرانجام تمامی موارد یاد شده آغاز کوچ اجباری قرن و مهاجرت میلیونها انسان از آزربایجان جنوبی خواهد بود.
بر اساس آمار و ارقام ارائه شده توسط دولت ایران اکنون بیش از 85% کل دریاچه اورمیه خشک گردیده، کارشناسان بی طرف محیط زیست مهمترین عامل خشک شدن دریاچه اورمیه را سیاست سدسازی دولت ایران در حوضه آبی دریاچه اورمیه نام می برند در عین حال افزایش سطح زیر کشت به 2 برابر طی 34 سال گذشته نیز به عنوان دومین مورد از عوامل تاثیرگذار در خشکاندن دریاچه اورمیه نمود بیشتری دارد. 

۱۳۹۲/۱۱/۱۵

سدسازی یا کاهش بارندگی، کدام سبب مرگ دریاچه اورمیه گردیده است؟

اومود اورمولو
در حالیکه دریاچه وان ترکیه و دریاچه سوان ارمنستان هر دو در شعاعی کمتر از دویست کیلومتر از دریاچه اورمیه واقع شده و در بهترین حالت به سر می برند بنا به آمار غیرموثق دولتی بیش از 85% دریاچه اورمیه خشک گردیده است. 
مهمترین عامل در خشک شدن دریاچه اورمیه از سوی دولتمردان ایران چه از سوی سازمان هائی همچون جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و...  خشکسالی و الخصوص کاهش بارندگی در منطقه ابراز می شود.
نموداری که همراه با نوشته فوق منتشر شده از صفحه فیسبوک شخصی آقای "ناصر کرمی" می باشد که در نمودار میزان بارش باران در منطقه از سال 2000 تا 2010 را به تصویر کشیده، همانطور که از نمودار نیز برمی آید از سال 2000 میلادی تا سال 2010 در حوضه دریاچه اورمیه ما به طور مداوم با افزایش میزان بارندگی مواجه می باشیم و سالی ترسالی را طی این سالها پشت سرگذاشته ایم.    
افزایش بارندگی طی سالهای یاد شده در حالی صورت پذیرفته که در همین سالها به شکل عجیبی نهادهائی همچون وزارت نیرو، جهاد سازندگی و دیگر نهادها و ارگانهای دولت ایران در تلاش بوده اند تا به همه بقبولانند که دلیل اصلی خشک شدن دریاچه اورمیه تغییرات اقلیمی و خشکسالی بوده، حتی متاسفانه در گزارش های رسمی مرتبط با برنامه جامعه نجات دریاچه اورمیه که اساس همکاری سازمان ملل قرار گرفته نیز به طور دقیق خشکسالی عامل دست کم 65% خشکیدن دریاچه اورمیه مبنا قرار گرفته است. 
براستی علت دروغ فاحش دولت ایران در قبال عامل اصلی خشکاندن دریاچه اورمیه چیست؟ آیا این دروغ نابخشودنی ناشی از عدم مسئولیت پذیری در قبال سیاستهای سدسازی دولت ایران در حوضه دریاچه اورمیه نمی باشد؟ مسئولیت حقوقی و انسانی مستقیم 73 سد ساخته شده بر روی دریاچه اورمیه که به گواه سخنان کارشناسان بی طرف جزء مهمترین عوامل خشک شدن دریاچه اورمیه می باشد با کیست؟

۱۳۹۲/۱۱/۱۳

عیسی کلانتری:دریاچه اورمیه از نظر زمین‌شناسی مرده تلقی می‌شود

اومود اورمولو
بر اساس گفته های دبیر ستاد احیاء دریاچه اورمیه نابودی دریاچه اورمیه، نابودی آزربایجان می باشد و اکنون از بعد زمین شناسی دریاچه اورمیه مرده است.
عیسی کلانتری در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایسنا ضمن تاکید بر اهمیت دریاچه اورمیه مسئله دریاچه را موضوعی ملی و فراملی خوانده است. بنا به گفته های ایشان مهمترین عامل در خشک شدن دریاچه اورمیه عامل انسانی می باشد، ایشان اشاره ای به عامل انسانی که سبب خشک شدن بیش از خشک شدن 85% دریاچه اورمیه شده نکرده اند ولی بی تردید سیاست سدسازی دولت ایران در آزربایجان جنوبی و الخصوص در حوضه آبی دریاچه اورمیه یکی از اصلی ترین عوامل انسانی در مرگ دریاچه اورمیه می باشد.
کلانتری در بخش دیگری از سخنانش از سپری شدن زمان آزمون و خطا در مسئله دریاچه اورمیه گفته و بنا به گفته های ایشات تصمیمات غیرعلمی می تواند مهمترین ضربه را بر تن ناتوان دریاچه اورمیه وارد سازد.
علارغم گذشت نزدیک به 200 روز از آغاز کار دولتی که در وعده های انتخاباتی اش به شهر اورمیه قول احیاء دریاچه اورمیه را داده بود تاکنون به جزء پروپاگاندای دولتی شاهد اقدامی عملی نبوده‌ایم و حتی علت خشکانده شدن دریاچه اورمیه با توجه به متد علمی اکنون نیز در حاله ‌ای از ابهام واقع شده است گرچه که بنا به گفته کارشناسان آب و محیط زیست مهمترین عامل در خشک شدن دریاچه اورمیه سدسازی های دولت ایران بر روی شریانهای آبی دریاچه اورمیه بوده است.